Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 mar 2025, 06:15

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 318 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 ... 32  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Feldthaus skrev:
- Ravnen

Sikkerhedsreglerne kræver ikke wheelie bars.
Men hvis en bil har hestene til det, du har et 4 link bagtøj og til sidst, slicks i 10,5" så kan du, hvis asfalten er rimelig, let få bilen op på baghjulene. Man kan dog begrænse dette ved at forbyde transbrake, men det hjælper bare ikke ved manuel gearkasse. Jeg mener ved at forbyde wheelie bars, at det fremmer bilens "street appearence". Man bruger jo ikke ligefrem wheelie bars for at hente morgenbrød søndag morgen.
Jeg ved ikke om det har indflydelse på ET tiden, men det kan Morten måske svare på.

Hvis sikkerhedsreglerne ikke kræver weeliebars så kunne man godt sige det ikke er tilladt.

Feldthaus skrev:
Med hensyn til syn, så mener jeg bare, at vi ikke ligefrem skal lave reglerne så man præmierer den der bedst til at omgåes reglerne i synshallen. (mere end vi allerede i forvejen gør) Jeg siger jo ikke at vi skal have synsfolk til at hjælpe os ved arrangementerne, men den med modificerede kardantunneler, den er måske lidt over stregen. Tjaaa jeg ved ikke, det er jo heldigvis ikke mig der skal bestemme det :D

Ja men hvem skal definere hvornår nogle har været for smarte, ideen fra bla. HenrikGM m.f. og min side er at "indfange" de biler der allerede er blevet bygget under defuse eller helt manglende regler, om muligt.
For mit eget vedkommende bruger jeg jo ikke 2 år og på den forkerte side af en halv mill. på at bygge en bil, for så bare at sidde og sige det var bare ærgeligt nu gider de ikke at lege med os mere; så fuck jer i ku bare have blevet ved med at at køre Opel Manta med 150 Hk eller gammel veteran støbejerns V8 Amerikaner slæde med vingummi affjedring..
Der er mange der tænker som mig og der kommer hele tiden flere til, skal vi alle skoddes eller er det på tide vi bliver taget seriøst...

Feldthaus skrev:
Hvis i vil gennemføre vægtgrænser, så skal de kunne kontrolleres på banerne. Det nytter ikke noget, at man laver et reglement, som man ikke kan kontrollere på stedet. Ligesom man forbyder jo heller ikke f.eks. smedede stempler, for man ved at det er for omstændigt at kontrollere.

Så må der jo findes en løsning, det her er ikke det største problem, eller så skal jeg sku nok komme med en cornervægt..

Feldthaus skrev:
En helt anden ting:
Er vandindsprøjtning tilladt?
(Det er det ikke i dragrace)(den vil også være fristende at hælde metanol i)

Er det meningen at du ser denne klasse fyldt med biler der skal kunne køre både streetrace og dragrace?

Metanol blandet sammen med vand som indsprøjtning kan jeg ikke se et problem i.

Sammenblanding af u- og indregistrede biler er det et problem på lukkede baner? og er det ikke allerede sådan i nogle Dragklasser..

Billede

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Og Morten jeg vil ikke V8'erne til livs, det kræver bare de vægtgrænser er med i reglementet, for at sige det lige ud så kører jeg gerne imod alt også et F16 fly hvis det skal være, eller en to motors Corolla, det ville osse være fint...

Kommer tilbage med en ny version om snart..

Billede

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Horsens
Ravnen skrev:
Og Morten jeg vil ikke V8'erne til livs

Godt - for jeg har lovet Elnef PRYGL !!! :up:

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
Altså - nu går debatten igen i selvsving.

1) Vi snakker stadigvæk om lovligt streetrace som udgangspunkt, og det betyder kort, simpelt og enkelt, at denne type arrangementer udelukkende er lavet for dokumenterbart lovligt indregistrerede biler.

Ansvaret for at bilen er i overenstemmelse med synsforeskriften påhviler suverænt anmelderen/ejeren/deltageren.

Vi påtager os et formelt ansvar for at kontrollere, at der er overenstemmelse mellem registreringsattesten og bilens stelnummer. Vi vil i 2008 indskærpe denne kontrol.

Men vigtigst af alt - påtager vi os et ansvar for kun at tillade biler på banen, som kan gennemføre en kompetent og kvalificeret teknisk kontrol med 100% udgangspunkt i bilens sikkedshedsmæssige tilstand og udrustning.

Derudover vil vi arbejde for at finde det magiske tal hvor grænsen for et streetrace arrangement skal ligge - om det bliver 9, 10 eller 11 sekunder (402 meter tider) eller noget helt andet håber jeg at vi, der skal stå med ansvaret på dagen, kan enes om inden vi starter 2008 sæsonen.

2) Hvis Morten, Ravnen, Audimanden og flere (typisk med dragrace baggrund eller dragrace ambitioner) vil deltage under disse simple og enkle vilkår er de hjertelig velkomne. Vi har specielt i 2006 og 2007 set flere af disse indregistrerede "dragracere" både i Holeby og på Sindal - og sikkert osse på Lindtorp.

Disse biler er total fun for vores publikumer og stor inspiration for andre, og derfor mener jeg det 100% når jeg siger at de er hjertelig velkomne.

I modsat fald kan jeg kun anbefale at I støtter op om jeres "native" klubber som f.eks. NDCD og DCD m.fl., eller alternativt forsøger at lave egne arrangementer med hjælp fra streetrace arrangørerne, som efter min beskedne opfattelse efterhånden har rigtig godt styr på afvikling, og skulle der være tvivl om rigtigheden af denne påstand, så bare spørg dragbike folkende som kører nede på Holeby et par gange om året.

3) Så lav endelig alle de "ikke V8 klasser", vægtreguleringer, ukontrollerbare tekniske spidsfindigheder som I kan finde på - men så er det bare ikke lovligt streetrace længere, og dermed ikke indenfor vores formål.

Jeg mener ikke hermed at vi skal have lovløse tilstande, men finder vi det sikkerhedsmæssigt forsvarligt at lukke en 1.000 hk. Supra eller Jeep streetrace ind på banen - så kommer den ud og køre.

Så streetrace er og bliver for alle - uanset om de kører i en Fiat 600 eller en Dodge Viper V10 - såfremt de kan opfylde vores krav til sikkerhed og gennemføre en tilfredsstillende teknisk kontrol, inden de kommer ud på banen.

Det betyder (gentager jeg mig selv?), at der til vores arrangementer fortsat vil være lige adgang og plads til en alm. Corolla, en hårdtpumpet buggy, en let tunet Impreza, en voldsom A32 V8 med kompressor, en teknisk raffineret Skyline og en lynhurtig Suzuki Hayabusa - jeg kunne blive ved og ved.

Vi kan, skal og vil ikke være politi eller synsfolk - og skulle disse myndigheder dukke op til et arrangement (som de gjorde i Skive), så kan de foretage alt den kontrol de har lyst til - det er og bliver deltagerens problem - og ikke vores.

Håber det sætter tingende på plads inden I alle får konverteret det grundlæggende lovlige streetrace til hardcore dragracing version 2.0.

Venligst læs dette med en positiv indfaldsvinkel, men det er altså dette grundlag alle STREETRACE arrangørerne har lavet deres løb på, og vi er selvfølgelig glade og tilfredsse med at vi gør det så godt, at andre end de "typiske" streetrace har lyst til at deltage i vores arrangementer.

Henrik - Jonas, sig mig imod hvis jeg ikke taler på alles vegne her ?

/Hartvig

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Et nyt revideret forslag, kom med noget kritik...

Super stock Street / Max Street (show klasse, whatever)

Lattergas, Trykladning m.v. tilladt.
Pumpe benzin, E15/E85, Racer benzin, tilsætningsstoffer (octanbooster m.v.)tilladt
Ren metanol, Nitrometan ikke tilladt.
Rørchassi ikke tilladt (f.eks. udskiftning af inderskærme foran)
Letning tilladt, sålænge det ikke svækker karossen.
Styrtbøjle på biler hurtigere end 11.99 (6.99), samt åbne biler. se 87.4.5
Bur på biler hurtigere end 10.00 (6.40), samt åbne biler. se 87.4.6
Bremseskærm på alle biler med sluthastighed hurtigere end 240 km/t. se DRT 4.8
Weeliebar ikke tilladt.
Bremser skal opgraderes i forhold til ydelse (mere herom)
Ruder frit, dog skal forrude være original.
Ombygning af kardan tunnel tilladt for tilpasning af koblingskåbe eller lignende sikkerhedsudrustning, samt kardan.
Original torpedo væg & original gulv forbi stolene skal være tilbage på oprindelig plads. (tilslutning til ny kardan tunnel må foretages).
Ombygning af bagramme tilladt for hjulhuse og evt.. 4-link.
Ombygning af hjulhuse bag tilladt.
Udbygning af skærme som alternativ til udbygning af hjulhuse tilladt sålænge bilens udseende ikke ændres i ekstrem grad.
Bagtøj frit.
Ved uafhængig bagtøj og ved forhjulstræk skal kardan/aksel fangere anvendes (mere herom)
Gearkasse fri.
Lyd dæmpning ifølge ET - regl. Udstødningssystem ifølge DRT 1.3.
Dæk godkendt for klassen deles ind i 2 grupper:
Dæk: Slicks som er fabriksmærkede max 31.0/10.5-15W eller modsvarende "DOT"-slicks med maximalt 11,2 tomme anlægsflade (tread with).
Fri bredde for DOT mærkede dæk med rigtigt mønster.
Ved smallere dæk end 10,5" må højden ikke overstige 30 tommer af sikkerhedsmæssige årsager.
Ombygning fra forhjulstræk til baghjulstræk samt for- eller baghjulstræk til firhjulstræk er tilladt i denne klasse.

I klassen gælder det at fremtoning og et originallignende udseende bibeholdes.

Minimumsvægt 8 cyl. med tryk og gas 1450kg.
Minimumsvægt 8 cyl. tryk eller gas 1300 kg.
Minimumsvægt 8 cyl. uden tryk 1000 kg.
Minimumsvægt 5-6 cyl. med tryk og gas 1.250 kg.
Minimumsvægt 5-6 cyl. med tryk eller gas 1.100 kg.
Minimumsvægt 5-6 cyl. uden tryk 800 kg.
Minimumsvægt 4 cyl. Med tryk og gas 1050 kg.
Minimumsvægt 4 cyl. Med tryk eller gas 900 kg.
Minimumsvægt 4 cyl. Uden tryk 700 kg.
Minimumsvægt Wankel ? (kom med bud)

(tallene er et udgangspunkt)

Klassen deles ind i 3 undergrupper:

RWD
FWD
AWD

Billede

Senest rettet af Ravnen 28 nov 2007, 16:55, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Hartvig jeg bliver nødt til at gentage mig selv, det regelement jeg taler om rører IKKE ved Streetrace regelementet, det bliver hvor det er, det eneste der kunne blive ændret var måske grænsen på de 11 sek. thats it..

Det regelement jeg taler om er et reglement som samler op på de biler der allerede kører hurtigere end de 10-11sek. Definerer dem, leverer dem på et sølvfad som en færdig "pakkeløsning" for arrangører at invitere hvis man kan, vil og magter det, ikke andet.

Mit spørgsmål er, skal vi kørere bruge vores tid og penge på danske "baner" eller skal vi bruge vores tid og penge på udlandske baner, hvad vil du foretrække?

Billede

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Ebeltoft
Efter at have bragt min kones heste i sikkerhed et hemmeligt sted i Spanien er jeg nu igen i DK og t-ø-r deltage i debatten: :ha:
Der er 2 mindre forhold, jeg er stødt på nemlig

a) Bremser, opgtradering: Hvis bilen på sin 1/4 mile ikke opnår en større udgangshastighed end den oprindelige fabriksopgivelse, må dette forhold være uden betydning. Dels får den jo kun 1 nedbremsning hvert 20 min hvis det går godt, og dels er den næppe blevet tungere. Track/bane er noget helt andet.

b) Brændstof: Så længe, der ikke er klasseinddelinger gående skarpt på motorstørrelse ex. 2.0 l 2.5 l osv; ladetryk, restriktor på indsugning, så er det ikke relevant om der køres på 98 eller 102 /108 oktan og/eller vandmetanol indsprøjtning, da disse tiltag vel højst giver 30-40 Hk, hvis det altså er mappet rigtigt ind. Altså 7 - 8 %. CO2 køling? Charge cooler ?
som er en fordel, hvis man venter længe i kø for at starte ?
Nej det er uvæsentligt og ikke til at styre. Bare for at nævne det under debatten.
Claus

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Claus, din bremse betragtning ville passe sammen med biler der kører over 11 sek. men ikke under tror jeg.

Med brændstoffet rammer du plet, det er nemlig en ubetydelig detalje, hvorfor man f.eks. benytter sig af sådanne begrænsninger ved DHB har jeg aldrig fattet, og som andre osse nævner bliver det heller ikke overholdt.

Billede

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

@ Ravnen

Jeg prøvede for sjov skyld at se denne klasse ud fra et streetrace synspunkt - og det bliver ikke en klasse som vi umiddelbart påtænker at lave under streetrace forhold.

Men i NDCD, DCD regi eller som selvstændig promotor klasse mener bestemt den lyder spændende og pist væk er alle mine bemærkninger !

Lattergas, Trykladning m.v. tilladt. Relevant i en streetracer
Pumpe benzin, E15/E85, Racer benzin, tilsætningsstoffer (octanbooster m.v.)tilladt Ikke relevant i en streetracer
Ren metanol, Nitrometan ikke tilladt. Ikke relevant i en streetracer
Rørchassi ikke tilladt (f.eks. udskiftning af inderskærme foran) Ikke relevant i en streetracer
Letning tilladt, sålænge det ikke svækker karossen. Relevant i en streetracer
Styrtbøjle på biler hurtigere end 11.99 (6.99), samt åbne biler. se 87.4.5 Kun styrtbøjle på alle åbne biler uanset tider
Bur på biler hurtigere end 10.00 (6.40), samt åbne biler. se 87.4.6 Relevant i en streetracer, men jeg tror vi skal ned på 9 sekunder, velvidenden at 50% af disse biler allerede har bur
Bremseskærm på alle biler med sluthastighed hurtigere end 240 km/t. se DRT 4.8 Ikke relevant i en streetracer
Weeliebar ikke tilladt. Ikke relevant i en streetracer
Bremser skal opgraderes i forhold til ydelse (mere herom) Relevant i en streetracer som ikke er standard, men det skal være nemt at kontrollere
Ruder frit, dog skal forrude være original Ikke relevant i en streetracer
Ombygning af kardan tunnel tilladt for tilpasning af koblingskåbe eller lignende sikkerhedsudrustning, samt kardan. Frit - men underlagt påbud fra teknisk kontrol og måske tidsbestemt
Original torpedo væg & original gulv forbi stolene skal være tilbage på oprindelig plads. (tilslutning til ny kardan tunnel må foretages). Frit - men underlagt påbud fra teknisk kontrol og måske tidsbestemt
Ombygning af bagramme tilladt for hjulhuse og evt.. 4-link. Frit - hvis det er synet og godkent og dermed påført registreringsattest
Ombygning af hjulhuse bag tilladt. Frit - hvis det er synet og godkent og dermed påført registreringsattest
Udbygning af skærme som alternativ til udbygning af hjulhuse tilladt sålænge bilens udseende ikke ændres i ekstrem grad. Frit - hvis det er synet og godkent og dermed påført registreringsattest
Bagtøj frit. Frit - hvis det er synet og godkent og dermed påført registreringsattest
Ved uafhængig bagtøj og ved forhjulstræk skal kardan/aksel fangere anvendes (mere herom) Frit - men underlagt påbud fra teknisk kontrol og måske tidsbestemt
Motor må være på max 6 cyl, Wankel tilladt. Ikke relevant i en streetracer - alle er velkommen uanset motor
Gearkasse fri. Frit - hvis det er synet og godkent og dermed påført registreringsattest
Lyd dæmpning ifølge ET - regl. Udstødningssystem ifølge DRT 1.3. Ikke relevant i en streetracer - alle skal overholde den dB. grænse som der er givet tilladelse til i forbindelse med arrangementet
Dæk godkendt for klassen deles ind i 2 grupper:
Dæk: Slicks som er fabriksmærkede max 31.0/10.5-15W eller modsvarende "DOT"-slicks med maximalt 11,2 tomme anlægsflade (tread with). Dæk er et af de nemme steder at regulere tiderne, den tænker jeg meget over
Fri bredde for DOT mærkede dæk med rigtigt mønster. Relevant i en streetracer
Ved smallere dæk end 10,5" må højden ikke overstige 30 tommer af sikkerhedsmæssige årsager. Den er jeg nødt til at gange og dividere på - mange streetracere kører på på f.eks. 8 x 20" hjul
Ombygning fra forhjulstræk til baghjulstræk samt for- eller baghjulstræk til firhjulstræk er tilladt i denne klasse. Frit - hvis det er synet og godkent og dermed påført registreringsattest

I klassen gælder det at fremtoning og et originallignende udseende bibeholdes. Frit - hvis det er synet og godkent og dermed påført registreringsattest

Minimumsvægt 8 cyl. med tryk og gas 1450kg.
Minimumsvægt 8 cyl. tryk eller gas 1300 kg.
Minimumsvægt 8 cyl. uden tryk 1000 kg.
Minimumsvægt 5-6 cyl. med tryk og gas 1.250 kg.
Minimumsvægt 5-6 cyl. med tryk eller gas 1.100 kg.
Minimumsvægt 5-6 cyl. uden tryk 800 kg.
Minimumsvægt 4 cyl. Med tryk og gas 1050 kg.
Minimumsvægt 4 cyl. Med tryk eller gas 900 kg.
Minimumsvægt 4 cyl. Uden tryk 700 kg.
Minimumsvægt Wankel ? (kom med bud)

Godt nyt for Raceofficial.dk som så gratis stiller op med vægten :wink:

(tallene er et udgangspunkt)

Klassen deles ind i 3 undergrupper:

RWD
FWD
AWD

Disse og andre klasser er der allerede i lovligt streetrace

/Hartvig

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Ravnen skrev:
Hartvig jeg bliver nødt til at gentage mig selv, det regelement jeg taler om rører IKKE ved Streetrace regelementet, det bliver hvor det er, det eneste der kunne blive ændret var måske grænsen på de 11 sek. thats it..

Det regelement jeg taler om er et reglement som samler op på de biler der allerede kører hurtigere end de 10-11sek. Definerer dem, leverer dem på et sølvfad som en færdig "pakkeløsning" for arrangører at invitere hvis man kan, vil og magter det, ikke andet.

Mit spørgsmål er, skal vi kørere bruge vores tid og penge på danske "baner" eller skal vi bruge vores tid og penge på udlandske baner, hvad vil du foretrække?

Sorry - fatter din point 100% nu, så se lige bort fra mine kommentarer ovenfor til dit forslag.

Og som sagt et meget spændende klasseforslag :!: . Dog tror jeg det vil vare noget tid, inden vi har en organistation der kan påtage sig f.eks. ansvaret for teknisk kontrol af disse biler - ligesom klassen ligger udenfor rammerne af det banereglement/lovgivning vi p.t. er underlagt som streetrace arrangører.

Og tror mig - kunne jeg stå inde for at vi i streetrace regi kan håndtere dit klasseforslag, så var der ikke noget jeg hellere ville - seriøst.

Der skal være plads til jer i Danmark under den ene eller den anden form :!:

/Hartvig

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 318 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 ... 32  Næste

Alle tider er UTC + 1 time