Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 jun 2025, 18:52

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 22 jul 2008, 19:29 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 mar 2006, 10:26
Indlæg: 234
Geografisk sted: Brædstrup
Ja er der nogen cowboyder tricks man kan benytte sig af? :lusket:
Sagen er den at sidst jeg samlede den (2000 km siden) blev var det utæt lige fra starten af, så olie sivede ned af siderne på blokken lige fra første tur af. Jeg har selv en idé om at jeg måske ikke har været grundig nok med at rengøre delene inde jeg samlede det og at det er der for det var utæt med det samme. Men da jeg er bondemand og ikke mekaniker ved jeg ikke om det er der for :mrgreen:

Både blok og top blev planet da det blev samlet sidst, så det burde være i orden.

Den sidste toppakning var en orginal fra bmw, og det er den jeg har købt igen også.

Har selv tænkt på at give den en smule af det sorte flydende pakning fra Innotec eller Berner på begge sider af pakningen, har også fået at vide at nogen smøre en smule gevindsikring til bolte på.

Er det noget snavs jeg er ved at rode mig ud i her? Og hvordan skal sådan noget smøres og gøes rent for at det spiller?

Motoren er en bmw m20b25 med et bette smule tryk på.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 jul 2008, 19:33 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Jeg gør altid dele rent i fortynder, så jeg er sikker på alt fedt er væk...
Så smører jeg et MEGET tyndt lag flydende pakning på begge sider af toppakning, og jeg mener så tyndt når man smører det ud med finger, så farver det faktisk bare lige pakning...
Har både brugt det almindelige, og det sorte snask(ved ikke hvad det hedder).
Det har virket for mig hver gang..

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 jul 2008, 20:10 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Rengøring er alfa og omega for en toppakning.
Dernæst skal toppen kontrolleres for skævheder.

Hvorfor skulle pakningen skiftes i første omgang?
Har motoren været meget varm?
Hvor mange gange er top boltene blevet genbrugt?

Hvis alt er ok så monteres en standart pakning tørt uden vidundermidler.
Det har virket hver gang de små 100 gange jeg har skiftet toppakninger.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 jul 2008, 20:33 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 mar 2006, 10:26
Indlæg: 234
Geografisk sted: Brædstrup
Da den blev samlet sidst var det i forbindelse med renovering. (nye lejer, ringe osv.) og i den forbindelse blev blokken planet. Toppen blev totalt renoveret og blev i den forbindelse også planet.

Boltene er pindbolte med møtrikker i 12/9 stål, som skulle kunne bruges flere gange.

Og nej den har ikke været for varm, langt fra da den ellers nye thermostat der blev sat i ikke lukkede helt, så den var aldrig over 75 grader ved alm kørsel og 88 ved tomgang i 10 min (målt med laser på kølerslanger)


Hælder nok mest til det med rengøringen, satte den selv på den gang og sådan et 6 cyl bmw topstykke vejer jo lidt, så det er jo muligt at jeg er kommet til at pære noget skidt i mellem (selv om jeg eller synes at alt var pinligt rent)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 jul 2008, 21:02 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 mar 2006, 10:26
Indlæg: 234
Geografisk sted: Brædstrup
Men grunden til at jeg spørger til noget ekstra tætning, er jo at det jo kunne være lækkert hvis jeg var sikker på at skidtet blev tæt, så jeg slap for olie pletter i indkørslen, og for at skilde det ad endnu en gang.

Snakkede med en kammerat som mente at man kunne få noget fra Locktite som er lavet til det, nogen der kender nogen til det, og evt. har en idé om hvem her i østjylland der kunne have sådan noget på lager?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 jul 2008, 21:09 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
locktite laver noget paknings klister. det har været oppe og vende her på pf før så prøv at søge på det.

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
 Titel: ..
Indlæg: 22 jul 2008, 21:16 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jul 2006, 19:24
Indlæg: 784
Geografisk sted: Sønderjylland
Alm flydende pakning fra fx innotec , jeg bruger altid et meget tynd lag og har aldrig haft problemer :D

_________________
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 jul 2008, 19:53 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Morten VJ skrev:
Rengøring er alfa og omega for en toppakning.
Dernæst skal toppen kontrolleres for skævheder.

Hvorfor skulle pakningen skiftes i første omgang?
Har motoren været meget varm?
Hvor mange gange er top boltene blevet genbrugt?

Hvis alt er ok så monteres en standart pakning tørt uden vidundermidler.
Det har virket hver gang de små 100 gange jeg har skiftet toppakninger.

MVH

Morten


Har også virket de gange jeg har skiftet toppakning...

Har dog skiftet på en gammel traktor engang, det var den første gang, hvor der var skidt på blokken. Pakning fik mærker og var død. Bonden skulle bruge den nu, så den fik lige en halv tube flydene omkring mærkerne... Min kammerat testede den et par uger efter. 4 timer med fuld gas, så manifolden blev hvid, og udstødning meget meget rød...

Holder stadige den dag i dag :-) Og det er altså 6 år siden, og den har ik stået stille...

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 jul 2008, 21:43 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 mar 2006, 10:26
Indlæg: 234
Geografisk sted: Brædstrup
Nu må vi se om den står i en olie pøl igen i morgen som den plejer :roll: Den blev samlet igen her til aften, med en mikro smule flydende pakning smurt på toppakningen. Det ser ud til at det er blevet tæt denne gang.

Den nye toppakning er en std. tykkelse, og den gamle var +0,3mm. Så nu er den self begyndt at tændigs banke :damn:


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team