Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 03 mar 2025, 15:43

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 26 nov 2007, 18:26 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Plukker lige et emne ud af tråden så det kan skilles fremover:

Feldthaus skrev:
HenrikGM skrev:

Men hvis der er nogen der har en oversigt over hvad de SFI krav reelt dækker over, og hvad der skal til for at få en stump SFI godkendt, så er det interessant.


Sådan fungerer SFI:
SFI foundation stiller med en test metode og værdier for hvad det skal kunne holde til. SFI beskriver hverken udformning eller materiale.
Når en stump så er blevet godkendt bliver den selvfølgelig kaldt til stikprøve kontrol.


Hvor ser man hvad den testmetode går ud på, og hvilke værdier det er de går ud fra?
Og hvad de kontrollerer ved en stikprøve kontrol.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 nov 2007, 20:43 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 nov 2007, 10:20
Indlæg: 151
Geografisk sted: Ølholm
- Henrik

På dette link, kan du læse dig til meget mere end jeg ved om det.
http://www.sfifoundation.com/


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 nov 2007, 21:38 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Feldthaus skrev:
- Henrik

På dette link, kan du læse dig til meget mere end jeg ved om det.
http://www.sfifoundation.com/


Been there.

Det jeg kan finde på den side er en masse link til firmaer der kan bygge noget SFI godkendt eet-eller-andet som kræves for at køre i en given tid/klasse, mod et passende honorar.

Det jeg derimod IKKE kan finde er definitionen på hvad krav denne SFI godkendelse dækker over.
Trækaksler eks: Der er så vidt jeg kan finde, ingen henvisning til hvad trækakslen skal leve op til for at kunne godkendes. Der er ingen testmetoder, ingen momentopgivelser,shockbelastninger, kort sagt ikke en skid, ud over et link til et firma der angiveligt kan lave en aksel med et stempel på.

Det kan godt være jeg er blind, men jeg kan ikke finde ud af hvad SFI dækker over, ud over at det er "noget" man skal have(I USA). Jeg håbede nok at det etablerede dragracing miljø kunne kaste lys over sagen.....

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 nov 2007, 22:13 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 nov 2007, 10:20
Indlæg: 151
Geografisk sted: Ølholm
HenrikGM skrev:

Been there.

Det jeg kan finde på den side er en masse link til firmaer der kan bygge noget SFI godkendt eet-eller-andet som kræves for at køre i en given tid/klasse, mod et passende honorar.

Det jeg derimod IKKE kan finde er definitionen på hvad krav denne SFI godkendelse dækker over.
Trækaksler eks: Der er så vidt jeg kan finde, ingen henvisning til hvad trækakslen skal leve op til for at kunne godkendes. Der er ingen testmetoder, ingen momentopgivelser,shockbelastninger, kort sagt ikke en skid, ud over et link til et firma der angiveligt kan lave en aksel med et stempel på.

Det kan godt være jeg er blind, men jeg kan ikke finde ud af hvad SFI dækker over, ud over at det er "noget" man skal have(I USA). Jeg håbede nok at det etablerede dragracing miljø kunne kaste lys over sagen.....


Jeg kan desværre ikke hjælpe mere. :damn:
Jeg har en mistanke om, at yderligere oplysninger koster penge.
Men som du skriver, så kunne det være godt med sådanne oplysninger, men de skal vel tjene lidt penge på en eller anden måde. Ingeniører og hvad de ellers har ansat er jo ikke billige drenge at have på lønningslisten.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 nov 2007, 22:20 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Altså køber man en tuningsvare uden varedeklaration.

Som at købe en tuningsknastaksel, uden at få durationen at vide :damn:

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 nov 2007, 06:00 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 nov 2007, 10:20
Indlæg: 151
Geografisk sted: Ølholm
HenrikGM skrev:
Altså køber man en tuningsvare uden varedeklaration.

Som at købe en tuningsknastaksel, uden at få durationen at vide :damn:


Tjaa, sådan kan du godt tolke det, men når de har sagt god for en del, så er den jo lovlig og bruge, og jeg er sikker på at når man skal købe den, så har de nogle specs som den tåle.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 nov 2007, 08:13 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
HenrikGM skrev:
Hvor ser man hvad den testmetode går ud på, og hvilke værdier det er de går ud fra?
Og hvad de kontrollerer ved en stikprøve kontrol.

Kunne da forestille mig det er noget du kan få oplyst hvis du henvender dig som et firma der gerne vil fremstille noget der overholder SFi spec på en speciel dims. Kunne forestille mig at det er på et lidt for højt teknisk nivaeu til at SFI ser nogen fornuftig grund til at lægge hele dokumentationen ud på f.eks nettet. Som firma betaler du siden licens eller styk afgift for at bruge godkendelsen på delene. Da SFI er en non-profit organisation går pengene til at udarbejde godkendelser.

Så vidt jeg kan lure er selve specifikationerne noget SFI teknikerne opstiller i samarbejde med f.eks den racerorganisation som har ønsker om en godkendelse til nogle specifikke stumper og det sker så igen i samarbejde med nogle frivillige firmaer som er interesseret i at fremstille den slags stumper. Vi er sikkert ude i noget som kræver en hel del ingenørviden/-timer på højt plan og tests før nogle minimums spec kan opstilles. :)

SFi er da ihvertfald også så "autoriseret" at FIA som jeg mener står bag det meste motorsport i Europa på højt niveau som F1, rally VM osv direkte bruger SFI's spec: http://www.fia.com/sport/Regulations/dragregs.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 44 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team