JakobM skrev:
Husk varme er energi og varmere udstødningsgasser hjælper til spoolop i turboen. Varmere luft fylder mere og fylder dermed turbinen bedre ud, det hjælper dels spoolup, men løber også turbinen tidligere ud = propdannelser. Sidstnævnte er ikke at overveje i denne sammenhæng IMO. Og jeg ville heller ikke bekymre mig om førstnævnte. For mig gælder alene varmeafgivelse til andre komponenter/motorrum og dermed minimering af brandfare.
På afgangsiden turbo, ja så gælder det om at have så lille modtryk. Typisk laves udstødninger gerne i første halvdel i 3' og sidste halvdel i 2½' (afhængig af ydelse/luftmængde). Hvorfor nu det, jo fordi varmluft fylder mere end kold og lige efter turboen har vi størst varme og størst trykpåvirkning tilbage mod turbinen = igen tidligere propdannelser. Så i teorien skal afgangsrøret/forrøret holdes så kold som mulig.
I praksis så wrappes manifolde og forrør ind for at holde varmepåvirkningen så lille som muligt mod øvrige komponenter/motorrum.
forrør er i 3" så det skulle ikke forsage nogen "bremse"
ja varm luft fylder mere, det var også sårn lidt hvormeget effekt forskel det ville give i betydning, fritlagt forrrø VS. keramisk coatet, og man tænker på ved coating af forrøret transpotere varmen længere ned hvor det ikk har betydning/samler sig i motorrummet