lqs skrev:
sjovt nok at nævne COSSIE i denne sammenhæng, de er blandet ind i rigtig mange af de 4v topstykker fra den tid. bla MB, BMW OPEL.... samt naturligvis FORD...VOLVO?
Volvos 16V topstykke passer stort set alle dele med Raceman toppen der åbenbart er skabt helt tilbage i -75, men aldrigt monteret. Tydeligt slægtskab.
Flere steder er Cosworth nævnt som skaber af 16V toppen, men da den er identisk(store træk) med Raceman toppen skal dette være sket ~75 +/- nogle år.
Både Raceman og volvos 16V top er flerlagstopstykker(sandwich konstruktion). Meget dyrt topstykke at producere, og kunne nemt ligne noget Cosworth har hostet op med for +30 år siden. På det tidspunkt var det high-end race grej.
Man kan tænke over dette samarbejde, når man ved at boltmønsteret på Volvo topstykket gør at det bliver bolt-on på en vis FORD motor, og det LÆNGE før Volvo ville have noget som helst med nogen andre at gøre.
En ekstern leverandør kunne have "kommet til" at kopiere et boltmønster.....
Både 8V og 16V topstykkerne flower helt godt. På den tid de er lavet er både 8V og 16V varianten spitzenklasse hvad angår flow igennem.
Nu blev det da vist temmeligt detaljeret....
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!