Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 18:55

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 13 sep 2008, 07:21 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Med de ændringer må man nok sige at du er noget uden for den originale styrings arbejdsområde.

Den brokker sig højlydt til dig, og det bliver nok ikke helt godt uden at gå programmerbart.

Hvis motoren er en ren racer, så vil jeg give Søren ret i det med de enkelte spjælde.

Hvis kørbarhed som alm,indelig hverdagsbil er en faktor du vil have med, så ville jeg tænke mig grundigt om før jeg gik på enkeltspjælde! De er typisk meget mere hysteriske end dit lexmaulindsug, men de vil garanteret lave topeffekten. prisen vil blive betalt i bunden(og/eller kørbarhed dernede). Spjældhusbiler der ikke er designet lige i øjet kører ofte lidt kluntet ved cruise.

Først en styring på så du kan se hvad der sker. Så er det nemmere at forholde sig til hvad fikset er ;-)

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 sep 2008, 10:54 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
mange af de standardmotorer der kører høj litereffekt, bruger enkeltspjælde. hvorfor ideen med mere sværtkørt opstår hos hr. gm forstår jeg ikke! prøv en TOYOTA 20v... utrolig letkørt, vel at mærke med 4 spjælde. MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 sep 2008, 15:50 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 245
Kørsel med spjældhuse ligger ikke fjernt fra mig på Kadetten, jeg har haft et sæt siddende på den i 2 år, og eksperimenteret med specialbygget plenumkammer med tragte indeni, større LMM osv.
Dette blev jeg desværre nødt til at sælge det hele, sidste år pga noget økonomisk. :damn:

Men nu er jeg jo gået den anden vej og startet med motoren og knasterne, så planen har altid været at der skulle programmerbar styring på før eller siden når først resten af motoren var bygget færdig.

Men så længe jeg kører OEM, så skal problemet findes - jeg kan ikke leve med en motor der har en fejl som gør jeg ikke kan køre fuld skrald i 3. og 4. gear, men hvor den sagtens kan gøre det på et rullefelt.
Og hvis vi snakker om at det evt er vacuum der bliver dannet pga det atmosfæriske tryk er højere udenfor end inde i indsugningen, jamen så skal jeg da have løst det problem :)

OEM styringen er godt nok en gammel sag, men MOtronic 2.5 systemet er jo forholdsvist tilgængeligt når det drejer sig om at ændre parametre osv.
Men ja - jeg har set på andres opsætninger med denne type motor hvor de har kørt Motronic 2.5 med justeret chip, og skiftet til programmerbart... der er jo en verden til forskel, man tror slet ikke på hvor meget effekttab der går alene på motorstyringen :wow:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 sep 2008, 15:45 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
lqs skrev:
mange af de standardmotorer der kører høj litereffekt, bruger enkeltspjælde. hvorfor ideen med mere sværtkørt opstår hos hr. gm forstår jeg ikke! prøv en TOYOTA 20v... utrolig letkørt, vel at mærke med 4 spjælde. MVH søren


Jeg tænker toyota har brugt en del flere udviklingsressourser end gennemsnitstuneren på at få det system til at spille. Bare et vildt gæt :coffee:

Kan finde mange eksempler på spjældhusmonteringer der har tabt både topeffekt og kørbarhed ifht en mere "std looking" løsning. De fleste spjældhuskonverteringer lider under een eller flere af flg: Omdrejningspotentialet ligger uden for motorens reele arbejdsområde, dårlig syncronicering, dårligt speedertræk, ingen eller kun ringe linearitet mellem speedervinkel og belastning, meget for vilde knastaksler, hjemmeudblokket topstykke(nul gashastighed), næsten ingen totallængde på indsuget(tragt-ventilsæde målet), spjældhuse der er meget (for)store til målet, filtermonteringer der er blevet et varmluftindtag, ETC ETC.

En gennemsnitsbilfabrik kan godt dimensionere tingene så de nogenlunde passer sammen, men spjældhuskonverteringer ala husbond bliver ofte noget juks. Se min signatur for vejen til en dårlig løsning.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 sep 2008, 16:38 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
var der ikke lige en del ting der blev blandet sammen der
hr. MORTENSEN?
en ting som gashastigheden er da lige netop nemmere at holde oppe med enkeltspjælde. det med længden på tragte/indsugningsrør er kritisk, det er helt rigtigt. men et stort spjæld redder intet i den sammenhæng!
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 sep 2008, 17:46 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 245
LQS og Henrik GM> Jamen alt det der er der jo slet ingen grund til at mundhugges om, for som sagt er jeg 100% inde i hvad spjældhuse gør og hvad de ikke gør :wink:
Og der er SLET ingen tvivl om at jeg SKAL ha spjældhuse på for at få en bedre motorgang i lave omdr og får at få bedre fyldning i cylendrene igennem hele omdr registret, samt for at få hævet max effektens omdr tal.

Sådan en 2 liters maskine med voldsom tuning og ordentlig indkøring laver lige omkring 240-245NM, så manglende moment på min motor tyder jo også på flowet er fuldstændig galt.

Men mit egentlige mål med dette indlæg var jo sådan set også bare at få et svar på hvordan man forklarer at motoren "cutter" ved 7200omdr på vejen, når den kører begrænseren ud på feltet. Og det svar ser det ud til jeg har fået, nemlig pga der kommer undertryk i indsugningen.
Men hvad jeg ikke helt har fået fat i, er om manglende tryk i indsugningen kan gøre så motoren bare cutter sådan uden videre. Normalt vil den jo bare gå gradvist dårligere efterhånden som man kommer op i omdr.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 sep 2008, 18:13 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
lqs skrev:
var der ikke lige en del ting der blev blandet sammen der
hr. MORTENSEN?
en ting som gashastigheden er da lige netop nemmere at holde oppe med enkeltspjælde. det med længden på tragte/indsugningsrør er kritisk, det er helt rigtigt. men et stort spjæld redder intet i den sammenhæng!
MVH søren


Ahh skriver han nu også det..... :wink:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 sep 2008, 18:16 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Carsten skrev:
Men hvad jeg ikke helt har fået fat i, er om manglende tryk i indsugningen kan gøre så motoren bare cutter sådan uden videre. Normalt vil den jo bare gå gradvist dårligere efterhånden som man kommer op i omdr.


Umiddelbart jo, men ting (og luft) kan drille på mange måder. Der er vel næsten ikke andet for at lave lidt hurtige eksperimenter med flytning af sagerne og prøve frem og se.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 sep 2008, 20:37 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Carsten skrev:
LQS og Henrik GM> Jamen alt det der er der jo slet ingen grund til at mundhugges om, for som sagt er jeg 100% inde i hvad spjældhuse gør og hvad de ikke gør :wink:
Og der er SLET ingen tvivl om at jeg SKAL ha spjældhuse på for at få en bedre motorgang i lave omdr og får at få bedre fyldning i cylendrene igennem hele omdr registret, samt for at få hævet max effektens omdr tal.

Sådan en 2 liters maskine med voldsom tuning og ordentlig indkøring laver lige omkring 240-245NM, så manglende moment på min motor tyder jo også på flowet er fuldstændig galt.

Men mit egentlige mål med dette indlæg var jo sådan set også bare at få et svar på hvordan man forklarer at motoren "cutter" ved 7200omdr på vejen, når den kører begrænseren ud på feltet. Og det svar ser det ud til jeg har fået, nemlig pga der kommer undertryk i indsugningen.
Men hvad jeg ikke helt har fået fat i, er om manglende tryk i indsugningen kan gøre så motoren bare cutter sådan uden videre. Normalt vil den jo bare gå gradvist dårligere efterhånden som man kommer op i omdr.


Prøv at bruge et simpelt U-rørsmanometer. Køb 10m tynd klar T-hansen knallertbensinslange og lav et hurtigt manometer. Så får du det helt konkret at vide.

Svært mærkeligt om der skulle være så meget lavere tryk pga fartvind at den ligefrem kunne cutte motoren.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 sep 2008, 20:40 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
JakobM skrev:
lqs skrev:
var der ikke lige en del ting der blev blandet sammen der
hr. MORTENSEN?
en ting som gashastigheden er da lige netop nemmere at holde oppe med enkeltspjælde. det med længden på tragte/indsugningsrør er kritisk, det er helt rigtigt. men et stort spjæld redder intet i den sammenhæng!
MVH søren


Ahh skriver han nu også det..... :wink:


Jeg tror hr TAGSTEN har arbejdet for længe og glemt at læse hvad der egentligt stod.... :gnaek:

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 70 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team