Qua en spændende dialog som jeg selv deltog i her i weekenden, og hvor flere af skribenterne i denne tråd også deltog, begynder det at dæmre for mig hvor noget at pollemikken opstår - og hvorfor den fortolkning som bla. Streetracing.dk, 402meter.dk og Legal-Streetrace benytter ved deres Streetrace (frit oversat til gadebils race) egentligt er nem for alle, netop på grund af dens simple difenition.
I min meget simple verden er definationen på en gadebil et køretøj som er udstyret med nummerplader, og hvor ejeren kan dokumentere sammenhæng mellem bilen registreringsattest, nummerplade og stelnummer.
Hvad ejeren så derudover ønsker at stå til ansvar for i forhold til myndighederne kan og vil jeg bare ikke gøre mig til dommer over, blot knytte den kommentar at jeg efter 32 år på de danske veje aldrig har ført et privatejet køretøj som har kunnet opfylde et syn 100%.
Så kan folk kalde det anløben moral lige så tosset de lyster, jeg forholder mig til virkeligheden, som betyder at over 80 % af vores deltagende biler kører til og fra arrangementerne ved egen kraft, og for eget ansvar hvis Peter Betjent holder udenfor hegnet.
Så når nogle vælger at møde til vores arrangementer med deres bil på en trailer, så er det bare ikke noget der kan sætte mit pis i kog - tværtimod. Ofte er dette biler som reelt er betydeligt bedre forberedte til dagens 402 meter duel end Peter's 20 år gamle Toyota Twin Cam med halvråden bund og mikrobremser - men med 250 "mølle" tunede heste (han bliver så naturligvis afvist i vores teniske kontrol
).
Når så vi har valgt at definere streetrace sporten i vores arrangementer, som kun åben for biler der opfylder vores simple regel om indregistrering, skyldes det primært at vi forsøger at henvende os til de fortrindsvis unge knejter, hvis eneste alternativ ellers er at drønne rundt ude i industrikvarteret fredag og lørdag aften - og i den samme indregistrede bil.
Og ja - fordi myndigheder også har meget nemmere ved at forholde sig til et indregistreret køretøj - hvor alt er reguleret og lovgivet på forhånd når disse køretøjet bevæger sig på offentlig vej.
Og det er måske her humlen er gemt - fordi dragracerne i streetpro og andre tilsvarende klasser fra dragracing sporten ikke har haft nogle alternativer i deres DASU organiserede klubber som NDCD og Dragracing.dk, har de i de seneste år og i stigende grad set muligheden for at komme ud og køre ved streetrace arrangementerne, som der trods alt er 7-10 stykker af om året og antallet er stigende
- og så starter alt balladen om definitioner osv. osv.
Vi vil gerne imødekomme alles ønsker men vi er også så realistiske at vi ikke kan være der for alle. Så dem der kører i biler hvor de ikke kan skaffe nummerplader til (og dermed formelt påtage sig ansvaret for køretøjets lovlighed) vil vi pænt og høfligt henvise til dragracing klubberne hvor man har kompetencen og viden om hvordan man skal afvikle race for denne type biler.
Har disse klubber så lidt svært ved at få tingene til at lykkedes organisatorisk og klubmæssigt, så står vi naturligvis gerne til rådighed med gode råd og erfaring som jo bygger på succes
i det omfang vi kan afsætte ressourcer til det.
Når alt dette er sagt så tager ihvertfald Streetracing.dk og 402meter.dk konsekvensen således at vi sætter en tidsgrænse for de kendte streetrace klasser i 2008 på forventelig 11 sekunder.
Men - men !
For de få af vores deltagere som kører hurtigere end de foreslåede 11 sekunder, planlægger vi at lave en showklasse hvor I kan race ud i en klasse med biler fra f.eks. 9 sekunder til 10,99 sekunder.
Men meget mere om det senere og i god tid inden første "Race of the Year" på Sindal Flyveplads.
/Hartvig