ae86 skrev:
HenrikGM skrev:
MAP sensor; ManifoldAbsolutePressure. Måler trykket i manifolden. Motorstyringen bruger det til at regne flowet ud...
Jeg ved godt at MS gutterne selv skriver at MAP sensoren bruges til at udregne Luft flowet, men det kan ikke passe på en trykladet motor.. når man begynder at tryklade på en motor falder flowet, men luft mængden/massen (densiteten) øges.. det var det problem vi (min bror og jeg) havde med hans Alfa sprint hvor vi monterede kompressor i et blow-through setup.
Her blæste vi igennem 2 par webere og selv om vi kæmpede med emulsions dyser og lufts dyser e.t.c så fik vi aldrig et supergodt resultat da weberen fungere ved at det er lufthastigheden igennem venturien der trækker benzinen med ind i motoren og da luften begynder at parke når ladetrykket stiger medførte det et aftagende flow og for at modvirke det prøvede vi at fede den op så den første del af luften der kom med et højt flow var "overmætted" med en for fed blanding og håbede så den fik blandet sig lidt ud med den efterfølgende magere blanding.. det virkede da også lidt efter hensigten men da vi så samtidigt havde smidt en ret skrap sugeknast i den med et heftigt overlap så var det lidt af en benzin sluger (som en doven V8er med hul i tanken, og de 1,5L trak da også som en V8'er) ..
Den skrappe knast resulterede i at det meste af den fede benzin tåge røg direkte igennem motoren, så vi måtte fede den endnu mere op for at der bare var lidt benzin tilbage og forbrænde i motoren .. udover et heftigt benzinforbrug havde det dog de fordele at stempel toppene blev kølet ned og så kunne den stikke nogle flotte flammer, hvilket kostede et par nye potter i ny og næ når de var brændt sammen (den pludrede dejligt når man slap gassen og hvis man samtidigt bare gav et par mm's åbning på gaspedalen retunerede dem met et flot ild-show) .. De skrappe knaster sørgede også for at moment kurven blev rykket en del op i omdrejningerne hvilket var meget nødvendigt da den havde mere end rigeligt moment tilbage, hvis vi havde beholdt de orginale knaster var den aldrig kommet ud af garagen.. det at momentet var flyttet en del op i omdrejningsregisteret resulterede i at gearkasse og differentiale holdt lidt over 20K km... men det var skægt
Desuden hedder det Speed Density (SD) når der måles med en MAP sensor.. hvilket vel kan oversættes til Hastighed og Masse ~ ??"Hastighedsmasse"??
Åhja...nu er det ikke rigtigt rimeligt at sammenligne MS med et weber blow-through setup
Slet ikke i en MAP(S/D) sammenhæng.
Speed/Density er præcist det det betyder.
Speed på den ene akse, og density på den anden akse.
RPM på den ene akse og Manifold absoluttryk på den anden.
Density er ikke masse, men densitet,eller tæthed om du vil. Jo tættere luften er pakket jo højere er trykket.
Din weber karburator fungerer fordi venturien skaber en hastighedsforskel der omsættes til en trykforskel, der så trækker bensinen igennem dyserne. Slet ikke samme princip.
PS: Hvis man er ked af MAP signalet i MS, så kan vi da handikappe en MS med en luftmassemåler om nødvendigt

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!