Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 00:39

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Glasfiber
Hey

Jeg har et gammelt instrumentbord, som var beklædt med hårdt Vinyl. Det var tørret ud og krakleret. Jeg har nu strippet hele instrumentbordet, og skal have det beklædt igen. Jeg har så 2 muligheder lige nu:
1. Beklæde det med nyt nappa, hvilket nok bliver ret svært, da der er mange skarpe hjørner, som giver en masse uønsket rynker.
2. Give den det glatte lag med Glasfiber, som kan slibes ned og males sort.

Jeg er selv mest tændt på nr.2. Problemet er så, at instrumentsbordets former er lavet af noget plastik-skum-masse af en art. Jeg er lidt bange for at BE-plasten vil opløse skummet??
Vil det være smart at beklæde instrumentbordet med f.x alm. plastikfolie, som bliver limet fast, før jeg lægger glasfiber på?? det kunne jo være rart at kunne pille glasfiberet af igen, hvis jeg en dag, vil lave et nyt custom instrumentbord.

forslag modtages, før jeg kaster mig ud i det og sikkert laver noget dumt!!!
:-O

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel: Re: Glasfiber
du kan jo lave en lille prøve et stæd men jeg tror ikke poliester opløser det skum når jeg laver nogle speciele ting til folk så bruger jeg nogle gange bygnings skum til og støbe på så lav en prøve ok;-)

Oki, jeg prøver på et ikke så synligt sted lige til at starte med. :-) Så må jeg se hvordan det bliver.

hmmm... bygnings skum, kunne man evt. støbe en form, til glasfiberstøbning.....bliver det så hårdt..?

Jeg lavede engang en simpel model båd, ud af bygningskum, som der så var lagt glasfiber på.
Virkede fint, bortset fra at jeg var nød til at skrabe skummet ud af båden bagefter, fordi jeg ikke lige tænkte over at man skulle lægge noget mellem skummet og glasfiberen. ( var jo kun 15 år :-P )

Jan l, du har måske nogel tips til hvad man kan smøre / lægge på, før man smider glasfiber på???

Jeg har selv planer om at lave et nyt Scoop til bilen, hvor modellen bliver lavet af træ / bygningsskum. Problemet er bare hvordan jeg skiller modellen fra glasfiber støbningen bagefter!!!

Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Mener at f.ex. husholdningsfilm kan gøre det.

Problemet med selv at støbe er imidlertid at det er svært at lave rigtigt pænt, hvis man lægger fiberen i hånden - der kommer for meget polyester/epoxy i, i forhold til mængden af fiber - og det bliver det ikke stærkt af, samtidig med at man får tonsvis af luftbobler og andet "godt".
For at løse problemet skal man helst bruge en vakuumpose. Søg på Google efter "vacuum bagging" - så får du en del hits - mange er godt nok specifikt om modelfly, etc. - men teknikken er naturligvis den samme.

Billede
Golf GTi 16V til rally

jeg byggede en kasse til min Ascona B hækspoiler, og købte en sæk med modelgips, så satte jeg spoileren ned i gipsen
Lod det tøre og spoileren kunne tages op af formen.

Derefter finpussede jeg den tøre form, og betrukkede formen med SØLVPAPIR, som glasfibren har svært ved at hænge på.

Og så gik jeg ellers igang med at støbe glasfibren ned i formen.
Jeg skal lige prøve et par gange, men ellers gik det fint..!

Man kan også bruge noget specielt teflon-tape, eller gøre det på den rigtige måde, og smøre formen ind i voks, så skal fiberen nok slippe...;-)

Teflon tape- er det ikke dyrt ?
Kan man få noget specielt voks til det, eller er det bare alm. voks.

http://www.hotrod.com/howto/60478/ Jeg regner med at bruge denne artikel som udgangspunkt. De bruger her voks, og siger noget med at det skal indeholde carnauba??? Derefter smider de noget på som de kalder PVA??
Problemet er jo dette er en Amerikansk artikel, med brug af Amerikanske produkter :-/
Jeg vil lige prøve at kontakte den lokale Bådbygger og høre ham af.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time