Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 03:24

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 15 dec 2007, 20:19 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 aug 2003, 17:14
Indlæg: 603
Geografisk sted: 7160 Aale city
Er langet om længe ved at bygge en ny indsugningsmanifold til 2cv'en.
Har fået alle stumper skrapet sammen og skal til at bygge.

en der er bare lige et problem/spørgsmål tilbage:
Et eller to plenum kamre???

Billede

Billede

Billede

_________________
Hilsen Lars E

2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 dec 2007, 23:28 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
et plenum ville jeg vælge vhis det er muligt. mest af alt fordi du så slipper for at synkronisere de 2 gasspjæld du så vil få, hvilken nok kan blive noget problematisk.

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 dec 2007, 04:20 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
kig lige hvor gasspjældene sidder!
hele verden=et fælles plenumkammer.... eller rettere airbox... MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 dec 2007, 09:36 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 aug 2003, 17:14
Indlæg: 603
Geografisk sted: 7160 Aale city
Planen har hele tiden været at bygge med 2 spjældhuse, efter at jeg fandt den til stumpemarked. Vil have en på hver cylinder for et få en så hurtig speeder respons som muligt.

Spørgsmålet lyder på: ved ligger runner vil den jo have noget nemmere ved at få luften ind end ved at have et 90graders bøjning lige før topstykket.

Så enten "bøjet" runner og et fælles plenum i midten, eller lige runner der ar hver sit plenumkammer, der så er forbundet til intercooleren.

Glemte hvist at skrive at den skal udstyres med turbo.

Så hvor meget tap vil der ca. være i at have et 90graders bøjning i runnerne???

Motoren skal helst gå så optimalt som sugemotor inden den skal tryklades, vil lave ca 65-70hk. med så lille ladetryk som muligt.

_________________
Hilsen Lars E

2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 dec 2007, 10:31 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Tabet i dine rør, næsten uanset bøjningerne, vil være så små at de alligevel flower _langt_ mere end motoren kan håndtere.

Lav du det bare som der bedst er plads til. Faktisk skal du nok ikke forsøge at gå op i diameter ifht hvad du har i topstykkerne.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 dec 2007, 10:51 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Har du fundet en placering til turboen?
og prøvet at forestille dig hvordan rørføringen vil blive?
På en sugemotor kan rørene, og luftboksen næsten umuligt blive for store.
Da vi søger det mindste tab.
På en turbo stiller det sig lidt anderledes, vi går stadig efter det mindste tab, uden at volumen bliver alt for stor.

Find den løsning der er nemmest at få plads til.
Da det normalt er det der er nemmest at modeficere-optimere.

Det bliver altid det bedste kompromis der vinder, optimalt kan det aldrig blive.

Og nej jeg kan heller ikke lide de bøjede rør inden topstykket, medmindre den originale motor havde noget lignende, da man må gå ud fra at ingenørene har tænkt over problemet.
MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 dec 2007, 18:57 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 aug 2003, 17:14
Indlæg: 603
Geografisk sted: 7160 Aale city
Er igang med at bygge nu, og det bliver med bøjede rør.

Diameter og bøjningen bliver ca. det samme som original.
Dysen kommer også til at sidde godt i bøjningen og den kommer til at "se" direkte ned til ventilen.
Plenumkammer bliver på ca. 1L.
Nu er næste problem: hvor skal jeg placere indgangen til plenumkammeret.... Men det finder jeg nok ud af, den skal nok pege mod venstre, da intercooleren kommer til at side nede foran vestre forskærm.

Billede

Billede
(papir og tape er en god ting når der skal prøves lidt frem)

Turboen skal side ca. her, måske 20cm. til venstre
Billede

_________________
Hilsen Lars E

2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 47 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team