EGT-spørgsmål/diskution

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

EGT-spørgsmål/diskution

#1 Indlæg af Saab-Daniel »

Hej alle.
Er i gang med at søge lidt mere viden omkring udstødnings-temperatur.

Her tænker jeg specifikt på placering af sonde (i kollektor før turbo/i en enkelt port i manifold/i downpipen), hvilke værdier der regnes "korrekte" eller "sikre"?

Skal have en egt-måler på en hverdagduelig turbo-motor, hvor vi snakker om effekt-forøgelser på mellem 80 og 90% (fra 225hk til ca. 400hk på 2.3 liter 4 cylindre saab-motor). Hvad siger de kloge hoveder til ovenstående spørgsmål?

Mvh,
Daniel.
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
Witz
Junior Medlem
Indlæg: 81
Tilmeldt: 14 nov 2007, 12:45
Geografisk sted: Silkeborg Danmark

#2 Indlæg af Witz »

personligt så ville jeg sætte den før turboen. for at få så præcise målinger som overhovedet muligt.
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#3 Indlæg af Morten VJ »

Jeg udgik fra denne vejledning.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=1296

Der siger 30mm fra topstykket.

Der er også nogle ca temperaturer der anbefales.
Maks temperaturen finder man først når man har brændt en udstødnings ventil.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#4 Indlæg af Morten VJ »

Og en lille tilføjelse.
Volvos b204 ft brugte en EGT sensor.
Og ved omkring 950 grader C tilsætter den mere benzin, for at få temperaturen ned.
Desværre melder kilden intet om ved hvilken temperatur den reducerer trykket.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#5 Indlæg af ae86 »

Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

#6 Indlæg af Saab-Daniel »

Tak for info'en, jeg har bestemt også luret på Vems' ur med både AFR og EGT i ét, go info der er på linket, ae86.
Har i andre monteret måler uden at afmontere manifold (tænker spåner i turbo)? En anden ting er, at det ikke nødvendigvis er let at få hul på en støbejerns manifold, samt skære gevind i den...
Daniel.
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#7 Indlæg af ae86 »

Da du køre med MS så kunne denne måske være interessant => http://www.msgpio.com/manuals/egt.htm

Jeg kører ikke med støbejerns manifold så jeg har ikke de problemer ..

Jeg har en K-sensor som jeg skal have monteret i mit manifold næste gang jeg har det skilt .. jeg har allerede lodet den ene AD597AR IC i min styring (On genboard v3.x there is place for 2 onboard AD597 which provides input for 2 EGT. Using a LT1882IS precision OPA soldered on the midOPA place provides 2 more amplifiers for 2 additional EGT channels.)

Dog mangler jeg stadigt noget K- sensor kabel (specialkabel grøn og hvid ) for at kunne slutte det sammen .. hvis jeg bruger almindeligt vil jeg få en målefejl .. noget med noget "cold-junction" error
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#8 Indlæg af Morten VJ »

Saab-Daniel skrev:Tak for info'en, jeg har bestemt også luret på Vems' ur med både AFR og EGT i ét, go info der er på linket, ae86.
Har i andre monteret måler uden at afmontere manifold (tænker spåner i turbo)? En anden ting er, at det ikke nødvendigvis er let at få hul på en støbejerns manifold, samt skære gevind i den...
Daniel.


Jeg borede med turbo og manifold monteret.
Højtemeraturs fedt på boret, og hyppig rensning, samme med snittappen.
Og det var minimalt hvad jeg kunne samle op af spåner, med en kraftig magnet monteret på en teleskob stang.
Motoren fik derefter lov til at køre 10 minutter i tomgang.

Og skidtet virker stadig efter 3 måneder, uden problemer.
Den endelige dom kommer forhåbentligt først om et år.
Når motoren skal over i en anden karosse.
Det kommer meget an på hvor doven man er, og om man er villig til at betale prisen hvis det går galt.
Hvilken løsning man vælger.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

#9 Indlæg af Saab-Daniel »

ae86: Det er faktisk ikke på min MS-bil, men på min 9k. Men det er stadig interessant på et senere tidspunkt...
Morten: jeg overvejer lige bore-metoden - først skal der dog købes grejer, men det skader jo ikke at være forberedt ;)
Daniel.
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
Besvar