Afkortning af topbolte?

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
John Sahl
Admin
Admin
Indlæg: 2105
Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
Geografisk sted: Borup
Kontakt:

Afkortning af topbolte?

#1 Indlæg af John Sahl »

Min logik siger mig at det er no-go, men hvad siger folk her inde?

Grunden til spørgsmålet, er at jeg har fået tilbudt nogen bolte i - efter sigende - fornuftig kvalitet til fornuftige penge, men halvdelen af dem er for lange, så kan/må man afkorte dem uden at der ændres på deres egenskaber?

Det kræver selvfølgelig i første omgang, at der er gevind nok at tage af ;-)

.
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede
Brugeravatar
BANDIT
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 23 jul 2006, 20:24
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Afkortning af topbolte?

#2 Indlæg af BANDIT »

John Sahl skrev:Min logik siger mig at det er no-go, men hvad siger folk her inde?

Grunden til spørgsmålet, er at jeg har fået tilbudt nogen bolte i - efter sigende - fornuftig kvalitet til fornuftige penge, men halvdelen af dem er for lange, så kan/må man afkorte dem uden at der ændres på deres egenskaber?

Det kræver selvfølgelig i første omgang, at der er gevind nok at tage af ;-)

.


Hvis det er alm bolte kan jeg ikk problemet i det
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret
Brugeravatar
John Sahl
Admin
Admin
Indlæg: 2105
Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
Geografisk sted: Borup
Kontakt:

Re: Afkortning af topbolte?

#3 Indlæg af John Sahl »

BANDIT skrev:Hvis det er alm bolte kan jeg ikk problemet i det


Nu er det bolte til at holde topstykket på plads med, som skrevet i overskriften, så ja det er nok almindelige bolte hvis man ser sådan på det, de sidder bare et kritisk sted ;-)

Derfor mit spørgsmål.

.
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#4 Indlæg af Runesm »

Og det BANDIT'en mente var, at hvis det var almindelige bolte ser han ikke noget problem i det.
Imellem linjerne står der: Er det strækbolte ville jeg ikke gøre det.
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#5 Indlæg af Mads B (dk) »

Det er nok en god ide' med masser af køling hvis du vælge at afkorte dem, da du ellers ændre metalet egenskaber
Billede
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#6 Indlæg af Morten VJ »

Hvad med tilspændingsmomentet.
Hvordan vil du regne det ud med dine afkortede bolte :?:

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
John Sahl
Admin
Admin
Indlæg: 2105
Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
Geografisk sted: Borup
Kontakt:

#7 Indlæg af John Sahl »

Morten VJ skrev:Hvad med tilspændingsmomentet.
Hvordan vil du regne det ud med dine afkortede bolte :?:


På en motor som min er de 5 forreste bolte 10cm lange og de 5 bagerste er 12cm lange (Cirkamål) Og de spændes med samme moment..

Det skal siges at jeg faktisk ikke er 100% sikker på om det er strækbolte eller ej, men da Fiat siger at man som hovedreglet KAN bruge boltene 3 gange, så går jeg ud fra at det IKKE er strækbolte?

De bolte jeg overvejer at købe er så 10 styk på 12cm..

.
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#8 Indlæg af HenrikGM »

John Sahl skrev:
Morten VJ skrev:Hvad med tilspændingsmomentet.
Hvordan vil du regne det ud med dine afkortede bolte :?:


På en motor som min er de 5 forreste bolte 10cm lange og de 5 bagerste er 12cm lange (Cirkamål) Og de spændes med samme moment..

Det skal siges at jeg faktisk ikke er 100% sikker på om det er strækbolte eller ej, men da Fiat siger at man som hovedreglet KAN bruge boltene 3 gange, så går jeg ud fra at det IKKE er strækbolte?

De bolte jeg overvejer at købe er så 10 styk på 12cm..

.


Første spørgsmål:

Hvad er de gamle lavet af og hvad er årsagen til de ikke virker?

2. Hvorfor laver du ikke en længere skive, aka en stump emnerør og smider under hver bolt istedet? (det kanldes boltforlængere i den verden)

3: Hvad er de nye du vil købe lavet af, og ser det nye moment realistisk ud iforhold til de gamle?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
John Sahl
Admin
Admin
Indlæg: 2105
Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
Geografisk sted: Borup
Kontakt:

#9 Indlæg af John Sahl »

HenrikGM skrev:Første spørgsmål:

Hvad er de gamle lavet af og hvad er årsagen til de ikke virker?


De har været brugt de 3 gange som Fiat anbefaler, minimum. Og jeg kører trods alt heller ikke standardtryk mere. På boltene står der IBS 10R, men Google fortæller mig ikke rigtig noget jeg kan bruge.

HenrikGM skrev:2. Hvorfor laver du ikke en længere skive, aka en stump emnerør og smider under hver bolt istedet? (det kanldes boltforlængere i den verden)


Jeg skruer i indkørslen, så jeg laver ikke bare lige sådan noget, desværre ;-)

HenrikGM skrev:3: Hvad er de nye du vil købe lavet af, og ser det nye moment realistisk ud iforhold til de gamle?


Det ved jeg desværre ikke endnu, sælger befinder sig i en glædesrus ovre ved DHB i denne weekend ;-)

.
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#10 Indlæg af HenrikGM »

Ok, hvad angår dine boltforlængere(hvis du vil den vej), så kan en rimeligt veludrustet smed lave dem til dig, ellers skriv målene ned, så skal jeg skisme lave dem til dig da.


Generelt skal man passe på ikke at forsøge fikse problemer der ikke er der. Jeg siger ikke dine orignale bolte kan holde, men hvis man ikke ved ret konkret hvor meget stærkere de er, OG hvilket moment de nye skal spændes med risikerer du meget nemt at gøre det hele værre.
Mange motorer kan lave rigtigt mange hk på std dele, også på boltene, men der findes eksempler på dårligdomme, aka motorer der allerede fra ny er berygtet for visse problemer, og der skal man selvf. være vågen.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Besvar