Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 03:39

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 27 jan 2008, 13:56 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Da bilfabrikanterne på nogle biler stadigt bruger MAF så må da der være en fordel ved det ... og det er ikke prisen da denne løsning kun kan være mere bekostlig end MAP.. så hvad er det der gør at MAF ikke høre fortiden til lige som vingemåleren ??


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 jan 2008, 14:07 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
tror jeg fandt lidt af svaret her::________________
bits from a discussion skrev:

feel free to clean up...

<mcell> it requires a lookup table (MAF signal is usually logarithmic) and a division in fuelcalc
<mcell> pw = const * flow / RPM * lambdacorr
<hackish> well I knew it would need to be divided by RPM.
<mcell> but other than that division, it's similar to MAP
<mcell> however MAF is not a good idea: slow
<Jorgen> If we make an alpha-N like setup but that use the MAF instead of the TPS as an input it will work.
<mcell> yes, of course: with the table (MAF, RPM ) it's easy
<mcell> I think we can make WBO2 adjust even when EGR is applied (EGR is nice both for economy, emissions and ALS-substitute or ALS-helper)
<hackish> as I understand there are 2 main reasons for MAF in factory cars...
<mcell> hackish: yes: "lame" "design"
<Jorgen> With MAF RPM is optional.
<hackish> a) more accurate b) better transient response c) more adaptable to manufacturing differences (mods)
<mcell> they get more money when servicing the car
<hackish> er I guess that's 3
<mcell> a) is bullshit
<mcell> b) bullshit
<mcell> c) true
<mcell> MAP has much better transient response, and better accuracy
<mcell> what we have in MAP (25..250 kPa) and RPM (500..8000 RPM) is stuffed (multiplied) into one MAF signal
<mcell> 12500 .. 2000000
<mcell> notice the dynamic range difference
<Jorgen> MAF is used to allow the engine to work even when it is aging and to allow for engine tolarances.
<hackish> good point jorgen.
<mcell> yes, but the WBO2 is better than MAF in that
<Jorgen> Definately.
<hackish> yes, most cars do not come with a stock wideband.
<mcell> so MAF is a dinosaur from the time when WBO2 did not exist
<hackish> interesting.
<mcell> I would only use as a veryfication of speed-density (+limp-home)
<hackish> I'd like to get some limp code in there too...
<Jorgen> Limp home must be mapped, but if we are willing to do that we can look at Autronics application.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jan 2008, 15:10 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
ae86 skrev:
Da bilfabrikanterne på nogle biler stadigt bruger MAF så må da der være en fordel ved det ... og det er ikke prisen da denne løsning kun kan være mere bekostlig end MAP.. så hvad er det der gør at MAF ikke høre fortiden til lige som vingemåleren ??

Det kunne måske være forde den måler luftens masse, som motoren suger ind.
Og ikke behøver en ekstra sensor for at kompencere for lufttryks ændringer, eller kompencere for luftfugtighed. ups det kan et map baeret system ikke.
Eller slid på motoren, og det kan et map baseret system, heller ikke, lige umiddelbart.
Et map baseret system er bare meget mere gennemskueligt hvis man selv skal justere på det.
et maf system, er væsentligt sværere at gennemskue..
Men tæl selv, Maf systemer er i klart overtal hvis vi taler OEm.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 51 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team