Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 12 dec 2024, 08:59

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 25 jun 2008, 22:28 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Jeg opfatter det nu ikke som en nedhøvling, og det er ikke ment sådan.

Som sagt vil jeg bare understrege at forskellen mellem helt og kvaj meget ofte er forskellen mellem held og uheld.

I tilfældet med dragracing så skal der en helt ekstrem lang bremsezone til hvis der skal afbremses 250km/t bil med feks en bevistløs chauffør så det går godt. Resultatet af det krav vil være meget få, eller ingen baner overhovedet, hverken i USA eller Europa.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 jun 2008, 23:24 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
I en monstertruck har de en elektronik boks som officials kan aktivere hvis køren bliver slået bevidstløs eller på anden måde taber kontollen
den slukker så for trucken .. et ligende system kunne installeres på disse dragsters ..
det kunne så lukke ned for motoren samt udløse bremseskærmen ..
hvis man så tog e.g. 4 forskellige steder langs banen

1. i "kontroltårnet"
2. ved juletræet
3. halvejs nede af banen
4. for enden af banen

så var der 4 personer med fingeren på knappen (lige som de folk på et hangarskib der leder flyene ind) hvis en af dem så at køren midstede kontrol så var det bare at trykke på knappen

Den ene af knapperne kunne være erstattet af 2 laserstråler i hver vejbane, hvis en af bilerne svingede så meget ud at den kom til at skygge for strålen så cuttede systemet motoren

om det kunne virke i den virkelige verden eller præcis hvordan det skulle laves ved jeg ikke..

Eller hvad med et "airbag" system fra en almindelig bil, hvor airbagen var bremseskærmen samt motorcut.. hvis det bliver lavet rigtigt så vil det være ret lige glad med g påvirkningerne fra accelerationen men kun blive aktiveret ved unormale g påvirkninger (læs: rammer autoværnet) .. hvis der var for mange g under selve starten så kunne det laves så det først aktiverede 0,5sek efter starten


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 jun 2008, 12:54 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 okt 2007, 10:27
Indlæg: 405
Geografisk sted: Midt i det mørke
Har da set de der vand beholdere, og i stort antal, gør de den forskel, at man ikke decelerere så voldsomt at man dør af det.

:reading: den bane(Old Bridge Township Raceway Park) i sig selv er kort (godt 1000 m. ifht. Google Earth) men ikke ender i noget farligt, i.e en jernbane, motorvej osv..så endnu mere mærkligt at man ikke tænker på sikkerheden ved disse uheld.

Det er set før ved bla. en Top Fuel'er som skred så voldsomt ud at køren blev slået bevidstløs af styrbøjlen og tog barrieren i "høj tomgang"..som i 200 Km/t. uden faldskærm da den af gode grunde jo ikke blev udløst.

_________________
kafir harbi


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 jun 2008, 13:40 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
nu skal i lige prøve at tænke på hvad det er for biler. en TF med 500kmt reagerer nok lidt anderledes, på en vandmur eller et net, end en gadebil med 100kmt! prøv at kig lidt på frontareal/tværsnit i det område hvor føreren er.
JØRN.... blev du fornærmet over HENRIKs indlæg? eller er det du skriver dine dybeste tanker? at det skulle være tilfældet fatter man svært. særligt efter at du har beskæftiget dig i så mange år med brandslukning!

MVH søren der synes det er helt ok at have en anden mening.

PS. ideen med fjern sluk.... skulle det betjenes via en HEMMELIG frekvens.... eller hvad? eneste måde at stoppe sådan en motor på er ved at lukke for brandstof.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 jun 2008, 15:12 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 okt 2006, 10:38
Indlæg: 196
Geografisk sted: Jylland / 6650 Brørup
lqs skrev:
nu skal i lige prøve at tænke på hvad det er for biler. en TF med 500kmt reagerer nok lidt anderledes, på en vandmur eller et net, end en gadebil med 100kmt! prøv at kig lidt på frontareal/tværsnit i det område hvor føreren er.
JØRN.... blev du fornærmet over HENRIKs indlæg? eller er det du skriver dine dybeste tanker? at det skulle være tilfældet fatter man svært. særligt efter at du har beskæftiget dig i så mange år med brandslukning!

MVH søren der synes det er helt ok at have en anden mening.

PS. ideen med fjern sluk.... skulle det betjenes via en HEMMELIG frekvens.... eller hvad? eneste måde at stoppe sådan en motor på er ved at lukke for brandstof.


Søren, ja lidt. ( men glemt nu )

Nej, jeg blev bare rystet over at se en bil blive smadret så kort et stykke efter mål, det er jo helt klar Scott ikke var i stand til noget der, han var sikkert bevistløs, men fatter stadigt ikke at der kunne stå en betonvæg for enden af sådan en bane, med topfuel, har skammen været på mange baner verden rundt, og set hvilken fart 500+ er, og hvor lang tid det tager at stoppe dem.

Brand, korrekt.

Her lavet jeg min største brøler på en 402m bane, 30-40 meter væk, uden høreværn, 2 australsk doorslammers laver 5,7 - 5,9 sek., og 400+
km/t.

Link:
http://www.bilgalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=673
( Se lige farten, når de passere målstregen )

AME Nationals Calder Park Melbourne, 2005.

_________________
Med venlig hilsen.
Jørn Petersen


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 jul 2008, 23:18 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 15 feb 2007, 22:30
Indlæg: 109
klyfax skrev:
Tror bare det er rimiligt dyrt. Det jo ik bare et gummibånds net, men mega fjedre også. Hvis nettet ik gir sig, så bilen bare skal bremses fra 300 - 0 på en meter, så er jeg rimilig sikker på at bilen ryger igennem...



og hvis den ikke gør, så dør manden alligevel


mvh

Martin


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 39 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team