Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 00:16

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior Medlem

Halløj drenge

Jeg er en af de heldige der skal have penge tilbage i skat :rock: og hvad er så mere nærliggende end at investere dem i noget opgradering til bilen.

Jeg sidder så og kigger på en upgrade turbo, men jeg kan fandeme ikke blive klog på de forskellige betegnelser.

Når jeg kiger på FX en KKR 330 der er rated til op til 330H,K står der en masse om A/R compressor og turbine inducer, outlet osv. Men hvad betyder egentlig alle disse tal?
En GT2860R er også opgivet at kunne levere op til 330hk, men her holder ligheden så op. Alle data på de to "snurrebasser" er forskellige, men hvad betyder det egentligt, og ikke mindst hvad kan man bruge dataen til?

Jeg er kommet så langt at det siger noget om turboens karakteristik, men er der nogle generelle tommelfingerregler man kan gå efter?

Tobias

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
Hvad er mere nærliggene end at læse på PP? :P

http://www.powerpage.dk/tuning_turbo_1turboladeren.aspx
http://www.powerpage.dk/tuning_turbo_2valgafturbo.aspx

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Titel:
Junior Medlem

Jeg har læst derinde og kan også godt se logikken i det med A/R. Men spiller de forskellige størrelser ikke også ind?
Altså turbine udgang og diameter samt kompresser trim, inducer og exducer.

Tobias

Titel:
Admin
Admin

En god tommelfingerregel er at kigge på inducer diameteren på kompressorsiden. Størrelsen heraf giver god indikation af potentiale. Dertil, har du stor forskel på inducer(lille) og exducer(stor) på kompressor siden, er der typisk tale om en kompressorside som er bygget til højt tryk (fremgår af kompressormappet). Dvs. stor forskel mellem inducer og exducer. Omvendt kan du have et "tykt/bredt" kompressorhjul som er bygget til at levere meget luft, men ikke så højt tryk. GT2871 og GT2876 er godt eksempel herpå. 71 har større inducer, hvor 76 har mindre inducer men større exducer. Netop pga det højere tryk/større exducer er der valgt større A/R. To turboer som ligner hinanden men arbejder lidt forskelligt. I øvrigt samme turbinehjul og turbine A/R muligheder.

A/R forholdet er specielt afgørende på turbinesiden. Mindre A/R giver mindre virkningsgrad, idet udstødningsgasserne rammer mere i tangent-vinkel end egentlig i dybden på bladene. Omvendt skaber det mindre volume også hurtigere ladetryk (hurtigere tryk/skub), men igen også hurtigere prop. Nogen sværger til mindste turbinehjul med størst mulig A/R, andre vælger stort turbine hjul og lille A/R for at tilpasse til deres flow/motorstørrelse/omdrejninger = luftmængde.

Titel:
Admin
Admin

KKR330:
Specifications
Compressor side
iinlet 60mm, outlet 50mm, 56-trim compressor; inducer 45mm, exducer 60mm
Exhaust side
0.86 A/R turbine housing, turbine wheel outlet 46mm, outer diameter 53mm

GT2560R
Kompressorhjul 46.5 / 50 mm
Udstødningshjul 42.5 / 53 mm
Udstødnings A/R 0.64

(det må være en gammel model, da den ikke fremgår på garretts hjemmeside. Den nye 2560R har 46,5 / 60mm på kompressorsiden)

Glem alt om inlet og outlet diameter i første omgang. Det er inducer og exducer der er interessant. KKR330 har lidt mindre inducer, men noget større exducer end GT2560R (ovennævnte). Dertil større turbine A/R. KKR330 leverer samlet set mere luft (når inducer forskellen ikker er større sammenlignet med exducer) og højere tryk. Den har større turbinehjul og A/R og løber dermed ikke så tidligt ud. Det er en større turbo end GT2560R (ud fra ovennævnte data). Prøv evt. at sammenlign kompressormapsene på de to turboer (jeg har ikke kunne finde dem).

Hvad type- og motorstørrelse er det til?

Titel:
Junior Medlem

Tak for det. Ser der var noget brugbart.

Jeg har ikke funder nogle maps på de to turboer, GT2860R er hapset direkte fra H. Daubjergs hjemmeside, men de er svjv også kendt for at finde på sjove navne der ikke helt stemmer med Garrets egne betegnelser.

Motoren den er tænkt monteret på er en 1400 8V der ligger i en Punto GT. Forventet ladetryk ligger et sted mellem 1,5 og 1,8 bar alt efter hvad den kan trække uden tændingsbanken. Effektmessigt er målet et sted omkring de 250HK

Som udgangspunkt vil jeg gerne have noget der er hverdags brugbart og ikke har en mega ketchup effekt. Dog har jeg det også sådan at jeg hellere vil have en "snegl" der er lidt overdimentioneret frem for en der er lidt i underkanten.

Tobias

Titel:
Admin
Admin

Ok, ud fra din motorstørrelse, omdrejninger, ladetryk og estimeret fyldningsgrad (VE) så kan du indtaste i regnemaskinen på PP og få luftmængden som du kan plotte på kompressormappene. Prøv at finde mappene og upload dem her. Lad os herefter plotte luftmængden og korrigeret tryk ind. Så ved du hvordan de står i forhold til din motor.

Titel:
Junior Medlem

Det her med estimeret fyldningsgrad. Hvad vil være et godt udgangspunkt for en 8V er? eller betyder det ikke så meget om jeg taster 80 eller 90?

Billede
Må næsten være http://shop.scanturbo.dk/pi/Garrett_GT2860RS_320hk_1757_23.aspx

Med en VE på 85, tryk på 1,7 og RPM på 6500 hvilket nok er lidt lavt sat ifht hvor langt den snurrer op. Giver 25,3lbs/min, presure ration på 2,7

Tobias

Titel:
Admin
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Borup
Jeg kører med denne her på min motor "magen til din":
http://www.turbomaster.info/eng/applica ... 1-0001.php

Og den kan jeg kun anbefale. Jeg var meget nervøs for om den var for laggy, men den performer virkelig fint og løber ikke umiddelbart tør for luft ;-)

.

Titel:
Junior Medlem

Det ser ikke helt tosset ud John.
Er det den motor Jimmy byggede i sin tid? Og kører du med andre plejlstænger og stempler, eller er det stadig fiat stumper?

Her er mappet for den John kører med
Billede

Tobias

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time