Ravnen skrev:
Grænsen går der hvor der er levende væsner i nød involveret...
Nu er det naturligvis mega nemt for mig at sidde og finde på 117 eksempler - men det er fordi det - efter min mening - er et minefelt du har bevæget dig ud i. Der er utallige gråzoner, som gør dit princip ekstremt svært at vurdere.
Men hvis vi skal gå efter din melding, så vil du altså foretrække at et vidne ikke meldte gerningsmanden til politiet, hvis en eller anden idiot stjal dødsstjernen ud af din garage mens du var på ferie?
Eller at det er mere vigtigt ikke at være stikker, end at lade et eller andet associalt apparat svindle sig til at hæve udvidet invalidepension mens han har hårdt fysisk arbejde 40 timer om ugen for sorte penge?
Enten så er man sand anarkist og lader det være op til den enkelte (men så skal man heller ikke have travlt med at dømme dem der har en anden opfattelse end én selv), eller også lader vi magtdelingens tre-enighed om at gøre deres arbejde - så kan man arbejde for at ændre reglerne istedet for bare at bryde dem.
Alternativt er der andre steder at bo.
Citat:
Manden er patriot og burde blive hyldet - især af dem der ikke selv har nosserne til at kæmpe imod!
Nu ku' det jo tænkes at hun havde en anden opfattelse...
Der er da andre her i tråden som ser det som et nødvendigt onde for vores samfund at vi bidrager hver især.
Hvem har ret - dig eller dem? Du mener sikkert du har - men hvorfor er det en universel sandhed?
Jeg kan som sagt heller ikke blive sur over at han kører på prøvepladerne - for jeg har en opfattelse af at alternativet var at han ikke brugte pengene på afgiften alligevel. Så alt i alt går samfundet som sådan ikke glip af noget. Men det er stadig ulovligt - og vælger han at begå noget ulovligt, så kan jeg ikke have ondt i røveren over at en vælger at melde ham - det er altså en risiko han løber - den må han tage med oprejst pande.
"If you can't do the time... don't do the crime".
Citat:
Kællingen er et stikkersvin, færdig!
(ironi=On)
Det er godt at høre at du har de universelle svar på alting. Lad os afskaffe retssystemet og bare sende alle spørgsmål til afgørelsen hos Ravnen
(ironi=Off)

.
Citat:
tror næppe at nogle mennesker kan sige sig fra at bryde (skatte) reglerne selv, skal deres nabo så også stikke dem? Hvor er vi henne når folk stikker hinanden i flæng.
Næh - men det er jo op til folk selv at vurdere om de gider melde eller ej. Det har jo også konsekvenser at melde dem - men hvis det er deres ting, så må det være sådan - de er jo immervæk i deres gode ret til det.
Citat:
Man kunne også spørge om hvem man helst ville have som nabo - en stikker... eller en der misbruger prøveplader?
Det kommer an på så meget...
Heldigvis gider myndighederne jo normalt ikke reagere på bagateller - så på den måde bliver det jo et ikke-problem hvis vedkommende melder for både det ene og det andet. Det kommer simpelthen ikke videre. Så er det bare akkurat det samme som at have en sur nabo - sådan en har jeg allerede, det ligger jeg ikke søvnløs over

.
Men en der fusker sig udenom at yde, men stadig vil nyde fra samfundet - ham gider jeg ikke - jeg ved personligt ikke noget værre end hyklere.
Den sure nabo ved jeg hvor jeg har, og han står ved det - sådan må det være. Så er vi bare enige om at være uenige.