Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 03:39

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 08 feb 2008, 11:58 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
Standard svinghjul, standard trykfod ( der knirker i fjedrene ), sintermetal belægning på slid-fladen, og et større udrykkerleje ( hvad kalder man den plade? Koblingsplade? ).

Koblingspunktet er justeret højt op, således at man er sikker på at den slipper ordentligt.

Under normal kørsel er der intet.

Men når jeg triller rundt på en parkeringsplads og filer for at trække lidt, har den det med ikke at slippe helt når jeg så jokker koblingen i bund igen. Har det noget at gøre med at trykfoden knirker? ( jeg TROR det er trykfoden der knirker ).

Har fået af vide at den knirker pga den har været meget varm på et tidspunkt ( banekørsel ).


Nogle forslag inden jeg skiller den ad? Jeg vil ikke skille den ad, for at samle den igen. Er ret afhængig af dytten :)

Mvh Tonni

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 feb 2008, 14:09 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Det lyder som at koblingsnarvet hænger fast på stålerne på gearkasse akslen.
Eller at narvet er lidt tykkere end standart, og når det bliver varmt, og udvidersig, så kan du ikke koble helt ud.
Fejlmulighederne er mange, specielt nå det er ikke standart dele.
Men det er ikke raket videnskab vi taler om

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel: a
Indlæg: 10 feb 2008, 14:39 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
okay.

Jeg har haft skiftet gearkasse på den. samme problem før og efter.

det eneste der ikke er standard er koblingspladen. den har autobremsen fået og de har klasket sintermetal på istedet for almindelig belægning.

trykfod mv er standard.

mon man kan smøre sig ud af problemet? fx smøre strålerne på gearkasse-akslen med noget langvirkende? kobberfedt?¨

eller kan man selv måle tolerancer på det? jeg har en værkstedsmanual men kan ikke finde noget i den ang koblingspladens nav's mål.

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 feb 2008, 18:10 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Har du talt med Rene fra autobremsen om problemet.
Normalt vil han ikke lave et for tykt narv ift standart.
Smøring, er det monteret tørt??
Molekote fedt (stavning), eller det samme man bruger til trækaksel led i sparsoom mængde er vejen frem.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel: a
Indlæg: 10 feb 2008, 19:06 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
monteret tørt?

altså jeg har ikke smurt indgangsakslen hvis det er det du mener. og gearkassen har ligget stille i et halvt år.

er det mon grunden? den fik en gang almindelig olie sidst. Der var problemet væk i 2 ugers tid ca.

Problemet med knirken har været tilstede i længere tid end problemet med at den ikke slipper har været tilstede.

Jeg var lige ude og lytte. Når den knirker er det en høj tydelig knirken, som umiddelbart kun kommer fra en "ting". dvs det er ikke flere ting der knirker.

Jeg prøver lige at kontakte René så. måske han har et forslag...

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: a
Indlæg: 10 feb 2008, 19:59 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
tonnilerche skrev:
monteret tørt?

altså jeg har ikke smurt indgangsakslen hvis det er det du mener. og gearkassen har ligget stille i et halvt år.

er det mon grunden? den fik en gang almindelig olie sidst. Der var problemet væk i 2 ugers tid ca.


Jeg tror du har beskrevet grunden, smurt med olie :(
Når olien nu er slynget væk, hvad skal så virke som smørre middel?
Knirkrlydden kan stamme fra mange steder, og behøver ikke at indvirke på koplingens funktion.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel: a
Indlæg: 11 feb 2008, 11:44 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
kan det virkelig være det?

Det er primært det at den ikke slipper ordentligt, der irriterer mig. Jeg kan godt leve med at den knirker.


De 2 gearkasser jeg har haft på den har aldrig fået smørrelse ( andet end lidt olie ), og det er først efter et par måneder med gearkasse 2, at den har problemer med at slippe.

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 feb 2008, 19:16 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
det lyder sandsynligt, den mindste smule rust pø strålernem og narvet kan hænge.
Olienen forsvinder relativt hurtigt, den bæiver slynget af, så derfor broger man en fedttype der ikke bliver for tyk ved lave temperature, og ikke for tynd ved høje.
Rens strålerne på gearkasse og narv med en stålbørste, og fdt dem ind, men vær en gnier med fedtet.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 49 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team