Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 00:05

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 21 nov 2008, 21:18 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 16 okt 2004, 22:51
Indlæg: 475
Geografisk sted: Vendsyssel
Ja det kræver jo ikke den store ledvogter eksamen at regne det ud... Men kører man nu et træk ud over de 100 meter, skal man jo også køre en pulloff. Og så skal man jo have kølemiddelet tappet af og noget nyt fyldes på... Og det er den hurdle jeg helst vil udover. Selvom jeg godt ved, at kølemiddel på -20 grader, der bliver skiftet mellem trækkene, vil være det mest optimale.

_________________
Ole Bundgaard

http://www.youtube.com/watch?v=Ncq9stPGb2E


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 nov 2008, 10:10 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 12 jul 2006, 15:58
Indlæg: 315
@Ole: Du ringer bare...

Alt efter hvilken cooler system man bruger, en rigtig Luft/Vand eller en luft/luft i vand bad (Som der er mange der bruger, desværre) så er den en god ide og lave cirkulation af vandet, luft/vand er selvskrevet til cirkulation, den med vand bad vil jo have en tendens til at varme vandet omkring elementet op hurtigt, så der for kan jeg se en fordel i cirkulation af vandet, for at få nyt koldt vand til elementet.

-20 garder kølervæske er jo bedre, men traktortræk/pulling er en sport som miljøfolk har lidt opsyn på, så jeg syntes ikke om 150L kølervæske i en intercooler der kan springe læk...så hellere 150L vand...

En anden ting er at hvis ladeluften kommer ned på 50 grader er det fint, der er kun en meget lille forskel fra 50 og ned til 10 grader.

De fleste effektive luft/vand coolere jeg har set køler til omkring 30 grader på postevand.

Mvh

Andy


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 nov 2008, 12:31 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Andy skrev:
....
En anden ting er at hvis ladeluften kommer ned på 50 grader er det fint, der er kun en meget lille forskel fra 50 og ned til 10 grader.
....


At gå fra 50 til 25 grader giver ca en 10% forbedring i fyldningsgraden (+ ca 0,1 kg/m³ luft) .. fra 25 til 10 grader giver i omegnen af 6-7% så du burdte kunne regne med små 15 % .. hvilket næsten kan overføres direkte til effekt/moment .. så det burdte i worstcase give mindst 10% effekt (givet at der dito tilføjes ekstra brændstof til den ekstra luft)

Nu ved jeg ikke så meget om diesel eller hvad en sådanne træktortrækker yder .. men at gå fra 300 til 330hk eller fra 400 til 440hk det kan i hverfald mærkes


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 nov 2008, 13:46 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
nu er der ingen grund til med det samme at tænke kølervæske. lidt (meget!) salt kan også gøre det. ind min verden ville en alm luft/luft ladeluftkøler pakket med noget alm is, med måske minus 60grader, være en fin løsning. en alm dybfryser klarer måske ned til 30 minus.
ved at pumpe/flytte kølemidlet er der stor chance for hele tiden at være bagefter. tænk mere på både selve elementet samt kølemidlet (vandet) som en stor kold masse. i stedet for at tænke varmeveksler. MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 nov 2008, 14:40 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 12 jul 2006, 15:58
Indlæg: 315
ae86 skrev:
Nu ved jeg ikke så meget om diesel eller hvad en sådanne træktortrækker yder .. men at gå fra 300 til 330hk eller fra 400 til 440hk det kan i hverfald mærkes


Der er nok større forskel i en bil end på en traktor trækker hvis man skal gå efter den mærkbare effekt.. om en trækker har 300 eller 330 hk gør ikke den store forskel.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 nov 2008, 14:45 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 12 jul 2006, 15:58
Indlæg: 315
lqs skrev:
nu er der ingen grund til med det samme at tænke kølervæske. lidt (meget!) salt kan også gøre det. ind min verden ville en alm luft/luft ladeluftkøler pakket med noget alm is, med måske minus 60grader, være en fin løsning. en alm dybfryser klarer måske ned til 30 minus.
ved at pumpe/flytte kølemidlet er der stor chance for hele tiden at være bagefter. tænk mere på både selve elementet samt kølemidlet (vandet) som en stor kold masse. i stedet for at tænke varmeveksler. MVH søren


Det er rigtigt tænkte ikke på andet alternativ til kølervæske...

Det med massen kan jeg også godt se, men det jeg mener der er problemet er at der måske står ca 30L vand omkring cooleren, det bliver hurtigt meget varm...så vil jeg mene det er bedre og have 150L, men det er bare ikke nemt og lave en diskret kasse der rummer 150L væske+ en cooler, så derfor en kasse på ca 30L og en tank på 100L og en pumpe..

Men efter min mening er den optimale løsning en rigtig Luft/vand cooler.

Mvh

Andy


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 nov 2008, 16:42 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
30liter er slet ikke så lidt i det spil her. hvor lang tid er der ladetryk tilsammen under sådan et træk? på en grum outlaw benzin doorslammer med tæt på 3000hk og ladetryk i lidt over 10sekunder, ville man nok ikke bruge over 30liter totalt. MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 nov 2008, 18:44 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 12 jul 2006, 15:58
Indlæg: 315
Det tager vel omkring 10 sekunder også...

Ved bare at på de 10 sekunder bliver ca 80 litter vand varmet op fra 10 grader til 45 grader. det er data fra en velkørende puller.

Men ved ikke meget om intercooler, kan kun fortælle hvad jeg ser og hører og mine egne ideer..

Mvh

Andy


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 nov 2008, 17:46 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 mar 2006, 10:26
Indlæg: 234
Geografisk sted: Brædstrup
Hvad for en charge cooler havde du tænkt dig at bruge? Har selv fået samme idé min traktor da der ikke rigtigt er plads i fronten.

Har kigget lidt efter nogen bla. på ebay f.eks. denne

Billede

Billede
De skriver selv op til 1200 hk :mrgreen: :roll: Ved ikke rigtigt om det kan bruges eller om det er noget kina knald :)
Planen var så at placere køleren i mellem motor og hus (der er der nemligt massere af plads) Hvis det ikke køler nok så må man jo så hælde kølervæske der har været i fryseren inden man skal køre.

Det skal dog siges at mit projekt ikke skal være noget vildt og voldsom, den skal stadigt kunne køre normalt også, så den pumpe der bliver lavet kommer vist til at give omkring de 300 og kan det vel give til en 2-2,5 bar i ladetryk.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 dec 2008, 18:52 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
wukshady skrev:
Tjah, det kan man jo altid diskutere. Eftersom jeg ikke gider bøvle med at skifte vand/kølemiddel på cooleren mellem trækkene, så var det jeg tænkte at det ville være en fordel at få det kølet løbende, via en seperat køler.


Hvorfor skifte vand? En seperat kølestation og så nogle ordenlige lynkoblingere, så kan du køle vandet mellem trækkene... Nok lidt dyrt, men tror da nok det virker...

EDIT: lol så ik lige der var en side 2 :-D

Har i øvrigt set et dådyr med en kompressor fra en turbo, som var ombygget så den kunne køre på rem træk. Den flyttede så vandet i en helvedes fart... Mon en Rotex kompressor var brugbar??

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 38 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team