Større dyser vs højere benzintryk

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
VRT
Senior Medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Geografisk sted: Gun City

Større dyser vs højere benzintryk

#1 Indlæg af VRT »

Hvis man har en motor hvor styringen er kørt ind til et bestemt tryk/mængde benzin. Man ønsker herefter at øge ladetrykket, hvorfor man naturligvis samtidig vil øge mængden af benzin. Er der grundlæggende forskel på, om man skruer op for trykket, eller monterer større dyser (forudsat at styringen tillader at man monterer andre dyser).
Jeg har nemlig en styring som er kørt ind til 350 ml dyser. Jeg har efterfølgende skruet op for trykket, så de nu burde leverer 390 ml.
Nu skal ladetrykket så gerne en tand op, og jeg har så et sæt 470 ml dyser, og en justerbar benzintryksregulator til at ligge. Men er det "bare" at montere dyserne, og så justere trykket, så blandingsforholdet passer, eller vil det ødelægge afr i resten af registeret?
Brugeravatar
luske
Mester Medlem
Indlæg: 1099
Tilmeldt: 30 apr 2005, 19:31

#2 Indlæg af luske »

hvis du mener det er plug and play så tror jeg ikke det sker , men tror nok der er nogle andre powerrødder der kan give dig en bedre forklaring

MVH Luske
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#3 Indlæg af JPP »

Det er russisk rullette, du har ingen anelse om hvor du havner i mappet på dine AFR værdier - der er kun én vej og det er at mappe styringen igen. Og jeg sætter til en hver tid større dyser i fremfor højere benzintryk.
Brugeravatar
VRT
Senior Medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Geografisk sted: Gun City

#4 Indlæg af VRT »

Bilen skal også køres ind, men det ville være rart, hvis jeg kunne montere dyserne inden jeg kommer til feltet. Men du mener altså, at det ville være uansvarligt?
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#5 Indlæg af klyfax »

Toyotas styring'er kan godt finde ud af andre dyser når turboen ik lader, da den regulere over lambda sonden. Men det ville jo gå helt galt når der kommer lade tryk når bilen er født med turbo i forvejen...
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#6 Indlæg af ae86 »

Har du en wideband lambdasonde monteret ??

Motorstyringen skal rigtig nok justeres ind igen .. for at starte et sted ville jeg starte med at sænke benzintrykket, montere de nye større dyser og så scalerer VE tabellen

Her kan du enten markere hele VE tabelen og reducerer den 20% ... (390ml til 470ml) .... jeg syntes dog jeg har set en funktion til at scalerer et fuelmap ved skift af dysestørrelse men kan ikke huske hvor eller hvad det var .. (har du checket megamanual ??)

Eller så scaler den ved required_fuel... der hvor man vælger en grund-scaleringsfaktor for ve-tabellen


Du kunne eventuelt nøjes med at sænke værdierne med e.g. 18% for at stase på et lidt federe map og så justerer derfra ... men jeg ville ikke pille uden at have en wideband lambds-sonde .. jeg kan ikke huske om man kan få lov til at scale et ve map med en % værdi eller om det skal være en faktor .. men hvis det er det sidste så husk... at reducerer 20% er x 0.8 og 18% er x 0.82
efterz
Mester Medlem
Indlæg: 601
Tilmeldt: 11 apr 2006, 11:15
Geografisk sted: Herning, Midtjylland
Kontakt:

#7 Indlæg af efterz »

Required fuel burde være et tilstrækkeligt sted at ændre den, og så trille ligeså stille afsted til rullefeltet.

Hellere køre lidt for fed end lidt for mager, men som udgangspunkt hvis du ikke fyrer bilen af, bør der ikke kunne ske noget ved at trille den til rullefeltet med større dyser.
Med venlig hilsen
Jonas Laustrup
Husk, du kan kun vælge 2: Hurtig, Billig, Pålidelig
Brugeravatar
VRT
Senior Medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Geografisk sted: Gun City

#8 Indlæg af VRT »

Jeg burde måske ha nævnt, at der ikke er tale om MS, men den originale Motronic som er chippet. Så de eneste parametre jeg selv kan stille på, er ladetryk og benzintryk. Jeg har en LC-1.
Den benzintryksregulator jeg har kan regulere fra 2,5 bar til 5,5, så hvis jeg nu justerer trykket ned til 2,5 bar på de nye dyser, burde de gi omkring 430 ml. Kan jeg så liste mig afsted til feltet, eller er det helt hovedløst?
efterz
Mester Medlem
Indlæg: 601
Tilmeldt: 11 apr 2006, 11:15
Geografisk sted: Herning, Midtjylland
Kontakt:

#9 Indlæg af efterz »

Hvilken motronic version er der tale om? Og har den WB lambda ?
Med venlig hilsen
Jonas Laustrup
Husk, du kan kun vælge 2: Hurtig, Billig, Pålidelig
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#10 Indlæg af Runesm »

klyfax skrev:Toyotas styring'er kan godt finde ud af andre dyser når turboen ik lader, da den regulere over lambda sonden.


Hvor meget større dyser? Der må jo nødvendigvis komme et punkt hvor den skal åbne dyserne så meget mindre end den burde for at overholde en hvis lambda-værdi, altså at den falder uden for en max/min tilladelig værdi - eller er jeg galt på den?
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Besvar