Større dyser vs højere benzintryk
Redaktør: Moderatorer
- VRT
- Senior Medlem
- Indlæg: 327
- Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
- Geografisk sted: Gun City
Større dyser vs højere benzintryk
Hvis man har en motor hvor styringen er kørt ind til et bestemt tryk/mængde benzin. Man ønsker herefter at øge ladetrykket, hvorfor man naturligvis samtidig vil øge mængden af benzin. Er der grundlæggende forskel på, om man skruer op for trykket, eller monterer større dyser (forudsat at styringen tillader at man monterer andre dyser).
Jeg har nemlig en styring som er kørt ind til 350 ml dyser. Jeg har efterfølgende skruet op for trykket, så de nu burde leverer 390 ml.
Nu skal ladetrykket så gerne en tand op, og jeg har så et sæt 470 ml dyser, og en justerbar benzintryksregulator til at ligge. Men er det "bare" at montere dyserne, og så justere trykket, så blandingsforholdet passer, eller vil det ødelægge afr i resten af registeret?
Jeg har nemlig en styring som er kørt ind til 350 ml dyser. Jeg har efterfølgende skruet op for trykket, så de nu burde leverer 390 ml.
Nu skal ladetrykket så gerne en tand op, og jeg har så et sæt 470 ml dyser, og en justerbar benzintryksregulator til at ligge. Men er det "bare" at montere dyserne, og så justere trykket, så blandingsforholdet passer, eller vil det ødelægge afr i resten af registeret?
- klyfax
- Mester Medlem
- Indlæg: 2525
- Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
- Geografisk sted: Sweden
- ae86
- Mester Medlem
- Indlæg: 1316
- Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Har du en wideband lambdasonde monteret ??
Motorstyringen skal rigtig nok justeres ind igen .. for at starte et sted ville jeg starte med at sænke benzintrykket, montere de nye større dyser og så scalerer VE tabellen
Her kan du enten markere hele VE tabelen og reducerer den 20% ... (390ml til 470ml) .... jeg syntes dog jeg har set en funktion til at scalerer et fuelmap ved skift af dysestørrelse men kan ikke huske hvor eller hvad det var .. (har du checket megamanual ??)
Eller så scaler den ved required_fuel... der hvor man vælger en grund-scaleringsfaktor for ve-tabellen
Du kunne eventuelt nøjes med at sænke værdierne med e.g. 18% for at stase på et lidt federe map og så justerer derfra ... men jeg ville ikke pille uden at have en wideband lambds-sonde .. jeg kan ikke huske om man kan få lov til at scale et ve map med en % værdi eller om det skal være en faktor .. men hvis det er det sidste så husk... at reducerer 20% er x 0.8 og 18% er x 0.82
Motorstyringen skal rigtig nok justeres ind igen .. for at starte et sted ville jeg starte med at sænke benzintrykket, montere de nye større dyser og så scalerer VE tabellen
Her kan du enten markere hele VE tabelen og reducerer den 20% ... (390ml til 470ml) .... jeg syntes dog jeg har set en funktion til at scalerer et fuelmap ved skift af dysestørrelse men kan ikke huske hvor eller hvad det var .. (har du checket megamanual ??)
Eller så scaler den ved required_fuel... der hvor man vælger en grund-scaleringsfaktor for ve-tabellen
Du kunne eventuelt nøjes med at sænke værdierne med e.g. 18% for at stase på et lidt federe map og så justerer derfra ... men jeg ville ikke pille uden at have en wideband lambds-sonde .. jeg kan ikke huske om man kan få lov til at scale et ve map med en % værdi eller om det skal være en faktor .. men hvis det er det sidste så husk... at reducerer 20% er x 0.8 og 18% er x 0.82
-
efterz
- Mester Medlem
- Indlæg: 601
- Tilmeldt: 11 apr 2006, 11:15
- Geografisk sted: Herning, Midtjylland
- Kontakt:
Required fuel burde være et tilstrækkeligt sted at ændre den, og så trille ligeså stille afsted til rullefeltet.
Hellere køre lidt for fed end lidt for mager, men som udgangspunkt hvis du ikke fyrer bilen af, bør der ikke kunne ske noget ved at trille den til rullefeltet med større dyser.
Hellere køre lidt for fed end lidt for mager, men som udgangspunkt hvis du ikke fyrer bilen af, bør der ikke kunne ske noget ved at trille den til rullefeltet med større dyser.
Med venlig hilsen
Jonas Laustrup
Husk, du kan kun vælge 2: Hurtig, Billig, Pålidelig
Jonas Laustrup
Husk, du kan kun vælge 2: Hurtig, Billig, Pålidelig
- VRT
- Senior Medlem
- Indlæg: 327
- Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
- Geografisk sted: Gun City
Jeg burde måske ha nævnt, at der ikke er tale om MS, men den originale Motronic som er chippet. Så de eneste parametre jeg selv kan stille på, er ladetryk og benzintryk. Jeg har en LC-1.
Den benzintryksregulator jeg har kan regulere fra 2,5 bar til 5,5, så hvis jeg nu justerer trykket ned til 2,5 bar på de nye dyser, burde de gi omkring 430 ml. Kan jeg så liste mig afsted til feltet, eller er det helt hovedløst?
Den benzintryksregulator jeg har kan regulere fra 2,5 bar til 5,5, så hvis jeg nu justerer trykket ned til 2,5 bar på de nye dyser, burde de gi omkring 430 ml. Kan jeg så liste mig afsted til feltet, eller er det helt hovedløst?
-
efterz
- Mester Medlem
- Indlæg: 601
- Tilmeldt: 11 apr 2006, 11:15
- Geografisk sted: Herning, Midtjylland
- Kontakt:
-
Runesm
- Mester Medlem
- Indlæg: 1664
- Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06
klyfax skrev:Toyotas styring'er kan godt finde ud af andre dyser når turboen ik lader, da den regulere over lambda sonden.
Hvor meget større dyser? Der må jo nødvendigvis komme et punkt hvor den skal åbne dyserne så meget mindre end den burde for at overholde en hvis lambda-værdi, altså at den falder uden for en max/min tilladelig værdi - eller er jeg galt på den?
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
