Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 08:41

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Mester Medlem

Geografisk sted: Stevns
Jeg har kigget på f.eks http://www.autozine.org/technical_schoo ... _3.htm#VTG

Og kan kan se ideen i at man kan lave ladetryk tidligere men er komme i tvivl om man udelukkende styre ladetrykket vha geometrien eller om der samtidig er wastegate på?

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Mester Medlem
Brugeravatar

Brisse skrev:
Jeg har kigget på f.eks http://www.autozine.org/technical_schoo ... _3.htm#VTG

Og kan kan se ideen i at man kan lave ladetryk tidligere men er komme i tvivl om man udelukkende styre ladetrykket vha geometrien eller om der samtidig er wastegate på?

Dem jeg har set har kun styring af geometrien
det gælder både VTG og VNT

Hvis du falder over et Garrett T28 turbinehus så sig lige til, jeg har set dem optil GT25 men jeg ved ikke om de har lavet det

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønshøj/Husum
De aktuatorer der sidder på en VGT/VNT turbolader er modsat en wastegateaktuator vacuumstyrede. Det vil sige, hvis du vil bruge en diesel VNT'er på din benziner skal du finde på en fiks måde at finde et vacuum mens din motor er i overtryksmode, alternativt finde på en måde at hive i aktuatorstangen elektronisk. Begge dele kan sikkert lade sig gøre, men du skal også finde en god løsning til at mappe det elektronisk, så den elektroniske model er nok den mest fornuftige. Omvendt skal du finde noget elektronik der kan tåle en satans masse varme.

Jeg har selv været ude i noget lignende, men droppede projektet inden jeg overhovedet kom i gang. Som artiklen i dit link henviser til, er varmen i benzinudstødning i øvrigt et problem der sætter en VNT turbo på en prøvelse..

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Det kan måske være fordi dem jeg har set stammer fra dieselbiler som ikke køre med ret stort ladetryk... hvis du skal op omkring (og over) 0.8bar så ville jeg egentligt også overveje at sætte en ekstern wastegate på

Men prøv at undersøge om følgende 2 biler har ekstern wastegate...
1989 Shelby CSX (Garrett VNT)
Porsche 997 Turbo (BorgWarner VTG)

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønshøj/Husum
Brisse, hvor stor er kværnen du vil sætte laderen på?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: kbh
du kan evt bruge en normal aktuvator og så bare montere den bagvendt... varme er et problem! mener at alle tidligere vnt style er max 900grader hvor de nye porsche KKK turboer kan tage vidst 1300grader...

diesel maskinerne får vakum via en vakumpumpe som der så er en magnetventil på som er styret af motorstyringen... jeg tængte på og bruge feks en advanceret boost controler eller noget mf2 til at lave et boost map...

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Stevns
Mht. varme er det ikke et problem da det er en diesel den skal sidde på, en Peugeot 307 2L HDi

Jeg havde tænkt på at bruge aktuatoren som sidder på min org. turbo evt. med noget elektronisk styring. Alternativt lade vakumpumpen drive vakum-aktuatoren på VNT-turboen. Igen via noget elektronisk styring.

Ladetrykket skal nok op omkring 1.3-1.5 bar (kører med 1 bar standart SVJH), men det er lige så meget for at få ladetryk tidligere for at give lidt mere skub, gerne helt nede fra 1300-1500 RPM

Titel:
Mester Medlem

varme bliver nok ikke det største problem.... MVH søren

Titel:
Junior Medlem

hej brisse du skal have fat i lars lybker han ved alt om ombygning til vnt ladere på de franske biler jeg har hans mail så kan du selv tage kontakt til ham.... men send en mail til jrgensenmichael@yahoo.dk så skal jeg formidle kontakten hvis du er intereseret....michael

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: kbh
joo varme kan blive et problem! noget med mængde af diesel osv.. men det hjælper da det er en diesel..

typisk bliver ladetrykket reguleret af en magnetventil styret af motorstyringen som styrer ud fra tryk, omdrejninger, TPS(tilsvarende på diesel) det er sådan lige det jeg har fundet ud af...
du kan jo bare koble det konstante vakumtryk på magnetventilen og så ned på aktuvatoren og få finde noget advanced boostcontroler. eller måske lars ved om boxen på din bil kan bruge programmet fra en bil med standard VNT controler...

mener det er det som han fik til at virke.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time