Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 06 mar 2025, 13:52

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Senior Medlem

Geografisk sted: Vejle
Hvad er anbefalet til de forskellige sensorer, dyser, TPS, osv?
Den skal kun køre fuel så rpm signal tages i strømfordeler, hvilket kabel bør bruges til dette? For og minimere støj mest muligt...

/Kristian T

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Du kan lure Gauge-tykkelsen her: http://www.diyautotune.com/catalog/1239 ... 1878fca300
Jeg kører med ledningsnettet jeg linker til...
Daniel.

Titel:
Senior Medlem

Super, tak Daniel...
Så skal jeg bare have fundet ud af hvad 14 og 20 Gauge er i mm2 :-)

Vil stadig gerne høre hvad kabel jeg skal bruge til hall-giveren i strømfordeleren...

/Kristian T

Titel:
Moderator

Nummereret kabel, minimum 0,5mm2. Bruger selv feks 37x0,75 for at kunne tilslutte det hele.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Senior Medlem

Okay ikke noget specielt krav ved hall giveren?

/Kristian T

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Jeg bruger også 37 x 0.75mm2 til det meste. Dog fra topstykket og til boksen har jeg trukket 2 lidt større stel ledninger for at være sikker på der er nok stel forbindelse. Jeg skal bare have fundet ud af at skærme de ledninger engang. For først have jeg stellen direkte fra karossen ved siden af boksen, men efter råd fra Morten så flyttede jeg den ud til topstykket tæt på hvor sensorene sidder. Men nu har jeg fået lidt spikes på kølervands kurven samt batt kurven når jeg kigger i MLV. Jeg er dog sikker på det ikke har så meget at sige i praksis.

Vedr ledning til hall giveren så er den heldigvis ikke så følgsom som hvis det havde været en VR sensor. Men alligevel så ville jeg bruge en skærmet ledning til signal ledningen.

Titel:
Moderator

Kaas skrev:
Jeg bruger også 37 x 0.75mm2 til det meste. Dog fra topstykket og til boksen har jeg trukket 2 lidt større stel ledninger for at være sikker på der er nok stel forbindelse. Jeg skal bare have fundet ud af at skærme de ledninger engang. For først have jeg stellen direkte fra karossen ved siden af boksen, men efter råd fra Morten så flyttede jeg den ud til topstykket tæt på hvor sensorene sidder. Men nu har jeg fået lidt spikes på kølervands kurven samt batt kurven når jeg kigger i MLV. Jeg er dog sikker på det ikke har så meget at sige i praksis.

Vedr ledning til hall giveren så er den heldigvis ikke så følgsom som hvis det havde været en VR sensor. Men alligevel så ville jeg bruge en skærmet ledning til signal ledningen.

Løsningen på det problem er at adskille de to stel fuldstændigt. De fleste MS bruger fælles stel til effektbærende komponenter og signalbærende komponenter. Det er en fundamental dårlig ide, og en vej til støj.

skil alt signalrelateret fra, stelpunkt nær v. boksen.
Al effektstel for sig, så har man helt fjernet en af fejlårsagerne til vandtemp der vandrer, etc.

Stel er ikke nødvendigvist stel... :reading:

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Okay, den havde jeg ikke lige tænkt på!

Sådan som jeg har gjort det, er præsis som på billedet nedenfor. Alle sensor stel er samlet på topstykket samme sted hvor de originale sensor stel sidder. Og så de stel forbindelser som går på pin 7 + 8 + 9 + 10 + 11 + 15 dem har jeg samlet til 2 stk 1.5mms ledninger som går ud til næsten samme sted på topstykket som sensorene. Det var disse 2 ledninger jeg havde til karrossen før, hvor jeg ingen støj havde!

Mener du så at jeg skal flytte disse 2 ledninger (som er samlet i en stor kabelsko) til et andet sted på topstykket eller skal de tilbage til karrossen omkring boksen?

http://www.megamanual.com/v22manual/extwir.gif

Kristian T: Undskyld jeg lige har lånt tråden :oops:

Billede

Titel:
Senior Medlem

Ingen problemer der Kaas...
Men hvor finder man lige en enkelt ledet skærmet kabel til hall giveren? Den skal kun have stel i den ene ende ikk? Hvilken ende?

/Kristian T

Titel:
Moderator

Kaas skrev:
Okay, den havde jeg ikke lige tænkt på!

Sådan som jeg har gjort det, er præsis som på billedet nedenfor. Alle sensor stel er samlet på topstykket samme sted hvor de originale sensor stel sidder. Og så de stel forbindelser som går på pin 7 + 8 + 9 + 10 + 11 + 15 dem har jeg samlet til 2 stk 1.5mms ledninger som går ud til næsten samme sted på topstykket som sensorene. Det var disse 2 ledninger jeg havde til karrossen før, hvor jeg ingen støj havde!

Mener du så at jeg skal flytte disse 2 ledninger (som er samlet i en stor kabelsko) til et andet sted på topstykket eller skal de tilbage til karrossen omkring boksen?

http://www.megamanual.com/v22manual/extwir.gif

Kristian T: Undskyld jeg lige har lånt tråden :oops:

Billede

Et godt MOD til den oprindelige MS er at skille stelsignalerne fra hinanden, men det kræver du gør det inde på printet også.

Hvis det er gjort, så steller du effektstel og signal stel forskellige steder tæt v. boksen. Kniber det med stellen kan du tilslutte effektstel direkte til batt.minus(pas på ground loop!)

Signalstel leverer så stel i egen ledning til alle sensorer, dvs TPS, evt VR/Hall, MAT og CLT.

Fuldstændigt adskilt signal og effektstel.

Det kan du selvf. ikke gøre hvis du ikke kan/vil modde printet. Så er der ikke så meget andet at gøre end at lede efter det stelpunkt der er mindst støj i. Motorblokken er koblet direkte på både generator og starter, og udgør returvej for tændspolerne, så der er der ihvertfald smæk for skillingen.

Citat slut.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time