Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 06:37

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Vax skrev:
Har lidt problemer med min vogn har tendens til at blive for varm hvis man køre friskt til i længere tid..

Har pt løst problemet ved at køre på ren kølervæske, virker fint, da det jo koger noget senere end vand (ca 140 grader uden tryk)
Er tilfreds nok med løsningen da jeg ikke har for meget plads ude foran til større køler.. MEN mange kigger mærkligt på mig når jeg fortæller om denne løsning.

Er der et problem som jeg har overset i forbindelse med den løsning, udover det er lidt tungere for vandpumpen at skovle rundt i...

Desværre er varmelednings evnen for kølervæske lavere end rent vand.
Virker din thermostat riktigt? og har du prøvet en med lavere åbnings temperatur.
Man kan også prøve med et dæksel der har et højere åbnings tryk.

Men først og fremmest kontrollere at køleren er helt ren både inde og ude.
Og kontrollere at den luft der kommer ind igennem kølergrillen,
kun har udgang igennem køleren.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem

Geografisk sted: østjylland
Vax skrev:
klyfax skrev:
Dobbelt element køler ude foran. Fylder max det samme som endedækselerne... Koster mellem 1000 til 2000 kr plus en brugt køler...

Har turboen i vejen bagud, kondenseren frem efter, ic til venstre, forlygte til højre, hjelmen/lygteopstilling op efter, forbro nedaf...

Har planer om at flytte ic til næste vinter og så få mere plads, men indtil da vil jeg bare høre om jeg har overset noget ved den løsning jeg har nu :wink:

Hvis du har svært ved at holde motoren kold nu så får du nok MEGET svært ved at holde den kold når det bliver sommer (20-30 grader)(går selvfølgelig ud fra at vi får en kanon sommer :D ) så mit bud vil være at du nok bliver nødtil at se på det inden næste vinter

Tommy

Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland (Fiskebyen)
Vax skrev:
Har lidt problemer med min vogn har tendens til at blive for varm hvis man køre friskt til i længere tid..

Har pt løst problemet ved at køre på ren kølervæske, virker fint, da det jo koger noget senere end vand (ca 140 grader uden tryk)
Er tilfreds nok med løsningen da jeg ikke har for meget plads ude foran til større køler.. MEN mange kigger mærkligt på mig når jeg fortæller om denne løsning.

Er der et problem som jeg har overset i forbindelse med den løsning, udover det er lidt tungere for vandpumpen at skovle rundt i...

Hej kan du ikke fortælle hvad det er for en køler eller målen på den, og hvad motor det er til . så tro jeg at jeg kan hjælpe dig .

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
Vax skrev:
klyfax skrev:
Dobbelt element køler ude foran. Fylder max det samme som endedækselerne... Koster mellem 1000 til 2000 kr plus en brugt køler...

Har turboen i vejen bagud, kondenseren frem efter, ic til venstre, forlygte til højre, hjelmen/lygteopstilling op efter, forbro nedaf...

Har planer om at flytte ic til næste vinter og så få mere plads, men indtil da vil jeg bare høre om jeg har overset noget ved den løsning jeg har nu :wink:

Der er altid plads til en dobbelt element køler i stedet for den orig. Som skrevet så bliver den ik tykkere end selve det orig. endedæksel, og har indtil videre ik set en køler opsætning hvor der ik var plads...

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland (Fiskebyen)
klyfax skrev:
Vax skrev:
klyfax skrev:

Der er altid plads til en dobbelt element køler i stedet for den orig. Som skrevet så bliver den ik tykkere end selve det orig. endedæksel, og har indtil videre ik set en køler opsætning hvor der ik var plads...

hvordan kan du sige der altid er plads til dobbelt element???

der er næsten altid plads til en række rør mere end std. der ved ca. 40% mere køling end i std køler. for personbiler ....

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
kolermanden skrev:
hvordan kan du sige der altid er plads til dobbelt element???

der er næsten altid plads til en række rør mere end std. der ved ca. 40% mere køling end i std køler. for personbiler ....

Ik så svært, man siger det bare ;-) Lige som at sige Hulubulu... Heller ik svært... :P

Har bare endnu ik set en bil med tæt pakket front hvor der ik var plads til at udskifte orig. køleren med en dobbelt element køler...

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers
Hvad ville der ske ved at monterer en ekstra stor ekspantionsbeholder? Således man har større mængde vand? Dette må jo være længere tid om at blive varm. Desværre også længere tid om at blive kold igen.

Ikke en god løsning, men en nødløsning måske.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Fuld varme på varmeapperatet, og blæser på maks.
Og derefter forsøge Hr. betjent nej jeg er ikke blotter :?:
Jeg kører kun rundt med bar røv øg dolk!
For motoren overheder når jeg kører stærkt :gnaek:

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Junior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fyns land
@ Morten VJ Termostat køler og hvad der ellers måtte være er iorden... Havde ikk lige tænkt på den der med varme lede evnen :|

@Klyfax tror jeg misforstod den med dobbelt ellement, hvis det ikk fylder mere end endedækslerne kan det godt være der.. må se til vinter om det blir den løsning

@ Kolermanden Tak for tilbudet, kan ske jeg kontakter dig hvis mine egne evner ikk rækker :mrgreen:

@Audi 80 1,8 turbo Det er kun i sommervarmen (20-30 grader) jeg får problemet. Sådan var det ihvertfald sidste sommer, og bilen har fået lidt flere hk her i vinter, så det er bare for at være på forkant med situationen.. Ellers må jeg tage varme apparatet til hjælp..og slukke for aircon :grr:

@ Bufas Tror ikk den er kalket til. Og min plan indtil vidre tror jeg vil gå på at flytte ic, og så få en breder, måske dobbelt, køler i.. men der er jo lang tid til vinter så planerne kan jo ændres mange gange endnu :wink:

Mange tak for indput, lærte da noget mere om kølervæske jeg lige skal have afprøvet :)

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
jeg har lige købt stumper til en ny køler til min lada da den gamle kun med fuld blæs kunne holdes nede ved normal kørsel (under 90grader)

men nissens køler fabrik kan varmt anbefales hvis du selv vil bygge bygge og de er flinke.

klyfax du kan IKKE presse 2 lada elementer ned foran hinanden pga tværvanger og remhjul.!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time