Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 08:42

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked

Hej alle. Er ny her, så jeg håber det er den rigtige kategori :?

Jeg har en Mondeo 1.8i fra 1994. Den har, i de tre år jeg har haft den, haft problemer med tomgangen. Jeg har dog aldrig kunnet finde ud af hvad der var galt. Det er så blevet værre den sidste måneds tid.
Det har hele tiden været sådan, at når jeg nærmede mig et vejkryds f.eks, så gik den først helt ned i tomgang når jeg holdt helt stille. Hvis jeg koblede ud og lod den trille hen mod krydset, blev omdrejningerne oppe på 1000-1200 omdr. vil jeg skyde på (har ikke omdr. tæller). og når jeg så holdt helt stille, faldt omdr. til normal.
Den har også haft perioder hvor motoren er gået ud, måske to-tre måneder i træk. hvorefter den så har kunnet køre et halvt år hvor den ikke er gået ud :?: Der har været flere perioder på den måde.
Den sidste måneds tid er tomgangen begyndt at falde som den skal, når jeg kobler ud. Problemet er så bare at den lyder som en lastbil i tomgang. Tomgangen kører op og ned, ligesom en lastbil, bare langsommere. Tomgangen er også meget lav. Den lyder som om den er lige ved at gå i stå, men den gør det ikke.

Jeg ved godt det var lidt af en smøre, men det er lidt svært at forklare.
Spørg endelig hvis der er noget uklart.

Nogen der kan hjælpe?

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
vi starter fra en ende af. rens din tomgangsregulator. den sidder bag motoren i forbindelse med din indsugningsmanifold. den skal bare skilles af og gøres ren og smøres med WD40.

hvis det ikke helt er nok så er der nye tændrør og kabler (her SKAL du køre org ford, ingen billige løsninger her)

og tilsidst skifter du din tændspole. men det er normalt tomgangsregulatoren der er problemet.

Titel:

Jeg har jo en Haynes. Kan tomgangsregulatoren være den der hedder "idle air control valve"?

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
kennyboy skrev:
Jeg har jo en Haynes. Kan tomgangsregulatoren være den der hedder "idle air control valve"?
ja det kan det nemt.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønshøj/Husum
Nøjagtigt samme problem havde en kollega. Jeg stak hovedet ned i motorrummet og hørte en "fiselyd" fra en slange lige under termostaten der gik om til en føler på torpedopladen. Slangen er lavet som et T og den var flækket..

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Hvis ovenstående ikke virker, så prøv lige at rense din MAF (Mass Airflow Sensor) først, inden du går ud og køber en ny tændspole ... jeg går udfra at din ford køre med sådanne en hotwire sensor...

her er et par guides:
http://www.berrysweb.com/clean_your_maf.htm
http://www.fordscorpio.co.uk/cleanmaf.htm
http://e36-tech.com/DIY/cleaning_maf.htm
http://www.louv.tv/cars/m5/MAF/
http://www.fordf150.net/howto/clean-maf ... sensor.php

evt rensemiddel:
http://www.crcindustries.com/auto/conte ... x?PN=05110

Elektronik spray og Isopropyl alkohol skulle også kunne bruges

Husk at det ikke må efterlade en fedthinde... så dette sted er et af de få steder man IKKE bruger WD40

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

det kan også være gasspjældspotentiometeret , har selv skiftet et par stykker af dem

MVH Luske

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtfyn
luske skrev:
det kan også være gasspjældspotentiometeret , har selv skiftet et par stykker af dem

MVH Luske

Man skal bestemt ikke snyde sig selv for og lure lidt til pcv-ventilen! Og slet ikke T-gummi-stykket under tændspolen. Plus, sidst men ikke mindst, slangen bag manifolden over til vacum forstærkeren.

Titel:

Status: Jeg har renset tomgangsregulatoren, gasspjældspotentiometeret, luftmængdemåleren. Tændrørerne blev skiftet for ca. et år siden (de er også blevet efterset igen). Jeg har haft en del slanger afmonteret og set efter. Jeg har renset med kontaktrens de steder jeg har kunnet komme til.
Der er bare ikke noget der hjælper...

Jeg overvejer at køre bilen til Ford, og lade dem sætte en computer til den.
Kan de ikke finde fejlen på den måde?
Er der ikke noget med at der kommer en fejlkode frem der fortæller hvad problemet er, eller har jeg forstået det forkert?
Det kan vel ikke tage så lang tid, og heller ikke koste en bondegård, eller?
Er der nogen der har prøvet sådan en test?
Hvis jeg bare kunne finde ud af hvad der er galt med skidtet, skal jeg nok selv få skiftet den defekte del, jeg har bare ikke lyst til at købe reservedele fra en ende af, for at finde ud af fejlen. Det rækker økonomien ikke til :cry:

Jeg skal forresten også lige sige, at når jeg starter bilen og den er kold, går den fint i tomgang. Det begynder at blive "træls" efter en to-tre minutter, og efter 5 minutters motergang er den max belastende :roll:

Tak for jeres svar indtil videre :)

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fredericia C
Er den 1.8 Zetec??

Har en 2.0 zetec i min focus, havde samme problem, indtil jeg fandt ud af denne vacumslange var knækket.

Billede

Prøv evt at hive batteriet fra en times tid.... Så nulstiller du motorstyringen?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time