HenrikGM skrev:
Men hvis du så siger ventilareal x slagvolumen x knastduration x evt ladetryk, så kan det være du nærmer dig et index for ydelsen(eller potentialet?)
Alle forhold pånær IV er jo låst fast i sammenligningseksemplet. Parametre du nævner, kan ændres derfor låst og afgrænset under "alt-andet-lige" betragtningen. Ladetryk, turbo, knast stilbare, MEN IV arealet begrænset af bore.
Lad os f.eks. tage udgangspunkt i den Ford pumaracing lavede toppen til. Den lavede 428hp med 45mm ÍV indsat og fuldt bearbejdet efter det. 2ventilet top, 2liter motor, Xbar ladetryk, Xturbo, Xknast (X = ligegylding i denne sammenhæng). Så langt så godt. Kan min peugøj nå samme resultat - alt andet lige (dvs. med samme X-faktorer). Hvordan vil du svare mig på det spørgsmål?? Og hvor stor er powerpotentialet ved skift til MI16 top??
Puma erfarer/skriver - kig på, og udregn praktisk og teoritisk (bl.a. BSFC fiktiv påført ved 4valve vs. 2 valve mm) IV areal og du har et plot inden for en træskolængde! Sammenlign herefter den øvrige opsætning (turbo, knastprofil, ladetryk mv..)
Jeg kan sagtens hæve ladetrykket, turboen er den samme, motorvolumen den samme, knasten kan købes MEN når jeg samme resultat...NEJ, jeg kommer aldrig i nærheden af samme resultat på hans setup. LÆS på hans setup! Jeg kan så vælge anden turbo, knastprofil, ladetryk mv. og måske nå højere resultat, men ikke med det samme udgangspunkt. Interessant er det derfor at jeg ligger udregnet 8,69% mindre i flowpotentiale/ydelse (43mm / 1452mm2 vs. 45mm / 1590mm2) med samme setup. Se det er interessant når der planlægges og skrues i garagen...
Det jeg for sjov kigger på, og har stillet op til min egen sammenligning, er en række kendte eksempler, hvor alt er opgivet. IV, Volume og BSFC indtastes og plot på flowafvigelse fremkommer. Flowafvigelsen er så i forhold til eksemplet, dvs. med eksemplets setup. Det er blot lidt excel-hygge-setup, men det giver nogle ret interessante indikationer på power-potentiale.
I grøften/skyttegraven findes mange eksempler som går mod reglen. Det er vilkårene. Et eksemplet er XU10 toppe på XU9 blok, her kommer 43mm IV i 83mm bore mod oprindelig 86mm. Motoren har fået større IV areal, men flower ikke derefter, snarere tværtimod grundet manglende frivolume mod væg. 1,8T VW eksemplet er pumagutten også inde på. Sådan er der så meget, og alt kan gennemhulles med eksempler. Men som jeg skriver, så ikke desto mindre er teorien vældig brugbar og til nytte sålænge forudsætningerne og udgangspunkterne holdes for øje.