Morten VJ skrev:
Hvis man kigger lidt på effekten, og opgraderinderne af motorens komponenter, så foregår det omvendt.
Den svagest konstruktion har flest hk, og den stærkeste konstruktion, har færrest hk.
Det kunne se ud til at Volvo har haft nogle problemer med pålideligheden, af denne motortype
Hvis man kigger lidt på emissionskravene de forskellige motor"generationer" har været udsat for, så har du vist dit svar omkring den faldende effekt.
std B21Et tåler nemt 340hk.
Std B230ET(fra 85-89) tåler nemt 250hk, men skal der mange RPM til, så er 4x plejlstænger en fin option.
std B230FT/FK tåler +400hk, endda på originale manifolde(omend citronen er ved at være presset rent flowmæssigt)
Reelt er eneste motor der er problemer med B230 85-89. Motoren havde som sugemotor en effekt på 116hk. Den tåler til hverdagsbrug nemt 100% effektforøgelse. Svag?
Hvis man skal tune på en motor, så skal man dels være klar på at tage evt. tæsk det kan give at være "dygtigere" end bilfabrikanten, dels være klar over slutmålet.
250hk kan laves med en turbokonverteret B23A, og det kan den køre evigt med. Til det mål er det spørgsmålet om man ikke skulle lade motoren være som den var(urørt) og sige byt-til-nyt hvis den mod forventning skulle være slidt op.
Når man skiller dem ad fejler de sjældent noget de ikke kunne have kørt længe med endnu....
Det er selvf. lækkert med no-budget motorprojekter, MEN det er ikke så mange af dem der faktisk bliver realiseret.
Morten; du kan ikke mene seriøst at der skal en vinter til at lave sådan en konvertering?
Selv et autoriseret volvoværksted kunne turbokonvertere en sugemotor på under 5arb.dage.....(og det er IKKE en reklame!)
Den FØRSTE motorombytning jeg lavede i min gamle 242 tog fra Fredag eftermiddag til (meget) tidligt lørdag morgen, alene mand, aldrigt gjort det før. Er der en mystisk lyd, så ud med skidtet og i med en reservemotor. Det er ikke en sommer der er spildt, men højst en halv weekend.
Kender een der har brugt 20kkr på at bygge en skudsikker motor, og den vrælede indmaden ud første gang den fik tryk, (min teori; Han var ikke klogere end volvo). Hans makker kører stadigt med sin uåbnede motor. Ca samme ydelse.
Så længe det er moderate ydelser, så brug det som det er, eller maksimalt (for B230 85-89) skift plejlstængerne.
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!