Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 23:36

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: HK vs. nm ?
Indlæg: 03 okt 2008, 09:04 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 09 aug 2004, 22:35
Indlæg: 399
Findes der en formel hvor man kan se, hvad man burde have have af nm hvis man har f.eks. 300 hk?

Grunden til min spørgsmål er:
min bil blev målt til 290 hk og 410 nm
sad og kiggede på et par toyotaere lavet hos VAE

486hk - 420nm 2,1bar og stadig en 1,6liter

508 hk / 480 nm @ 2,1bar

Hvordan kan det være de begge har flere hk end nm?

:reading: :reading:

_________________
fiat coupe 2,0 16v turbo
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=95132


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 okt 2008, 10:13 
Offline
Admin
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 sep 2003, 12:17
Indlæg: 2105
Geografisk sted: Borup
Hvad omdrejninger snurrer de Toyotaer for at lave de tal?

.

_________________
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 okt 2008, 10:18 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 09 aug 2004, 22:35
Indlæg: 399
Tjaa Det ved jeg ikke lige men det er disse 2:

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=4722

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=95783

_________________
fiat coupe 2,0 16v turbo
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=95132


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 okt 2008, 10:52 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
ad2 skrev:
Findes der en formel hvor man kan se, hvad man burde have have af nm hvis man har f.eks. 300 hk?

Grunden til min spørgsmål er:
min bil blev målt til 290 hk og 410 nm
sad og kiggede på et par toyotaere lavet hos VAE

486hk - 420nm 2,1bar og stadig en 1,6liter

508 hk / 480 nm @ 2,1bar

Hvordan kan det være de begge har flere hk end nm?

:reading: :reading:
som MAX værdi? nej sådan en findes ikke!
begge de omtalte toyotaer laver nok max omkring de 8000.... heste altså, momentet kommer også sent, små motorer med store turboer og halvvilde knaster mm. MVH søren


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 okt 2008, 12:02 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
John Sahl skrev:
Hvad omdrejninger snurrer de Toyotaer for at lave de tal?

.


Min kammerat's toyota 4AGTE der laver 587hk og 499nm ved 2,1 bar har max hk ved 8963rpm, og max nm ved 7900rpm.
Og det er som søren siger, stor turbo, dog ikke så vilde knaster, det er 272/272.

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 okt 2008, 12:28 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 09 aug 2004, 22:35
Indlæg: 399
Og nu når vi er ved det.
Hvor stor forskel er der på om bil med en 5 trins gearkasse
Bliver målt i 4. eller 5. gear?

_________________
fiat coupe 2,0 16v turbo
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=95132


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 okt 2008, 14:29 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
ad2 skrev:
Og nu når vi er ved det.
Hvor stor forskel er der på om bil med en 5 trins gearkasse
Bliver målt i 4. eller 5. gear?


Man måler generelt i det gear der låser gearkassens indgangs-aksel og udgangs-aksel sammen så gearkassen har et udvekslings forhold på 1:1 ... dvs 1 rpm på ind giver 1 på ud ... på den måde "fjerner" man gearkassen .. idéen er jo at finde udaf hvad motoren yder

Hvis en bil med en 5 trins gearkasse der har 4.de gear som 1:1 (meget almindeligt) måles i 5 gear så vil indgangsakslens omdrejninger forøget med en faktor der afhænger af det 5'te gears udveksling .. og derfor vil forskel i målinger også afhænge deraf

Generelt med gearinger/gearkasser så vil momentet på indgangs akslen blive større på udgangs-akslen når gearkassen gearer indgangs akslens omdrejninger ned (reducerer) og modsat når den gearer dem op .. da 5'te gear i dette tilfælde er et overgear vil momentet der måles også være mindre ..

kurverne burde ligne hinanden dog forskudt .. og fejl forskydningen burde kunne korrigeres ved at reducere momentet med det % vise forhold mellem 4 & 5 gears udveksling .. og samtidigt øge rpm med samme faktor ... effekten kan så beregnes udfra disse 2 nye værdier
.. husk at regne rpm i rad/s og omregne moment til Nm ....og Effekt er i Watt

Effekt=VinkelhastighedxMoment


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 okt 2008, 14:43 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Prøv at kigge på en hvilken som helst effektkurve - hk og moment møder ALTID hinanden på samme sted - hvis ikke er effektkurverne/målingen forkert. Hvor de krydser er dog afhængig af moment/hk enhed der bliver målt og enheder på y1/y2 akserne. Men det spiller ingen rolle, der er altid lighed mellem effekt og moment. Ved amerikanske og engelske målinger er det som regel fp foot pound momentet bliver målt i og heste i hp (også kaldet bhp), og i europa NM og hp. Tyskerne bruger deres egen ps og franskmændene cv, kender ikke afvigelserne herfor.

For foot pound / hp er formlen:

Horsepower = Torque x rpm / 5252
Dvs. kurverne krydser ALTID hinanden ved rpm 5252

Måler vi NM / hp, hedder den så vidt jeg husker noget med 7122 et eller andet..kan ikke huske det nøjagtige tal, men det kan udregnes.

Dvs. hk og nm krydser altid hinanden ved disse ~7122rpm

Dvs. same story - kigger du på din egen effektkurve vil du se at du har max moment under rpm 7122 (som sagt kan ikke huske det nøjagtige tal), dvs. du vil have højere moment end hk. Omvendt Toytaerne yder topeffekt over 7122 og har dermed højere hk end moment. Landes der topeffekt på "krydset" så er moment lig hk.

Hvis ikke linjerne krydser hinanden ved disse to tal, så er målingen som sagt forkert.

Moment er udtryk for styrke hvor hk er udtryk for effekt over tid (groft sagt). Der hvor du har det højeste moment har du størst fyldning i cylinderen (alt andet lige). Når 1,6 toyotaeren løber så højt op i omdrejningerne skyldes det at de har et flow som ikke løber tør før deroppe. De kan blive ved med at fylde cylinderet længere op i omdrejningerne fordi toppen/flowet tillader det og bunden har lille volume (1,6L). Det hele drejer sig om flow, og derfor er det heller ikke korrekt at kigge på motorvolume. En 1,6 motor med højt flow i topstykket kan sagtens fylde langt mere i en motor end end 2.0 motor med dårligt flowet topstykke. Det handler ikke om motorvolume, men om flow gennem toppen. Og her er min kæphest at det samlede indsugningsventilareal er den kritiske enkeltstående faktor for flow/ydelses potentiale før enhver tuning. Toyotaerne havde haft stort set samme (en smule større) moment med samme opsætning på en stroket 2.0 motor (samme boring), momentet havde nu peaket længere nede i omdrejningerne - der skal i den situation ikke så mange omdrejninger til for at få samme maksimal flow/fyldning gennem motoren.

Nu får jeg sikkert hug af nogen som mener anderledes...shoot me :popcorn:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 okt 2008, 15:15 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Den hedder 7121,712 rpm i formlen. Dvs. hk = (nm x rpm) / 7121,712

Her er et helt tilfælding eksempel taget fra google (googlet under billeder på teksten "effektkurve").

Her ses moment (nm) og hk (hp) det samme ved de 7122 rpm:

Billede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 okt 2008, 15:27 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Supra MK4 skrev:
John Sahl skrev:
Hvad omdrejninger snurrer de Toyotaer for at lave de tal?

.


Min kammerat's toyota 4AGTE der laver 587hk og 499nm ved 2,1 bar har max hk ved 8963rpm, og max nm ved 7900rpm.
Og det er som søren siger, stor turbo, dog ikke så vilde knaster, det er 272/272.


Dvs. Supra MK4's kammerat har 553,53 hp ved sit max moment (499nm vs. 7900 rpm) og han har 466,41 nm ved sit max hp (587hp vs. 8963 rpm).


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 42 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team