Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 21:34

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Senior Medlem

Ja så kommer der en tråd som omhandler det projekt jeg har i sigte. Jeg har egentlig kun de dele som jeg har haft til et andet projekt og de kan ikke bruges. Måske motorstyringen men nu må vi se.

Min plan er at finde en Volvo 240turbo. Det skal være en 2.1 L har jeg bestemt mig for. Jeg håber på at finde en fra før 1984 men nu må jeg jo se.

Der er nok mange som syntes det er mærkeligt at jeg skriver før jeg har bilen. Men grunden er at jeg vil vide hvad jeg skal købe ind så jeg kan købe de rigtige dele når jeg ser dem til en god pris(bob bob) da jeg ikke ligefrem er verdens rigeste og udover det er det virkelig rart at have noget at gå efter.

Min ”To buy” liste som den ser ud nu:

Turbo Manifold fra http://www.klracing.se/ T3 eller T4
Dyser på omkring 475cm³
En ny pumpe (hvilken?)
Spjæld(45mm?)
En stor Kina intercooler ;-P
Og self en Turbo men hvilken kommer an på hvad jeg finder :)

Liste med ting jeg selv skal bygge:

Indsugningsmanifold (bliver tigget i ALU ) se tegning længere nede og kom med konstruktiv kritik…
Udstødning

Den eneste ting jeg har :
Gammel Efi euro 4 motorstyring som jeg nok opgiver, selv om jeg egentlig gerne ville bruge den :)

Link til undervogn må meget gerne hjælpes med :)

Andre ting som jeg er ikke er sikker på er knast. Og svenskerne forvirrer mig :p
Toppen ved jeg heller ikke endnu, men regner ikke med at jeg kaster mig ud i det helt vilde da jeg ikke kan måle flow i den..

Det er mine tanker pt :)

Flame me :P

Vedhæftede filer:
Indsug skitse.JPG
Indsug skitse.JPG [ 21.21 KiB | Vist 1403 gange ]
Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 9000
Du burde nok lave denne projekt tråd under projekter.
Ellers til din ind manifold.. Jeg ville nok selv lave tragtene lidt længere og "hæve" tragtene fra "gulvet" i dit plenum. Dit design ville sikkert virke udemærket, men når man selv skal til at bygge fra bunden kan man lige så godt få mest muligt ud af det.
God lyst=)

Titel:
Moderator

Hvilken motoreffekt skal du bruge?

Det er, som altid, et af de mest afgørende parametre, især på et begrænset budget.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Senior Medlem

HenrikGM skrev:
Hvilken motoreffekt skal du bruge?

Det er, som altid, et af de mest afgørende parametre, især på et begrænset budget.

Mit mål er mellem 300-400hk :up: men vil self gerne forberede den, så flere er mulig en dag.

Titel:
Moderator

240Turbo har en usædvanlig stor pumpe OEM. Det bliver ikke første sted du skal pille, medmindre en af de to pumper er defekt.

Indsuget er stort nok til 400hk som det er.

475ccm er en del for lille til 400, men rækker måske til 300.

68% af 465ml brugt på 200hk......

Std spjæld er 60mm.....

Bilen er født med intercooler hvis den er sen -84er. Mange har orignal IC eftermonteret. Den køler er der ikke meget tøset ved, men den har plastic tanke der har det med at flyve af H til over 1,3bar, ISÆR hvis der ikke er en god blowoff.

Udstødningsmanifold er et must. Når du ser den ved du hvorfor!
940Turbos manifold kan være med op til 400, men så er det også ved at være slut.

Undervogn; Original 240Turbo undervogn hvis du kan finde den og går lidt komfortmæssigt, alternativt er banefjedre plus Koni justerbar.

Knastakslen Enten en decideret turboknast, eller K-knasten.

Prøv at læse nogle af byggerecepterne på bla TPC og Savarturbo.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Senior Medlem

:) Jeg har kigget meget på sävarturbo, jeg tænkte på om ombygningen fra aut. gearkasse til manuel er meget svær på sådan en Volvo?

Kl racings manifold ser da meget god ud? eller hvad :)

Titel:
Moderator

Excess skrev:
:) Jeg har kigget meget på sävarturbo, jeg tænkte på om ombygningen fra aut. gearkasse til manuel er meget svær på sådan en Volvo?

Prøv at spørge dem om den kan være i en 240.....;-)

Næ, det er en legobil, så alt er ombytteligt. Aut. => Manuel kræver bare en donorbil. Du skal jo skifte pedalstel,kardan,bærevange,skiftemekanisme,svinghjul,centerleje, og selvf gearkassen....

Citat slut.

Titel:
Senior Medlem

HenrikGM skrev:
Excess skrev:

Prøv at spørge dem om den kan være i en 240.....;-)

Næ, det er en legobil, så alt er ombytteligt. Aut. => Manuel kræver bare en donorbil. Du skal jo skifte pedalstel,kardan,bærevange,skiftemekanisme,svinghjul,centerleje, og selvf gearkassen....

Fylder den så meget :D, ellers er der ikke andet for at jeg må finde flanger og bikse en sammen selv. syntes bare at den så sød ud :p Som du siger så skulle 940 Turbos manifold kunne klare mine behov. Men ved ikke hvorfor, men syntes nu at jeg gerne ville have noget andet end org.

Mvh Jon som godt gad han snart fandt en gammel rusten 240 2.1 turbo han kunne lege med :0)

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Manifolden ligner noget billigt Kina bras, der er en kopi af en Finsk manifold hvor turboen var placeret oppe og langt fremme.
De amerikanere der har prøvet den har ikke været imponerede, hverken med plads eller holdbarhed.

Gearkasse glem en original kasse ved de effekter.

Undervogn se på superflex bøsninger Her
http://www.kgtrimning.com/
Og overvej evnt. at forstærke bærearmene.
Økonomi, og tuning hænger ikke riktigt sammen.
Op til ca. 200 hk er nærmest gratis, resten koster ca. 2000 kr pr hest.
Hvis bilen skal kunne holde, og være pålidelig, til dagligt brug.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Moderator

Morten VJ skrev:
Manifolden ligner noget billigt Kina bras, der er en kopi af en Finsk manifold hvor turboen var placeret oppe og langt fremme.
De amerikanere der har prøvet den har ikke været imponerede, hverken med plads eller holdbarhed.

Gearkasse glem en original kasse ved de effekter.

Undervogn se på superflex bøsninger Her
http://www.kgtrimning.com/
Og overvej evnt. at forstærke bærearmene.
Økonomi, og tuning hænger ikke riktigt sammen.
Op til ca. 200 hk er nærmest gratis, resten koster ca. 2000 kr pr hest.
Hvis bilen skal kunne holde, og være pålidelig, til dagligt brug.

MVH

Morten

Arh Morten, 2000kr pr hest?
For en 400hk motor er det "gratis+2000 * 200" lig sølle 400.000kroner....

Er der nogen der vil købe en volvomotor for 400.000kr så kan jeg ihvertfald godt lave den til dem....og de kan godt få 100hk med ekstra ved hurtig handel....;-) :gnaek:

Godt nok er alting dyrt på Sjælland, meeen.... :wow:

Citat slut.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time