Martin - jeg synes desværre, at konceptet i regnestykket er meget fint. Det forklarer - set fra min synsvinkel - ganske godt hvorledes det missundelses-samfund vi lever i, fungerer.
Jeg er blandt de - relativt - priviligerede, der har fået en høj uddannelse og på et senere tidspunk købt min svigerfars firma og altså blevet selvstændig fra ca 1988 og frem til nu. Pengene blev skaffet ved lån og udbetaling af mine forrige 18 års pensionsopsparinger mod at lægge 40% til staten.
I mange år - midt i 90' erne betalte jeg over 600.000 om året i skat og fuldt ud lønnede de medarbejdere ved skatteligningen, som altid var efter mig - uden at finde noget. Og holdt et firma med 12 medarbejdere igang med deres skatteafkast til samfundet.
Når der så indføres ordninger som AMB-2 (ja 2 fordi der tidligere var en AMB, der snød arbejdsgiverne og blev kendt ulovlig ved daværende EF - kostede mig 120.000) hvor man skulle indbetale 1% af bruttoindkomsten - men alle fik det samme beløb indsat på kontoen, selv om det indbetalte beløb kunne være dobbelt så stort kva ovenstående - så føler man sig snydt, når pengene omsider ved pensionering skal udbetales. Kirkeskat var også en % uanset hvor hellig man var.
En kæmpe ballade har der været hvis et firma havde en båd eller et sommerhus til rådighed for de ansatte. Beskatning 2% / uge = 104% pr år for hovedaktionæren. (påvirkede måske 500 mennesker i alt men lovgivning for det også)
Og hver gang der tales om skattereformer er der et hyl, hvis topskatten bliver sænket mere end mellemskatten. I kroner altså.
Og her kommer ovennævnte regnestykke til sin fulde ret.
Der er ingen, der værdsætter det slid, arbejde og risiko ved at drive selvstændig virksomhed. Man kan ikke bare lukke den, for banken har pant i eens hus - selvom man fik den ide at snyde de simple kreditorer.
Beklageligvis kan jeg kun klappe i mine små hænder og mene, at ovennævnte regnestykke giver en god indikation af småligheden i vort samfund - % korrekte eller ej - har ikke checket formlerne.