Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 04:38

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 01 dec 2008, 21:48 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 08 okt 2008, 14:54
Indlæg: 214
Hej knæjte!

Står med et sæt Team Dynamics Pro Race 2 til Supraen.

Jeg VED det ikke kommer langt nok ud, da de kun 7" x 17" ET 40

Jeg har mulighed for at få disse lavet i en CNC maskine, men det kræver jo en tegning. Det er evner jeg absolut ikke har - så ville derfor høre om der var nogle af jer der ligger inde med en tegning af sådan nogle i fx iso3 el.l? - Eller kan tegne dem for en kasse af de kolde evt?

Hvor mange mm kan jeg lave spacerne? - Havde forstille mig 30mm for, 50mm bag - er det helt hen i hegnet?


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 dec 2008, 22:41 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
spørg evt MH herindefra han kan sikkert hjælpe

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 dec 2008, 23:31 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Hvor kommer du fra ?

Jeg kender ikke til iso3 (udover iso som et standardiserings organ) og har heller ikke hørt om nogle CNC maskiner der bruger iso3 filer .. men jeg skulle mene jeg kan lave et par filer til dig .. du skriver at du har mulighed for at få lavet dem på en CNC maskine... jeg har efterhånden selv et par dele jeg skal have fabrikeret så det kunne være vi kunne lave en deal der.. Jeg skal blandt andet bruge nogle lidt mere specifike file krav for hvad han kan bruge.. Jeg ved ikke om iso3 er den endelige maskinkode men de CAM operatører jeg har haft talt med plejer selv at bygge den endelige maskinkode udfra en eg. .sldprt file med noget software (eg mastercam) de har til deres maskiner da den er forskellig fra maskine til maskine. eg. om det er en 3 eller 5 akse fræser.. eller drejebænk etc.


Hvis du skal have tegnet nogle spacere skal der bruges flere mål.. en Supra MA70 har PCD 5x114,3mm .. men der skal yderligt bruges en ydre og en indre diameter (centreringsring) .. derudover skal jeg bruge bolt diameter info (hvis du vælger at bruge MrGasket's 4311 så er de ½ tomme.. men ARP laver også hjul stuts)



Angående tykkelsen på dine spacere så skal du regne med at jo længere ud du flytter dine hjul des større belasting får du på dine hjul lejer.. dog er en baghjulstrækker ofte bygget til at kører med et større fælg ET offset end en forhjulstrækker .. så hvis du kører med "forhjulstrækker" fælge (lille ET) så kan du slippe afsted med nogle tykkere spacere for at opveje det manglende offset ..

Jeg har selv tegnet et par spacere til AE86'eren der var 45mm for og 42mm bag (90mm foraksel og 84mm bagaksel) .. de converterer samtidigt fra 4x114,3 til 4x100 så det er nemmere at finde fælge til den.. det er ikke nemt at finde fælge med et stort ET..

For at komme igennem spaceren og fælgen blev jeg nød til at købe amerikaner hjul stuts ->

MrGasket 4311
1/2" - 20 X 2-7/8"
Stud knurl dia.: .665" - Drill hole: .641"
High-quality, grade 8 material (dette er ikke det samme som en styrke 8 bolt .. mener grade 8 svarre til en 10.9 stykker)
Plated for durability
NHRA approved

De er små 3 tommer lange og nok det længste du umildbart kan få fat i .. så hvis de skal stikke igennem forankringspladen -> spaceren -> fælgen og samtidigt have lidt gevind tilbage for møtrikken så er 50mm nok over grænsen
2 - 7/8" tomme er ca 73mm .. vores spacer blev boltet fast på hjulnarvet (ligesom en alm fælg) og disse studs var undersænket i spaceren så vil skulle ikke igennem hjulnarvsflangen hvilket har givet os en ca 10mm ekstra gevind i den anden ende.. hvis du regner med en 45mm spacer 12mm hjulnarvsflangen (du må lige måle den).. og 15 mm gevind så er der 1mm tilbage til fælg tykkelse .. hvilket givet ikke er nok .. hvis du regner med en fælg tykkelse på 9 mm .. så kan spaceren være 73- (9+15+12) = 37mm tyk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 dec 2008, 00:12 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 08 okt 2008, 14:54
Indlæg: 214
Det var en længere historie :)

Jeg kigger det lige ordeligt igennem med friske øjne i morgen - men har langt de fleste mål!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 dec 2008, 20:09 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 08 okt 2008, 14:54
Indlæg: 214
Tak for det gode svar.

Jeg skal nok finde ud præcist hvilket format, og hvilken maskine det skal laves på.

Jeg havde faktisk forstillet mig at bolte spaceren på med ganske almindelige hjul-møtrikker, er dette helt hen i skoven?

Navet på en Supra er jo 60,1 - og da fælgene er med rimelig stort ET (40), så burde jeg kunne få dem rimelig langt ud. Så vidt jeg ved kan man få en 8½" fælg på med ET36 foran, og 10" bag på.

Det burde jo i TEORIEN betyde at jeg foran kan få 41,5 mm spacer for an, og over 80 mm bag ved? - Hvilket er mere end jeg havde tænkt mig.

Flere oplysninger følger, når jeg har været ude i shoppen og måle på mine fælge.

Det er forresten disse :

Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 dec 2008, 22:08 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 08 okt 2008, 14:54
Indlæg: 214
Et par 40 mm spacere fra FK kan jeg få for 400,- stk., så det er lige sat lidt i bero :D


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 dec 2008, 20:41 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
hjemmeside
ebay
2" Inch - 50mm Thickness
5x114.3 Bolt Pattern

Heat treated for extra strength
6061 T6 Billet Aluminum
CNC Machined
12mm x 1.5 Pressed Studs

Price: $139.95 / Pair
Billede


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 27 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team