Nogle lastbilchauffører til stede?

Her snakkes om alt

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
wukshady
Senior Medlem
Geografisk sted: Vendsyssel

Nogle lastbilchauffører til stede?

#1 Indlæg af wukshady »

Er der tilfældigvis nogle der ved noget om det her: Vi har en gammel Volvo fl7, vi bruger til transport af landbrugsmaskiner. Vi er jævnligt i Sverige efter traktorer bl.a og det kræver ofte en overnatning. Volvo'en er uden egentlig sovekabine, men har en køje op ad bagvæggen i huset, som man så kan fælde ned, når sæderne bliver vippet frem. Jeg er så blevet fortalt at sådan en køje ikke længere accepteres som soveplads ifht til gældende regler om afholdelse af hviletid.
Er der nogen der be-/afkræfte dette?

Jeg har ikke rigtig kunnet finde noget svar på det i diverse lovtekster, blot at bilen skal være indrettet med soveplads.

På forhånd tak
Martin Mikkelsen
Medlem

#2 Indlæg af Martin Mikkelsen »

måske er der overenskomstmæssigt nogle krav, men tror sgu ikke der nogle regler mht færdselsloven.

men ellers: prøv arbedjstilsynet eller Chaufførenes fagforening, de kan måske hjælpe..

mvh

Martin
Brugeravatar
BANDIT
Mester Medlem
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Nogle lastbilchauffører til stede?

#3 Indlæg af BANDIT »

wukshady skrev:Er der tilfældigvis nogle der ved noget om det her: Vi har en gammel Volvo fl7, vi bruger til transport af landbrugsmaskiner. Vi er jævnligt i Sverige efter traktorer bl.a og det kræver ofte en overnatning. Volvo'en er uden egentlig sovekabine, men har en køje op ad bagvæggen i huset, som man så kan fælde ned, når sæderne bliver vippet frem. Jeg er så blevet fortalt at sådan en køje ikke længere accepteres som soveplads ifht til gældende regler om afholdelse af hviletid.

Jeg har ikke rigtig kunnet finde noget svar på det i diverse lovtekster, blot at bilen skal være indrettet med soveplads.

På forhånd tak

Loven siger godtnok sovekabine, men mener og de tolker køjen som sovekabine.
Kan lige høre min kørelærer af , er nemlig ved at tag C kørekort lige p.t
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret
Brugeravatar
Ravnen
Mester Medlem
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Kontakt:

#4 Indlæg af Ravnen »

I køre-hviletidsbestemmelserene står der:

Soveplads
Daglig hviletid og reduceret ugentlig hviletid
må tilbringes i køretøjet, hvis dette står stille
og er udstyret med passende sovefaciliteter
for hver chauffør.
corvus terrae terror...

Billede

#5 Indlæg af wukshady »

Ravnen skrev:...udstyret med passende sovefaciliteter...

Ja... Så er det med hvad der tolkes som "passende sovefaciliteter"

:arrow: Bandit: det ville være super, hvis du lige gad det :)
Feldthaus
Medlem
Geografisk sted: Ølholm

Re: Nogle lastbilchauffører til stede?

#6 Indlæg af Feldthaus »

wukshady skrev:Er der tilfældigvis nogle der ved noget om det her: Vi har en gammel Volvo fl7, vi bruger til transport af landbrugsmaskiner. Vi er jævnligt i Sverige efter traktorer bl.a og det kræver ofte en overnatning. Volvo'en er uden egentlig sovekabine, men har en køje op ad bagvæggen i huset, som man så kan fælde ned, når sæderne bliver vippet frem. Jeg er så blevet fortalt at sådan en køje ikke længere accepteres som soveplads ifht til gældende regler om afholdelse af hviletid.

På forhånd tak

Den briks du her omtaler er vidst kun godkendt som "hvile briks".

Har hørt, at hvis man møder en emsig betjent med styr på reglerne, så går den der ikke som en egnet soveplads.
wukshady
Senior Medlem

#7 Indlæg af wukshady »

Det anede mig nok... Men det passer mig også glimrende, så har jeg noget mere at presse den gamle med, så vi kan få den gamle kasse skiftet ud... :D
Besvar