Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 22:33

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 05 mar 2008, 20:12 
Offline
Nyt Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 jan 2004, 23:34
Indlæg: 29
Geografisk sted: Jydeland
Heysa.

Jeg overtager snart min fars Ford Galaxy 2.3i fra 03, men den skal sq gøres lidt kvikkere. Der burde vel let kunne hives lidt hk ud af den, når den kun har 145 standard.

Men hvilken type motor er det (hvor har man set den før? er det en opboret mondeo motor, eller en seat / VW motor)

Hvad kan anbefales at gøre ved den?

Jeg overvejer mest tryk, men hvad er at foretrække på den blok? Turbo eller Kompressor? Hvis det er en turbo, er det så nok med en T3, når den stadig skal bruges til hverdagskørsel?

_________________
Nuværende bil: Citroën Saxo VTS Sport 03´ 115hk / 147nm
Ford Galaxy 2.3i 03´ 150hk / ???nm


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 mar 2008, 20:58 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007, 13:17
Indlæg: 2340
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Det er Ford's egen motor, og den er i familie med DOHC motorene fra Sierra/Transit (8V) og Escort RS 2000 (16V) samt Scorpio.

Jeg ville prøve at montere en Rotrex kompressor hvis du kunne få plads til det, ellers turbo...

_________________
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 mar 2008, 21:56 
Offline
Nyt Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 jan 2004, 23:34
Indlæg: 29
Geografisk sted: Jydeland
Ravnen skrev:
Det er Ford's egen motor, og den er i familie med DOHC motorene fra Sierra/Transit (8V) og Escort RS 2000 (16V) samt Scorpio.

Jeg ville prøve at montere en Rotrex kompressor hvis du kunne få plads til det, ellers turbo...


Okay, tak for info´en...

Men mht. turbo, hvilken størrelse skal jeg gå efter?
Ved en kompressor, er det vel bare remskiverne der afgører effekten?

_________________
Nuværende bil: Citroën Saxo VTS Sport 03´ 115hk / 147nm
Ford Galaxy 2.3i 03´ 150hk / ???nm


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 mar 2008, 22:43 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007, 13:17
Indlæg: 2340
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Med turboen er det et spørgsmål hvad du vil ofre kontra hvilken effekt du ønsker, med tanke på hvad du kan slippe af sted med på motoren som standard (ladetryk) så ville en KKK K27 i den billige ende- og Garrett GT28 (kugleleje) i den dyre ende kunne bruges, mht. kompressoren så er det størrelsen på den der er mest relevant...

_________________
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 mar 2008, 22:57 
Offline
Nyt Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 jan 2004, 23:34
Indlæg: 29
Geografisk sted: Jydeland
Ravnen skrev:
Med turboen er det et spørgsmål hvad du vil ofre kontra hvilken effekt du ønsker, med tanke på hvad du kan slippe af sted med på motoren som standard (ladetryk) så ville en KKK K27 i den billige ende- og Garrett GT28 (kugleleje) i den dyre ende kunne bruges, mht. kompressoren så er det størrelsen på den der er mest relevant...


Målet vil ligge omkring 200-220hk, hvilket burde kunne nåes ved 0,5bar med den rette turbo... endnu engang skal den bruges til hverdag, så noget helt vildt er ikke mit mål... spørgsmålet er om motoren kan holde til de 50 ekstra HK, motoren har d.d. kun gået lidt over 100k km.

er en kkk 27 ikke lige i overkanten?

_________________
Nuværende bil: Citroën Saxo VTS Sport 03´ 115hk / 147nm
Ford Galaxy 2.3i 03´ 150hk / ???nm


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 mar 2008, 11:53 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007, 13:17
Indlæg: 2340
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Jkp skrev:
Ravnen skrev:
Med turboen er det et spørgsmål hvad du vil ofre kontra hvilken effekt du ønsker, med tanke på hvad du kan slippe af sted med på motoren som standard (ladetryk) så ville en KKK K27 i den billige ende- og Garrett GT28 (kugleleje) i den dyre ende kunne bruges, mht. kompressoren så er det størrelsen på den der er mest relevant...


Målet vil ligge omkring 200-220hk, hvilket burde kunne nåes ved 0,5bar med den rette turbo... endnu engang skal den bruges til hverdag, så noget helt vildt er ikke mit mål... spørgsmålet er om motoren kan holde til de 50 ekstra HK, motoren har d.d. kun gået lidt over 100k km.

er en kkk 27 ikke lige i overkanten?


Det er hvad jeg personligt ville vælge da jeg mener at K16'eren er lidt i underkanten til en 2,3L motor, men den ville sikkert kunne bruges...

_________________
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 mar 2008, 23:15 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
læker motor sådan en 2,3 16V jeg er selv ved at pille i sådan en. en af tingene der begrænser den er de std dysser på ca 191ml. de er ca maxet ud bare ved std hk (eller er det 200ml!! nå men stadig for små) den køre også med en relativ lav kompression. mener det er 9,8:1 hvor rs2k køre 10,3:1 den kan nemt klare 50hk mere. i uk bruger man ofte en 2,3 bund med en RS2K top + lidt motorcykel spjælde og sjove knaster + man smider balanceakslerne over højre/venstre skulder. så har de somregl en 190-230hk på rent sug. ved tryk skal du dog være opmærksom på at den har lidt meget tynde foringer. men snak med per fra turbodk.dk han havde en 4-500hk på sådan en ged i hans sierra.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 mar 2008, 23:47 
Offline
Nyt Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 jan 2004, 23:34
Indlæg: 29
Geografisk sted: Jydeland
Møffe, rigtig fed information, man kan bruge til noget... takker...

Men rs2000 toppen den passer lige på, eller? Hvad med den originale indsprøjtning, kan den gå på så? Er det en fordel at få skiftet dyser så, og evt få den chippet?

_________________
Nuværende bil: Citroën Saxo VTS Sport 03´ 115hk / 147nm
Ford Galaxy 2.3i 03´ 150hk / ???nm


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 mar 2008, 10:56 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007, 13:17
Indlæg: 2340
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Det med foringerene er ikke et problem ved det ladetryk, og at "omdrejningstune" en bil med den vægt er efter min mening spild af tid og penge, en mølle kan gøre mere for det halve, jeg kan ikke lige huske om kompressionen ligger i stemplerene, men i så fald skal de også skiftes, sammen med toppen (prøv at finde en sådan for penge!) for ikke at tale om hvad knasterene koster plus det løse, jeg ville helt klart vælge tryk løsningen...

_________________
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 mar 2008, 14:33 
Offline
Nyt Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 jan 2004, 23:34
Indlæg: 29
Geografisk sted: Jydeland
Det bliver også tryk løsningen, men kan jo være man skulle lave lidt mere hen ad vejen... ;-)

_________________
Nuværende bil: Citroën Saxo VTS Sport 03´ 115hk / 147nm
Ford Galaxy 2.3i 03´ 150hk / ???nm


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 46 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team