Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 03 mar 2025, 15:43

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Moderator

Plukker lige et emne ud af tråden så det kan skilles fremover:

Feldthaus skrev:
HenrikGM skrev:

Men hvis der er nogen der har en oversigt over hvad de SFI krav reelt dækker over, og hvad der skal til for at få en stump SFI godkendt, så er det interessant.

Sådan fungerer SFI:
SFI foundation stiller med en test metode og værdier for hvad det skal kunne holde til. SFI beskriver hverken udformning eller materiale.
Når en stump så er blevet godkendt bliver den selvfølgelig kaldt til stikprøve kontrol.

Hvor ser man hvad den testmetode går ud på, og hvilke værdier det er de går ud fra?
Og hvad de kontrollerer ved en stikprøve kontrol.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Ølholm
- Henrik

På dette link, kan du læse dig til meget mere end jeg ved om det.
http://www.sfifoundation.com/

Titel:
Moderator

Feldthaus skrev:
- Henrik

På dette link, kan du læse dig til meget mere end jeg ved om det.
http://www.sfifoundation.com/

Been there.

Det jeg kan finde på den side er en masse link til firmaer der kan bygge noget SFI godkendt eet-eller-andet som kræves for at køre i en given tid/klasse, mod et passende honorar.

Det jeg derimod IKKE kan finde er definitionen på hvad krav denne SFI godkendelse dækker over.
Trækaksler eks: Der er så vidt jeg kan finde, ingen henvisning til hvad trækakslen skal leve op til for at kunne godkendes. Der er ingen testmetoder, ingen momentopgivelser,shockbelastninger, kort sagt ikke en skid, ud over et link til et firma der angiveligt kan lave en aksel med et stempel på.

Det kan godt være jeg er blind, men jeg kan ikke finde ud af hvad SFI dækker over, ud over at det er "noget" man skal have(I USA). Jeg håbede nok at det etablerede dragracing miljø kunne kaste lys over sagen.....

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Medlem

HenrikGM skrev:

Been there.

Det jeg kan finde på den side er en masse link til firmaer der kan bygge noget SFI godkendt eet-eller-andet som kræves for at køre i en given tid/klasse, mod et passende honorar.

Det jeg derimod IKKE kan finde er definitionen på hvad krav denne SFI godkendelse dækker over.
Trækaksler eks: Der er så vidt jeg kan finde, ingen henvisning til hvad trækakslen skal leve op til for at kunne godkendes. Der er ingen testmetoder, ingen momentopgivelser,shockbelastninger, kort sagt ikke en skid, ud over et link til et firma der angiveligt kan lave en aksel med et stempel på.

Det kan godt være jeg er blind, men jeg kan ikke finde ud af hvad SFI dækker over, ud over at det er "noget" man skal have(I USA). Jeg håbede nok at det etablerede dragracing miljø kunne kaste lys over sagen.....

Jeg kan desværre ikke hjælpe mere. :damn:
Jeg har en mistanke om, at yderligere oplysninger koster penge.
Men som du skriver, så kunne det være godt med sådanne oplysninger, men de skal vel tjene lidt penge på en eller anden måde. Ingeniører og hvad de ellers har ansat er jo ikke billige drenge at have på lønningslisten.

Titel:
Moderator

Altså køber man en tuningsvare uden varedeklaration.

Som at købe en tuningsknastaksel, uden at få durationen at vide :damn:

Citat slut.

Titel:
Medlem

HenrikGM skrev:
Altså køber man en tuningsvare uden varedeklaration.

Som at købe en tuningsknastaksel, uden at få durationen at vide :damn:

Tjaa, sådan kan du godt tolke det, men når de har sagt god for en del, så er den jo lovlig og bruge, og jeg er sikker på at når man skal købe den, så har de nogle specs som den tåle.

Mester Medlem

Geografisk sted: Holstebro
HenrikGM skrev:
Hvor ser man hvad den testmetode går ud på, og hvilke værdier det er de går ud fra?
Og hvad de kontrollerer ved en stikprøve kontrol.

Kunne da forestille mig det er noget du kan få oplyst hvis du henvender dig som et firma der gerne vil fremstille noget der overholder SFi spec på en speciel dims. Kunne forestille mig at det er på et lidt for højt teknisk nivaeu til at SFI ser nogen fornuftig grund til at lægge hele dokumentationen ud på f.eks nettet. Som firma betaler du siden licens eller styk afgift for at bruge godkendelsen på delene. Da SFI er en non-profit organisation går pengene til at udarbejde godkendelser.

Så vidt jeg kan lure er selve specifikationerne noget SFI teknikerne opstiller i samarbejde med f.eks den racerorganisation som har ønsker om en godkendelse til nogle specifikke stumper og det sker så igen i samarbejde med nogle frivillige firmaer som er interesseret i at fremstille den slags stumper. Vi er sikkert ude i noget som kræver en hel del ingenørviden/-timer på højt plan og tests før nogle minimums spec kan opstilles. :)

SFi er da ihvertfald også så "autoriseret" at FIA som jeg mener står bag det meste motorsport i Europa på højt niveau som F1, rally VM osv direkte bruger SFI's spec: http://www.fia.com/sport/Regulations/dragregs.html

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time