Evt lige et lille billede af motoren, hvis det kan hjælpe nogle...

Redaktør: Moderatorer

ae86 skrev:Det er vvc på en 1.8 k-motor du snakker om ikke ?
Det er faktisk et ret genialt system, det fungerer ved at ændre knastens hastighed mens den rotere, ved at roterer hurtigere i toppen og langsommere i bunden får den en længere åbningstid på indsugnings ventilen, ovenikøbet trinløst. grunden til at knasten er 2 delt er at de skal kunne roterer med forskellig hastighed
Morten VJ skrev:Her er en god forklaring på systemet.
http://www.sandsmuseum.com/cars/elise/t ... e/vvc2.pdf
MVH
Morten
Morten VJ skrev:Englændere har nogle lidt mærkelige ideer en gang imellem.
Jeg har også tit undret mig over konstruktionen, hvor 2 cylindere har variabel timing på indsugningen, og de 2 andre har fast timing.
Det er vel bare en af de ting
Morten VJ skrev:Det i kan trøste jer med er at den kan bygges om til konventionelle knaster, og det er den standart top med bedst flow.
Den er faktisk delt i 4 da hver af de 2 dele er adskildt ... den ene er hul og den anden køre igennem den ... se det morten har linket til ..Jack-Ae86 skrev:ae86 skrev:Det er vvc på en 1.8 k-motor du snakker om ikke ?
Det er faktisk et ret genialt system, det fungerer ved at ændre knastens hastighed mens den rotere, ved at roterer hurtigere i toppen og langsommere i bunden får den en længere åbningstid på indsugnings ventilen, ovenikøbet trinløst. grunden til at knasten er 2 delt er at de skal kunne roterer med forskellig hastighed
Jo nemlig! Oki det vil sige det ikke er som andre hvor vi snakker "on/off" ventil styring.
Ang sidste linje du skrev. Ja så kan jeg godt se den skal være delt op i 2 for ikke og på virke andre cyl:-)