Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 23:18

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Nyt Medlem

Hej pp´er... Jeg har altid haft en haft en underlig lyd fra min gt28 lader på min golf 18t. jeg fandt så igår ud af at det er min wg der står og "klapre når turboen skal bestille noget. når jeg tager slangen af på acctutlatoren forsvinder lyden. men når jeg sætter en bleedventil på istedet for min 3 vejsventil falder trykket over ca 5000 omdr. jeg tager trykket lige efter turboen, men er det bedre at tage trykket i manifoldet? jeg har strammet acctulatoren så der ses et halvt hul i armen, altså et lille fortræk som jeg har læst flere steder. er der nogen herinde der kan give mig et godt råd til at stoppe min "klaprende" wg? puha det var en lang smørre....:-)
På forhånd tak...!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Højt tryk på udstødning siden??
Det kunne lyde såddan.
3vejs ventil, en elektrisk sag styret af en motorstyring?
Bleed ventil fatter intet om tryk, og wastegaten forbliver åben, og klaprer ikke.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Nyt Medlem

ja det er jo højt tryk på udstødnings siden der gør at wg bliver presset op.
min 3 vejsventil er styret af enten den org. motorstyring eller min ms boks det er jeg lige ved at finde ud af i øjeblikket da jeg ikke selv har monteret boksen.
jeg vil da tro at bleed ventil fungere i stil med 3 vejs ventil den lukker lidt luft ud af vaccum/tryk slangen men bleed ventilen er langsommere til at skabe tryk, da der heletiden lukkes lidt luft ud, men 3 vejsventilen først lukker luft ud ved max tryk. eller er jeg galt på den her.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
En bleder ventil virker som et lille hul i tryk slangen til wastegaten.
Dvs wastegaten ser et lavere tryk, end der egentligt er i systemet.
En elektrisk styret 3 vejs ventil kan virke således.
Op til et bestemt tryk i indsugningen ser wastegaten atmosfære tryk.
Hvorefter den begynder at åbne for tryksiden af ventilen, og wastegaten, dermed begynder at åbne.
Hvis der er MS der styrer den så er det omdrejninger og gasspjælds stilling, der bestemmer hvor meget ventilen skal pulseres.
Der er så noget der tyder på at det ønskede tryk, og det tryk Wasgate fjederen er beregnet til ikke stemmer overens.
Wastegaten holdes lukket, men modtrykket i udstødninggen tvinger den op, og ventilen klaprer.

Først og fremmest ville jeg kontrollere grund trykket.
Dvs slangen direkte på wastegaten.
Det skal efter min overbevisning minimum ligge på halvdelen af det ønskede maks. tryk.
Man kan justere på armen, men den er kun til finjustering.

Hvis det ikke gør det så kan wastegaten være defekt, eller den er ganske simpel for svag.

Dette er betinget af at turboen er korrekt diminsioneret til motoren, og den ønskede effekt.
Der er et eller andet der siger mig at den er for lille.
Dels grundet faldene ladetryk i højere omdrejninger, ved mekanisk styring.
Og dels at ventilen klaprer ved elektrisk styring.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Nyt Medlem

Morten mit grundtryk er o.7 bar det er testet og max tryk. uden slange på wg er 1.7 bar og der er fuld knald på uden tryk tab. jeg køre med 1.4 bar normalt. og jeg kan godt holde trykket på 1.4 med min 3 vejsventil jeg har bare den her susende lyd gennem luftfiltret mår wg klapre. det starter ved 0.7 bar og op til 1.2-1.3 stykkerog holder jeg klampen i bund fra 5000 til 7000 omdr. forsvinder det langtsomt. turboen burde passe til bilen da det er det mest brugte kit til vag. 1.8t der sælges. jeg har tænkt på om acctulatoren er for lille da grundtrykket i den er 0.7 bar og jeg køre med det dobbelte. men der er ingen problemer når jeg tager slangen til wg af.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time