Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 05:01

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Indlæg: 07 apr 2003, 23:16 
Ups, emnet hedder "Erfaringer med Apex fjedre"... :-P

RWE


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
Indlæg: 08 apr 2003, 00:05 
Hej
Jeg kan bedst li´ at en bil er sænket lige meget i for og i bag. Men jeg vil gerne undgå at bilen hænger med "røven" når der kommer læs på. Eller som nu når der sidder 2-3 personer(ca.180 kg) på bagsædet så hænger den med "røven", og det er jeg træt af.

Med Venlig Hilsen

Allan T.


Top
  
 
Indlæg: 08 apr 2003, 18:01 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 256
Geografisk sted: Jylland
Hej

Så er 60/40 vejen frem, gevind er den ultimative løsning for dette,
men så er prisen osse en anden, her kan du stille højden ligesom du vil..

Hilsen Martin R


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 apr 2003, 11:35 
Det er lidt noget vrøvl at skrive at det bedste og mest faste er de lave sæt hvor du sænker fra 60 og mere.

Køber du en justerbar undervogn fra eks. KONI eller H & R, kan du sænke din bil mellem 20 - 80.
Men bilen er stadig lige hård......
MVH Thomas


Top
  
 
Indlæg: 10 apr 2003, 16:50 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 256
Geografisk sted: Jylland
Hej

Jeg har ikke nævnt at at det bedste er en sænkning fra 60mm og ned???

Hvis man vælger en lav sænkning er gevind for det meste at fortrække,
pga man kan stille højden.

Desuden er gevind lavet med små fjedre, som er sat hårdere op end et fast sæt.

Sænkning over 40-50mm er faktisk slet ikke befodrene for køreegenskaberne, men nogen vil gerne have deres vogne til at stå lavt,
på bekostning at køreegenskaberne, og komforten..

Et anden ting er prisen for gevind, Koni og HR og KW, laver undervogne af høj kvalitet, men prisen er osse derefter...

Og hvis du vælger et sæt fra HR eller Koni mv, så bliver den hårdere jo længere den kommer ned, væsken i dæmperen bliver presset mere sammen i dæmperen, men hvis du man vælger undervogn med hårdheds justering så kan den stilles ultra hårdt allerede fra laveste højde.

Hilsen Martin R


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 apr 2003, 13:35 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Vædsken skulle ikke gerne blive presset mere sammen - en støddæmper virker ved at et stempel trækkes frem og tilbage i en cylinder - på hver side af stemplet er der derfor et kammer. Cylinderen er fyldt med en vædske (typisk olie), og denne vædske passerer gennem huller i stemplet, når stemplet flyttes.
Vædsken komprimeres ikke, for det kan i praksis næsten ikke lade sig gøre at komprimere vædske (der skal enormt tryk til - meget højere end de belastninger man har på en bils undervogn). Derfor bliver traditionelle dæmpere heller ikke hårdere jo længere ned de kommer. Typisk oplever man dog at gasdæmpere er en lille smule hårdere, men det er relativt lidt, og skyldes at luften i dæmperen (gasdæmpere er oliedæmpere sat under tryk, hvorved olie har sværere ved at skumme - noget der ellers kan forekomme ved ekstreme belastninger) komprimeres - men igen: det er ikke ret meget.
F.eks. Monroe's Sensatrack dæmpere har tilgengæld en anden lille finesse: nemlig at der er forskel i hvor hård dæmpningen er alt efter hvor stemplet står - men det skyldes at vædskens mulighed for passage forbi stemplet, ændres alt efter hvor stemplet står - noget der bl.a. er lavet ved ændringer i diameter på cylinderen (formentlig noget med nogle kanaler og noget vil jeg tro).

At små fjedre er hårdere end fjedre til et fast sæt, er også lidt noget vrøvl - men det er rigtigt at de _typisk_ er lidt hårdere - men render man til en rally biks og kigger på små fjedre, så vil man kunne få dem ret bløde - de bruges jo f.eks. til grus.
Men som sagt: køber man et sæt, så er de typisk hårdere.

Når det så er sagt, så vil jeg også rigtig gerne understrege det du siger om at 50 - 60 mm og mere sænkning sjældent er godt - der er sgu' for mange der kører rundt på bumpstoppene - og det duer bare ikke. Det ka' være at man synes det ser godt ud, og fred være med det - men det er i hvert fald ikke for køreegenskabernes skyld at man gør det på en alm. gadebil.
Argumenter som "ja men en DTC racer står jo nærmest på vangerne" osv. osv. holder ikke en meter. For det første er Vesterbrogade i København langt fra som Jyllandsringen, for det andet er der ændret væsentligt på ALLE undervognsdele på en DTC bil - en gadebil ændrer ofte ganske radikalt på hjulvinklerne når den komme helt ud i sine yderpunkter for bevægelse af bærearme, etc. - og der ude fungerer den langt fra optimalt - men dem om det :-).

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 apr 2003, 19:44 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 256
Geografisk sted: Jylland
Hej

Kan godt se jeg kommer til kort over for dig hr. wildert :-) , jeg har ganske vist aldrig siddet i en rallybil eller en DTC racer, men er faktisk rimelig interesseret i undervogn, primært fordi man jo selvfølgelig mærkbart kan mærke at ens bil ændre sig, og at hvis man vil have bedre køre egenskaber er sænkning vejen frem, men undervogne er en videnskab for sig selv, og har ikke flere års erfaring med undervogne, men skriver gerne det jeg ved.

Ved godt at en rally bil skal tilpasse sig de omgivelser bilen køre i, og hvis man køre i grus som du selv nævner, så skal der en blødere undervogn til, fordi den skal takle de forskellige ujævnheder vejen har, og i modsat til en hårdere undervogn, vil den være umulig at styre, pga at den ikke får kontakt til vejen hele tiden.

Din beskrivelse og kendskab til DTC racere piller jeg ikke ved, bilerne er er radikalt ændret i forhold til vores egen øser, og vores biler kan aldrig sættes op på samme måde, og vores hjulvinkler er sat efter hvad fabrikanten af bilen har forslået.

På en Racer hjulvinklerne er sat efter nøje mål, og karossen er stivet af på alle leder, for netop at gøre køreegenskaberne bedre osv osv,
og sidst men ikke mindst køre de på baner der er flade som en pandekage,
så de skal ikke tænke på komfort osv...

Men jeg er en af dem som køre som (DTC wannabe), og det er kun for syns skyld, men det er som sagt ikke for køreegneskaberne og komforten man gør sig bemærket.

Jeg har selv forsøgt at få svar på krængnings stabilisatore, syns aldrig der nogen der nævner dem, de gør som de hedder de styre krængningen af bilen, og den forsvinder ikke med montering af en lavere undervogn,
Den største bet er nok prisen, såkaldt anti roll kits er ikke billige, men har selv fundet en tykkere fra en diesel til min bil.

Hilsen Martin R


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 apr 2003, 09:11 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Hej igen Martin.

Jamen jeg har helt respekt for at du kører ultra-lavt ene og alene for syns skyld. For du er klar over at det ikke er noget der er godt for køreegenskaberne, er bevidst herom, og forklarer jo iøvrigt at det netop _kun_ er for syns skyld. Personligt er det ikke det kompromis jeg ville tage, men jeg respekterer at du tager det - og endnu mere respekterer jeg at du ved at det ikke er godt for køreegenskaberne - hatten af for det! Der er, som jeg vidst også skrev tidligere, mange der tror at "lavt er godt, meget lavt er meget godt, og ultra lavt er ultra godt" - køreegenskabsmæssigt forstås... jaja siger jeg :-).
Nu er jeg ingen rally guru, men jeg har da lært et og andet om hjulvinkler osv., i den tid jeg har kørt (3 år) - ikke mindst ved at høre lidt på nogle af de erfarne herrer i motorklubben - og jeg kan nu sagtens se hvor mange der møder op i gejlede GTi-biler med hængeudstødning, der slet ikke har en ordentligt fungerende undervogn - trods at de tror at den er god.
Det er ikke for at nedgøre dem - for de ved jo bare ikke bedre, og det er fair nok - så det er cool at se at de så absolut bliver klogere.
Og at du og andrer kører meget lavt for udseendets skyld: bliv endelig ved... i ved hvad i gør!

Det jeg iøvrigt mente med hjulvinkler, DTC racere osv., er at man ikke kan sænke en gadebil ekstremt meget, uden at man stiller bærearme, styrestænger, osv. i nogle "dumme" vinkler. Dette gælder særligt McPherson ben med enkelt bærearm, som langt de fleste biler i dag er udstyret med i forenden.
Typisk oplever man det ved ekstrem sænkning, at bærearmen i hviletilstand, faktisk peger opad - hvor den normalt er vandret. Det er ikke specielt snedigt, for jo mere den i hvilestilling peger opad, jo mindre vandring op-ned af hjulet, skal der til for at hjulet flytter sig ind-ud som følge af at armen jo svinger, og ikke bare bevæger sig op og ned. Dvs. at selv små udslag, giver mere drastiske forandringer af sporvidden end ellers, og camber ændrer sig også mere end sædvanligt.
Ydermere så kommer styrestængerne fra tandstangen også til at stå i en lidt uheldig vinkel, så de ligeså nemmere påvirker hjulets retning, når hjulet kører op og ned - så oplever man nemmere "bumpsteer".
Der hvor DTC racerne har mulighed for at overkomme disse problemer, er ved at de lovligt kan flytte på befæstigelsespunkter, osv., så der ved ekstrem sænkning kan opnås gunstige udgangspunkter for bærearme, osv. De sidder med andre ord med vandrette bærearme i hvilestilling, trods en sænkning på over 100 mm. i forhold til gadeudgaven af bilen.

Ang. krængningsstabilisatorer, så har du ret i at det er et lidt overset kapitel.
Krængning minimeres dog ved montering af en lavere undervogn, da tyngdepunktet flyttes ned, og derfor er det sværre at "tippe" bilen. Men det er, som du også selv antyder, ikke ret meget, og her er udskiftning/ændring af krængningsstabilisatoren noget der kan hjælpe.
Faktisk behøver man ikke sænke for at modvirke krængning - en stiv nok stabilisator, i stive nok ophæng, kan gøre meget. Men som med fjedre og dæmpere, så risikerer man pludseligt at det bliver alt for stift, og så virker det som et par alt for hårde fjedre - det er absolut et vanskeligt kompromis, og det kræver tid og erfaring.
Ideen med en tykkere stabilisator fra en anden model, er rigtig god. En anden mulighed er at montere en ekstra stabilisator oven på den eksisterende - det kan f.eks. gøres med et par spændebånd, og gør en forskel. Men her skal man være meget varsom - for det er en ret voldsom forøgelse af stivheden man får lavet - og så risikerer man som sagt at f.eks. standard dæmpere slet ikke er effektive nok til at holde styr på sagerne.

Alt i alt er det et rigtig spændende emne... og det er meget dybere end bare 4 fladere fjedre, med 4 hårdere dæmpere - der er så meget andet ændre på, hvor der kan opnås bedre køreegenskaber. Men det er altid et kompromis....

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 66 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team