Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 22:20

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: østjylland
Hej

kunne godt tænke mig at høre hvordan i måler i modtryk i udstødnings manifolden.

og forslag til hvordan det måles modtages også gerne.(det behøver ikk koste en million :) )

i min udstødnings manifold har jeg lavet et 1/8 tomme rør gevind... har en ide om at jeg ville skrue et langt rør(20-40cm) i det for at undgå varme og så en slange ind i bilen med et manometer... er det en ok måde eller hva gør man/i

Tommy

Vedhæftede filer:
ud manifold 12 (Medium).JPG
ud manifold 12 (Medium).JPG [ 96.08 KiB | Vist 2367 gange ]

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Det lyder fornuftigt.
Men EGT sonden skal have et støtte beslag, for at den ikke vibrere istykker.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Medlem

Det er vist noget med at normale sonder ikke kan tåle udstødningsgas.

Jeg har med til at datalogge på modtryk på en Accord Type-R og der brugte vi et par sonder som kunne tåle varmen og gasserne fra udstødningen. Vi monterede dem i lambda gevinderne og de gav så et 0-5v signal ud. Det var faktisk rimelig spændende at rode med og man blev en hel del klogere om trykket i sådanne en udstødning. Bilen var på det tidspunkt bare NA, inden der blev monteret Rotrex kompressor på den.

Titel:
Junior Medlem

Geografisk sted: Lintrup
kører med en spiral lavet af tynd hydralikrør med alm. gummislange på uden problemer....

Moderator

audi 80 1,8 turbo skrev:
Hej

kunne godt tænke mig at høre hvordan i måler i modtryk i udstødnings manifolden.

og forslag til hvordan det måles modtages også gerne.(det behøver ikk koste en million :) )

i min udstødnings manifold har jeg lavet et 1/8 tomme rør gevind... har en ide om at jeg ville skrue et langt rør(20-40cm) i det for at undgå varme og så en slange ind i bilen med et manometer... er det en ok måde eller hva gør man/i

Tommy

Hvis du nu skal være rigtig klog på hvad der sker, så køber du 4 "billige" manometre.

Før Turbo 0-6bar mindst og efter turbo 0-1bar

Ladeluft efter turbo og igen lige før IC. -1-+1,5 feks.

Brug en stump bremserør på den varme side af turboen. rul en god spiral og sæt slangen på.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Senest rettet af HenrikGM 24 maj 2008, 23:30, rettet i alt 1 gang.

Mester Medlem

HenrikGM skrev:
Hvis du nu skal være rigtig klog på hvad der sker, så køber du 4 "billige" manometre.

Før Turbo og efter turbo, 0-6bar mindst, og 0-1bar efter

Brug en stump bremserør på den varme side af turboen. rul en god spiral og sæt slangen på.

Før turbo og efter turbo 0-6 bar mindst ??
0-1 bar efter ladeluft efter turbo og igen lige før IC
-1-+1,5

Kan du ikke lige kradse den ned forfra, jeg kan ikke lige fange den

Medlem

Geografisk sted: østjylland
Runesm skrev:
HenrikGM skrev:

-1-+1,5

før turbo... 0-6 bars manometer efter turbo... 0-1 bars manometer
0-1 bar manometer lige efter turbo og -1 til +1.5 lige før intercooler som jeg læser det :? (vil godt lige indskyde at jeg ikke fik så meget i dansk da jeg gik i skole :) )

kunne bedre forstå et manometer lige efter turbo og et efter intercooler og lige før gasspjæld.

men det er så ikk helt galt i byen at måle modtryk på den måde som jeg havde tænkt mig kan jeg høre.

Tommy

Mester Medlem

audi 80 1,8 turbo skrev:
Runesm skrev:
HenrikGM skrev:

-1-+1,5

før turbo... 0-6 bars manometer efter turbo... 0-1 bars manometer
0-1 bar manometer lige efter turbo og -1 til +1.5 lige før intercooler som jeg læser det :? (vil godt lige indskyde at jeg ikke fik så meget i dansk da jeg gik i skole :) )

kunne bedre forstå et manometer lige efter turbo og et efter intercooler og lige før gasspjæld.

men det er så ikk helt galt i byen at måle modtryk på den måde som jeg havde tænkt mig kan jeg høre.

Tommy

Så vi snakker manometer skalaer så, så gi'r det lidt mere mening :P

Modtryk før turbo 0-6 bar
Modtryk efter turbo 0-1 bar
Overtryk lige efter turbo -1-+1,5 bar
Overtryk lige før ic -1-+1,5 bar

Tryk efter turbo (varm side) vil man vel gerne holde så lavt som muligt, og det gør man ved at montere en stor udstødning
Tryk før turbo (Varm side) vil man også gerne ha rimeligt lille, og for stort tryk kan skyldes for lille turbo, eller hvis trykket mellem før og efter er næsten lige stort, så er udstødningen for lille.

Overtryk lige efter turbo (Kold side) skal vel være så højt som muligt :tooth: - men trykforskellen mellem lige efter turbo (kold side) og lige før IC skal vel være så lille som mulig. Stor trykforskel kan skyldes for små trykrør/for dårligt flow i trykrør.

Har jeg forstået det sådan nogenlunde?

Moderator

Runesm skrev:
[
Så vi snakker manometer skalaer så, så gi'r det lidt mere mening :P

Modtryk før turbo 0-6 bar
Modtryk efter turbo 0-1 bar
Overtryk lige efter turbo -1-+1,5 bar
Overtryk lige før ic -1-+1,5 bar

Tryk efter turbo (varm side) vil man vel gerne holde så lavt som muligt, og det gør man ved at montere en stor udstødning
Tryk før turbo (Varm side) vil man også gerne ha rimeligt lille, og for stort tryk kan skyldes for lille turbo, eller hvis trykket mellem før og efter er næsten lige stort, så er udstødningen for lille.

Overtryk lige efter turbo (Kold side) skal vel være så højt som muligt :tooth: - men trykforskellen mellem lige efter turbo (kold side) og lige før IC skal vel være så lille som mulig. Stor trykforskel kan skyldes for små trykrør/for dårligt flow i trykrør.

Har jeg forstået det sådan nogenlunde?

Ja, ok, jeg synes jo det var helt indlysende hvad jeg mente... :oops:

Varmside:
Tryk efter turbo vil vi gerne have helt væk....vacuum hvis man kunne!
Tryk før turbo så lav som muligt(se pointe længere nede!)

Luftside:
Tryk lige eter turbo: Vi vil gerne vide hvad turboen faktisk laver.
Tryk efter intercooler(v. urimeligt lange rørsystemer 10-15cm før gasspjæld), vi vil jo gerne vide hvad der faktisk kommer ind i motoren.
Og så vil vi jo faktisk have et manometer mere der måler bag spjældet, så det er fem ialt. Optimalt så skal der måles temp på dem alle også!

Pointen:
Motoren ser en trykbalance, nemligt trykket før turboen på den ene side, og ladelufttrykket på den anden side.

Hvis den er 1:1, så kører motoren fuldstændigt som en stor sugemotor. Der kan vælges sugemotorknaster, og ekstrem portning uden bunden går tabt! Meget fin motor, meget effektiv, høj ydelse og fantastisk kørbarhed.

Hvis den er 6:1, så er motoren sart overfor tænding, sart overfor brændstof, kan ikke tåle knastoverlap, giver ikke en reel feedback på meget løft, bruger en helvedes masse brændstof og kører "generelt som lort"(motoren kan sagtens være vild, mange hk, osv. men iforhold til hvad der KAN nåes er resultatet ikke ret godt). Klassisk udfald af en motor bygget efter filosofien: "Vi kan altid skrue op i tryk", eller "Hvormange HK får motoren hvis vi skruer op til 1,2bar" :damn: . Her betyder det næsten altid at man skruer op for UDSTØDNINGSMODTRYKKET...Hvem sagde hårdt presset motor, rent termisk!

Når vi derimod 0,5:1 i trykbalance, så begynder der ret for alvor at ske noget. Samtidigt skal knastakslen nok skræddersyes til motoren, ligesom topstykkets flowbalance skal være gennemtænkt. Her kan meget blive FOR meget. Vi snakker om noget der ikke ret tit sker her. Flot byggede dragracemotorer kan være et eksempel.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

Ahaaaa :D
Men hvis man nu ikke lige har 5 manometre, kan man så ikke "slippe" med at måle tryk i manifold og tryk før turboen (varm side)?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time