Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 04:32

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 10 jul 2008, 16:58 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Indlæg: 458
Geografisk sted: 4600 Barbados
Nogen der ved hvad de spacere til fælge man kan købe er lavet af? Altså den type hvor man bolter spaceren fast på navet, og hjulet fast på spaceren.
Er det stål eller alu? Tænker at alm. alu måske er lidt farligt, hvis nu gevindet ikke kan holde?
Har købt noget specielt alu der skulle være noget stærkt noget. Det var rimelig pepret med en pris på 80-90kr kiloet. Men er det penge ud af vinduet? For hvis man plejer og lave det i alm stål bliver jeg sgu lidt trist.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jul 2008, 17:17 
Offline
Nyt Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 nov 2007, 22:05
Indlæg: 30
Geografisk sted: Nordjylland, 9900
Det er alu... Og gevindet er en bøsning i stål så det kan holde.

_________________
Billede
| 325i cab | BBS LM 18" | Rotrex C30-94 Kompressor - evt. til salg |


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jul 2008, 17:28 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Indlæg: 458
Geografisk sted: 4600 Barbados
Ok. Så du siger til mig at det dyre alu jeg har købt er spild af penge :(
Men tak for svaret.
Hvordan sidder den stålbøsning fast?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jul 2008, 17:59 
Offline
Nyt Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 nov 2007, 22:05
Indlæg: 30
Geografisk sted: Nordjylland, 9900
tyson2 skrev:
Ok. Så du siger til mig at det dyre alu jeg har købt er spild af penge :(
Men tak for svaret.
Hvordan sidder den stålbøsning fast?

Alu er generalt dyrt, når vi snakker en størrelse du kan lave spacere af. Har selv lavet mine egne spacere, også i alu, så kender desværre nok prisen. Men jeg vil foreslå at du får lavet selve gevindet i stål, og så den bøsning med gevindet i, den skruer du fast i din alu spacer (og låser den med loctite). Så holder gevindet stort set uendeligt, hvorimod alu hurtigere blir slidt, og slapt - og det vil man jo helst ikke ha.

_________________
Billede
| 325i cab | BBS LM 18" | Rotrex C30-94 Kompressor - evt. til salg |


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jul 2008, 20:35 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Indlæg: 458
Geografisk sted: 4600 Barbados
Okay. Min svorger er maskinarbejder og det er ham der har købt det alu der. Det skulle være noget sejt noget. Hed vist noget med 6061 ellers sånoget.
Men kan ikke lige se hvorfor en bøsning i stål skulle være bedre og skrue i alu spaceren, end bare og sætte boltene direkte i aluen. Det er jo i sidste ende gevind i alu. der holder det hele.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jul 2008, 21:01 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07
Indlæg: 568
vis du har en bøsning der går hele vejen gennem emnet så har du jo fat i hele aluminium enmet selv om du måske kun har fat i 3 "rynger" i din bøsning og så har du jo også et støre areal at gribe da bøsningen jo er støre ind din bolt i diameter


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jul 2008, 21:13 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Indlæg: 458
Geografisk sted: 4600 Barbados
Lars PH skrev:
vis du har en bøsning der går hele vejen gennem emnet så har du jo fat i hele aluminium enmet selv om du måske kun har fat i 3 "rynger" i din bøsning og så har du jo også et støre areal at gribe da bøsningen jo er støre ind din bolt i diameter


Den første kan klares med længere bolte. Men kan godt se pointen med at der er mere og gribe i, når bøsningen er større diameter udvendig.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jul 2008, 22:17 
Offline
Nyt Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 nov 2007, 22:05
Indlæg: 30
Geografisk sted: Nordjylland, 9900
tyson2 skrev:
Okay. Min svorger er maskinarbejder og det er ham der har købt det alu der. Det skulle være noget sejt noget. Hed vist noget med 6061 ellers sånoget.
Men kan ikke lige se hvorfor en bøsning i stål skulle være bedre og skrue i alu spaceren, end bare og sætte boltene direkte i aluen. Det er jo i sidste ende gevind i alu. der holder det hele.


Det er fordi at dine bolte er i stål, og selvom at det 6061 alu skulle forestille er været sejt, så er det stadig meget meget blødere end stål, og derfor vil det ikke kunne holde i længden. Det med at du laver en gevind bøsning i stål, det er det der er vejen frem, og det er også sådan det er lavet på de godkendte spacere.

_________________
Billede
| 325i cab | BBS LM 18" | Rotrex C30-94 Kompressor - evt. til salg |


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 jul 2008, 05:37 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Indlæg: 458
Geografisk sted: 4600 Barbados
Så er det sådan det bliver. Tak for svaret.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 jul 2008, 06:27 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Jeg har FK-spacere - 20 mm. tykke. De er i rent alu - ingen bøsninger.
Jeg kan ikke huske om de er godkendte, men det er da ikke TOTALT hula-hula-mærke, omend det ikke er spitzen-klasse heller.

Men jeg har da også set de modeller med bøsning i, og det er da helt klart at de holder endnu bedre.
Hvis mine opgiver ævret så må de jo konverteres til bøsninger :-).

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 53 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team