corolla t-vis tuning?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
meeeee
Indlæg: 12
Tilmeldt: 03 aug 2004, 12:06
Geografisk sted: Rønnede
Kontakt:

corolla t-vis tuning?

#1 Indlæg af meeeee »

Hej alle. Mit problem er generelt hvordan man får flest heste ud af t-vis? systemet så vidt jeg har fået at vide...
Ved 4500rpm. abner de 4 xtra spjæld i indsugningen og den får dobbelt at leve af. I alt 8 indsugnings-huller, Men et emne sagde at der sidder butterfly-ventiler i topstykket, hvoraf den vil miste heste hvis man fjerner t-vis. Kan det fjernes? (hvorfor ikke? :stop: ) Motoren er en 4-AGE GTi corolla GB fra 1988.

Derudover skal den chippes / optimeres i sprøjt'en. kan den chip-tunes?. Jeg fandt nogle topic's der sætter større dyser i, men har hørt et andet sted, at det er mere end rigeligt med standard-dyser, da det er chippen der bestemmer hvor meget?

:arrow: Nogen der har prøvet dette? :up:
wooooo - meeeee
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#2 Indlæg af lqs »

beskriv hvad motoren skal bruges til. så tror jeg det er nemmere at komme med kloge... ord. MVH søren
meeeee
Indlæg: 12
Tilmeldt: 03 aug 2004, 12:06
Geografisk sted: Rønnede
Kontakt:

information på mail.

#3 Indlæg af meeeee »

MOTOREN ER FØLGENDE: Toyota Corolla GTi 4-AGE twin-cam 16valve, t-vis indsprøjtnings-system, standard 140HK ifølge motor-import.dk :shock:

EFTERMONTERINGEN: total renovation, 306 graders knastaksler, Performance-conefilter, 421 banan-manifold, Komplet 2" udstødning, Planet og portet topstykke, Afdrejet svinghjul, 200HK kobling, større køler, 50HK lattergas :lusket: (go baby go---> 60 seconds), nips-ting, andre nips-ting og andre uvilkårlige nips-ting for dette emne... MEN..

Bilen skal bruges til hverdags-kørsel, og får ikke tæsk hele tiden.
Det vigtigste for mig er så mange heste som muligt ved de nederstående modifikationer. Mit problem er derfor inden jeg kan blive færdig:

1: Kan t-vis fjernes for større indsugnings-areal?

2: Skal jeg sætte større dyser i grundet de større knastaksler og lattergas-systemet i håb om flere heste?

3: Kan Chip-tuning af denne motor finde sted, eventuelt link til separat styre-box hvis chip ikke er muligt?

4: nogle guldkorn fra vetaraner (know-how-people), flere heste eller som man siger "prikken over i'et"?

Håber på svar - power to the people. :rock:
wooooo - meeeee
Brugeravatar
Hp Ae86
Medlem
Indlæg: 167
Tilmeldt: 23 aug 2007, 21:45
Geografisk sted: Viborg

#4 Indlæg af Hp Ae86 »

t-vis er jo variabelt indsugning, hvis du piller det af mister du "MEGET" bundtræk, desuden er din motor en 124hk kendt som big port eller bluetop , hvis det var uden t-vis var det en 140hk også kendt som small port og redtop

:)

Hp
Daydrive : Corolla Levin (Ae86) 4agte
2 Drive : Starlet (Kp60) 2k
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

Re: information på mail.

#5 Indlæg af Morten VJ »

meeeee skrev:MOTOREN ER FØLGENDE: Toyota Corolla GTi 4-AGE twin-cam 16valve, t-vis indsprøjtnings-system, standard 140HK ifølge motor-import.dk :shock:

EFTERMONTERINGEN: total renovation, 306 graders knastaksler, Performance-conefilter, 421 banan-manifold, Komplet 2" udstødning, Planet og portet topstykke, Afdrejet svinghjul, 200HK kobling, større køler, 50HK lattergas :lusket: (go baby go---> 60 seconds), nips-ting, andre nips-ting og andre uvilkårlige nips-ting for dette emne... MEN..

Bilen skal bruges til hverdags-kørsel, og får ikke tæsk hele tiden.
Det vigtigste for mig er så mange heste som muligt ved de nederstående modifikationer. Mit problem er derfor inden jeg kan blive færdig:

1: Kan t-vis fjernes for større indsugnings-areal?

2: Skal jeg sætte større dyser i grundet de større knastaksler og lattergas-systemet i håb om flere heste?

3: Kan Chip-tuning af denne motor finde sted, eventuelt link til separat styre-box hvis chip ikke er muligt?

4: nogle guldkorn fra vetaraner (know-how-people), flere heste eller som man siger "prikken over i'et"?

Håber på svar - power to the people. :rock:


Prikken over i et vil være spjældhuse, og en programmebar motorstyring.
Da du har lavet så meget om på motoren ift. standart.
Bundtræk kan du næsten glemme alt om da det lyder som relativt vilde kanstaksler, Hvad er deres arbejds område??
Men en ændring i gearing kan gøre det tåleligt til daglig kørsel.

Mvh

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

Re: information på mail.

#6 Indlæg af klyfax »

Morten VJ skrev:Men en ændring i gearing kan gøre det tåleligt til daglig kørsel.

Mvh

Morten


Det bare at ændre holdning og vende sig til at den skal have nogle rpm før man kommer bare lidt frem...
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
meeeee
Indlæg: 12
Tilmeldt: 03 aug 2004, 12:06
Geografisk sted: Rønnede
Kontakt:

#7 Indlæg af meeeee »

ifølge needforspeed.co.uk abejder knasterne mellem 4000-8000rpm. så den skal synge en smule, for at komme igang. men det er fint nok. Og tak for informationen angående HK og T-vis... ville dogbare ønske det var en 140HK :( Er igang med at hente priser og info på tænding så det meste skulle være på plads.

Jeg havde en forhåbningom at presse motoren op på de 170HK uden gas... men med 124HK std. kan jeg godt glemme det tror jeg?

spjældhuse er udelukket da jeg skal pendle til KBH hver dag... Håber på tændingen kan presse den op imod.

MVH. Kim Kindvig Jørgensen
wooooo - meeeee
Carsten
Medlem
Indlæg: 245
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

#8 Indlæg af Carsten »

Standard indsugningen kan slet ikke arbejde med så vilde knaster, det vil på ingen måde komme til at spille, i så fald kan du ligeså godt smide 290 graders knaster i, da det nok er max hvad du kan presse ud af luft med en standard indsugning.

Jeg havde selv engang monteret 304 graders knaster på et standard topstykke, på en 4AGE 124HK's motor. Denne motor kom til at yde 161HK med et tilskudssystem fra Scantune. Dvs ikke engang en fuld programmerbar boks. Det var dog med åbne spjældhuse. Motoren ydede max Hk ved 8500omdr. Så du skal nok regne med at motoren skal derop og ringe med de knaster du snakker om.

Men spjældhuse vil altså gi en meget bedre bund, kontra standard indsugningen når vi snakker om så skarpe knaster.
Carsten
Medlem
Indlæg: 245
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

#9 Indlæg af Carsten »

Derudover er din 124HK's motor faktisk bedst at tune på hvis du skal ha gang i noget vildere tuning. Mener de siger fra 180HK og op, er Bigport bedre end smallport. Desuden yder den såkaldte 140HK's motor mere i nærheden af 130HK når den er smidt i motorrummet og er kørende.
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#10 Indlæg af Morten VJ »

Jeg forstår ikke argumentet.
Spjældhuse er udelukket da den skal pendle imellem Rønnede og Kbh.
Bmw har feks. kørt med spjældhuse på alle deres sjove motorer.
Og de har ingen problemer med at æde km.
Uden at larme unødigt, det er et spørgsmål om design af luftfilter kassen.

MVH

en gammel doppelt Weber misbruger.

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Besvar