Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 05:27

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 06 apr 2003, 13:24 
Hej
Er der nogen der kan fortælle mig, om det er fjerde eller støddæmperne der bestemmer om det bliver en hård eller en blød undervogn??

Med Venlig Hilsen

Allan T.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
Indlæg: 07 apr 2003, 17:35 
Hej

Det gør begge dele.. Hvis du skifter til lavere fjedre, vil blien ikke "sejle" så meget mere, og blive hårdere.

Dog hvis du skal have en rigtigt god hård undervogn, skal du også skifte dæmpere.


Top
  
 
Indlæg: 07 apr 2003, 17:56 
Hej
Jeg har Monroe SensaTrac støddæmpere på nu, er de gode hvis man vil have en god hård undervogn?? Jeg overvejer at købe H&R sænkningsæt

Med Venlig Hilsen

Allan T.


Top
  
 
Indlæg: 07 apr 2003, 18:04 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 256
Geografisk sted: Jylland
Hej

Det må jeg sige både og til...

Men man må dele undervognene op i 3 grupper.

1. Den Bløde:

Altså man beholder sine standard dæmpere, og vælger en hårdere fjeder, man bibeholder her det meste af sin komfort,
og fjedervanddringen blever mindre, og dermed fastere, i den udstrækning, dine nye/brugte tillader det...

2. Den Faste:

Er det komplette sæt her vælger vi 40/40mm, som omhandler et afstemt sæt,
med kortere dæmper og fjeder, her bliver komforten lidt ringere,
men mere sporstlig, og ujævnheder bliver mere påtrængende,
men sårn er det når fjeder vandring bliver kortet af...

3. Den halsbrækende:

Det er så den undervogn jeg selv køre med, her er komforten en by i sjælland, her snakker vi sænkning fra 60mm og ned.
Der findes jo både faste sæt i disse lave opsætninger,
og derefter gevind, jeg køre selv med gevind undervogn,
valgt efter de muligheder man får, at man kan stille højden som man vil,
men når man sænker så meget som min, så er dæmperen så meget presset sammen, at den får en hoppende kørsel, af den ene grund,
at den rammer selve endestationen, bumpstoppet som sørger for at man ikke beskadigere dæmperen når den går i bund.

Men i sidste ende er det fabrikantens opsætning af hårdheden i dæmperen der dictere hårdheden, man kan få sæt både faste og gevind undervogne,
der kan stilles i hårdheden, men denne indstilling, kan man gøre f.eks en 40/40mm undervogn meget hård, men det er helt op til en selv..

Desuden er der mærker som gør sig mere avanceret dæmpere,
der kan både kan stilles i hårdhed og andre sportslige finesser,
men som almindelige mennesker dog ikke har brug for...

Hilsen Martin R


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 apr 2003, 18:21 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 256
Geografisk sted: Jylland
Hej

HR er slet ikke et dårlig valg, hvis man gerne vil beholde sin komfort nogenlunde intakt, men den vil stadig ikke være en racervogn,
der skal der være et afstemt sæt med måbe kortere dæmper og fjeder der passer sammen.

Jeg vil klart løbe uden om noname mærker, de er lavet af ringe fjederstål,
og selve coatingen af fjedren er for det meste dårlig....

Jeg ville stadig foreslå dig en komplet undervogn, evt med HR som fjedre,
og evt. dæmpere fra bilstein, de er lavet i prima kvalitet...

Hvad bil har du??

Hilsen Martin R


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 apr 2003, 18:28 
Hej
Jeg har en 91´er Ford Escort 1,6i CLX, du ka se den på http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1454

Med Venlig Hilsen

Allan T.


Top
  
 
Indlæg: 07 apr 2003, 18:58 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 256
Geografisk sted: Jylland
Hej igen

Jeg har 2 sæt jeg ville forslå, det omtalte med HR og Bilstein sprint,
ville jeg selv anbefale, her får du en fin undervogn, som stadig bibeholder komforten nogenlunde og giver nogen noget bedre køreegenskaber end med standard dæmpere.

Jeg køre selv med Tyske Weitec, her får du en undervogn der er meget fin til prisen, og kender mange der er tilfredse og har kørt mange kilometer med dette, jeg køre selv med et sæt med gevind foran og nuten bag,
og har ikke noget at udsætte på kvalitetet, og jeg har kørt ca. 50000km med mit sæt.

Når vi snakker priser, ville jeg købe delene i tyskland, her er delene noget billigere, men man skal selvfølgelig køre turen derned, men hvis man bor på øen, ja så er det lidt svært, montering og sporing kommer jo osse ved siden af, og det skal man have fortaget inden man leger med bilen.

Her er lidt priser:

Bilstein sprint koster foran ca. 157E pr.stk for, og 87E pr.stk bag.

Samlet for 4 stk ca. 3600kr + HR ca. 1500kr mener de kan skaffes for omkring det beløb.

Det andet mærke kunne være Weitec Ultra GT40/40mm,
den er en god slat billigere,
den koster ca. 350E (2600kr) for det hele både dæmper og fjeder...

Hilsen Martin R


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 apr 2003, 20:51 
Hej
Mange tak for hjælpen.
Jeg har set på et komplet powertech 60 mm. sænkningsæt. Prisen er 399 Euro ved http://www.powertech.de

Med Venlig Hilsen

Allan T.


Top
  
 
Indlæg: 07 apr 2003, 21:47 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 256
Geografisk sted: Jylland
Hej

Ford Escort GAL, ABL, AFL 1,4 - 1,8i 16V + Diesel 8/90-1/95 40/40 99 FO027GT 357,00 Euro

Ford Escort GAL, ABL, AFL 1,4 - 1,8i 16V + Diesel 8/90-1/95 60/40 99 FO029GT 367,00 Euro

Ford Escort GAL, ABL, AFL 1,4 - 1,8i 16V + Diesel 8/90-1/95 60/60 99 FO031GT 378,00 Euro


Weitec er stadig billigere en Powertech, men har ingen erfaringer med det mærke, jeg kender 5-6 stk der køre med forskellige sæt fra Wietec,
og ingen har klaget indtil nu, mig selv incl.

Nu levere Weitec ikke gevind, så du kan ikke stille højden som du vil,
men se om 60/40mm ikke er at overveje, for det meste har ford'ne ligesom,
så mange andre familie slæder, masser at luft oppe foran,
det syns jeg bedre om kielform ment med at fronten kommer længere ned,
end i bag, men måske passe højden for og bag, men det er en smagsag.

Desuden er 60mm nogen gange for meget af det gode, og for meget læs bag,
resultere i at den går på bag, alt efter hvor store ruller du har på,
men valget er dit....

Hilsen Martin R


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 apr 2003, 23:14 
Hvis du vil have H&R fjedre fra Tyskland, så læs under indslaget "apex fjedre". Der har jeg skrevet en mail-adresse til ham i Tyskland, som jeg købte fjedre igennem. Prisen var: 158 euro + 100 kr. (DK bankgebyr) + 10 euro (tysk bankgebyr).
Skriv, hvis du har ? ;-)

RWE


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 79 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team