Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 mar 2025, 12:35

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 318 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 ... 32  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
morten jønsson skrev:
HenrikGM skrev:
morten jønsson skrev:
[Hallo - jeg mener jo selvfølgelig: hvad de gør på banerne - og ikke hvad Cristel Racing gør til Stockholm open.......
At der findes illegal racing i Sverige betyder vel ikke, at der ikke findes legalt????

Vi snakker ikke om Stockholm Open, men om Feks Bilsports arrangement på Mantorp. Det foregives at være legalt, ihvertfald mere end Stockholm Open, hvis man da ellers kunne gradbøje (il)legalt.

Godt så - men der må stadig væk være steder der køres lovligt.
Men det jeg frygter er at Felthaus får oversat reglerne fra NHRA Sport Compact - men ingen gider at følge dem. (feks styrtbøjle i ved 11,49) Hvad gør vi så?

Det burde altså ikke være et problem, det der betyder noget er at der i det mindste er nogle regler at køre efter, sådan er det jo ikke lige idag hvor ingen har magtet at følge med udviklingen med en masse ballade til følge, jeg tror at hvis der kommer nogle regler der ikke begrænser folk for meget (som det er í dag) så skal folk nok rette sig efter dem og den med sikkerheden er jo eller burde jo ikke være til diskusion....

Billede

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
morten jønsson skrev:
HenrikGM skrev:
morten jønsson skrev:
[Hallo - jeg mener jo selvfølgelig: hvad de gør på banerne - og ikke hvad Cristel Racing gør til Stockholm open.......
At der findes illegal racing i Sverige betyder vel ikke, at der ikke findes legalt????

Vi snakker ikke om Stockholm Open, men om Feks Bilsports arrangement på Mantorp. Det foregives at være legalt, ihvertfald mere end Stockholm Open, hvis man da ellers kunne gradbøje (il)legalt.

Men det jeg frygter er at Felthaus får oversat reglerne fra NHRA Sport Compact - men ingen gider at følge dem. (feks styrtbøjle i ved 11,49) Hvad gør vi så?

Som ihvertfald Henrik og Henrik :wink: er enige om, så skal vi ikke til at køre efter et eller andet amerikansk oversat reglement, men derimod afsætte en måned hvorefter vi kan præsentere et dansk streetrace reglement (forhåbentlig med en Dansk Legal Streetrace Union som fælles "ejer").

Og jeg kan slet ikke forestille mig krav om bur ved tider over 11 sekunder, uanset at vi naturligvis vil opmuntre og fremhæve de kørere som prioriterer ekstraordinær sikkerhed.

Bracket har jeg også lidt betænkelighed ved, hvad sjov er der ved at en standard Uno der kører optimalt vinder over en hardcore Supra som er kørt i mål en ½ time tidligere (sat lidt på spidsen).

Mit forslag er at vi fortsætter med klasserne og lader streetracerne fortsætte med "alle-imod-alle" race. Alternativt nærmer vi os elliminering race, som gør at eftermiddagen går med at lade f.eks. 32 ud af 150 biler race. Det er prøvet på Holeby uden succes :!:

Nå ja - hvad gør vi så med præmiering ?

Det er jo rigtig nemt - vil laver bare præmieringsregler indenfor forskellige "brackets" f.eks. 18 - 20, 16 - 17,99, 14 - 15,99, 12 - 13,99, 10 - 11,99, 9 - 9,99 sekunder. Hermed kan vi præmiere fair uden at skulle kastes ud i den ellimering som efter min mening er dræbende for streetrace sporten - men suverænt ovre hos dragracerne.

Alle offentliggør jo deres resultater i tilgængelige formatter, og så kan kørerne selv lave deres små indbyrdes mesterskaber efter behov.

/Hartvig

Titel:
Moderator

Hartvig skrev:
@ Henrik

Vælg nu at deltage konstruktivt og imødekommende, jeg fornemmer at vi nærmer os en positiv holdning til ihvertfald at føre en saglig og relevant diskussion til alles bedste :wink:

/Hartvig

Konstruktiv og imødekommende er store ord fra din side Hartvig. Er holdningen nu ændret siden 19.september i år?. Du kommer sgu til at bestemme dig for om du vil samarbejde eller ej.

BlackRace.DK har haft hånden ude til flere aktører om netop et samarbejde, men fik derimod indkasseret nogle solide lussinger. PT kigger vi lige og ser om der reelt er basis for samarbejde, eller om historien vil gentage sig. Det hjælper ikke at stritte med armene, hvis ingen tager imod!

Og ja, vi deltager selvf. i et evt. møde skulle det blive en realitet.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
Citat:

Konstruktiv og imødekommende er store ord fra din side Hartvig. Er holdningen nu ændret siden 19.september i år?. Du kommer sgu til at bestemme dig for om du vil samarbejde eller ej.

Og her kunne jeg så vælge at samle "udfordringen" op - men desværre - den fornøjelse må du undværre i denne tråd :gnaek:

Jeg har oprettet denne tråd og den er holdt i en mudderkastningsfri tone hidtil og det vil den fortsætte med håber jeg :!:

......... og skal vi så allesammen se at komme videre i trådens indhold ?

/Hartvig

Titel:
Moderator

Hartvig skrev:
Citat:

Og her kunne jeg så vælge at samle "udfordringen" op - men desværre - den fornøjelse må du undværre i denne tråd :gnaek:

Jeg har oprettet denne tråd og den er holdt i en mudderkastningsfri tone hidtil og det vil den fortsætte med håber jeg :!:

/Hartvig

Det var et enkelt spørgsmål, og ikke en udfordring, og nej, det fornøjer mig ikke.
Samarbejde fungerer bedst med rene linier.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Ebeltoft
Ravnen skrev:
Lige en ting jeg syntes jeg vil tilføje... (bla. til dig Claus Audimand)
de folk der kører i 9,10,11 sek biler og som nogle ikke mener der er plads til i "Streetrace", rykker ikke til NDCD for at køre "Dragrace" hvis det er det i tror - de rykker til Sverige og ligger deres penge tid og støtte der, det gavner fandenme ikke de Danske forhold at på den måde skodde en gruppe af mennesker der åbentbart er blevet for "gode/smarte/rige/dygtige" til at køre "Streetrace" og ikke er plads til i "Dragracing"...

Kære Ravn, Jeg har intet mod hurtige biler og de udviklingsmæssige fremskridt der skal til, for at gøre småmotors biler konkurrencedygtige med traditionelle 8-10 liters US biler
Det, der gennem de seneste 5 - 7 år, hvor jeg har deltaget i løb hvor hurtige biler har deltaget, er, at der typisk er opstillet et helt cirkus om arrangementet - f.eks. DHB da der kom mere end 8000 tilskuere og NDCD's løb med deltagelse af Funnycars, Topfuelere og masser af Showklasser + en uendelig mængde af motorcykler.
Det betyder for den menige cirkushest, der trækkes rund i manegen, at man typisk får 4 starter for 800 kr og ikke 15 starter for 200 - for at sætte det lidt på spidsen og citere et tidligere indlæg. Desuden, så ser man ikke selv nogle af disse spændende deltagere, for på gr. af arrangementets størrelse er pitområdet flyttet langt fra banen og der er ikke reserveret pladser til een så man lige kan løbe over og overvære nogle startet i 20 min. uden at skulle kæmpe sig gennem kødranden at tilskuere.
Så det er mere arrangementsformen, jeg er træt af. Hvis der kan arrangeres løb uden et hav af showklasser og tilskuere for at få økonomien til at hænge sammen, så ingen problemer.
Hvis de street-race organisationer, der deltager i dette forum kan løse problemet vil det kun glæde mig.
Claus

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Ølholm
morten jønsson skrev:

Det var jo ikke ment sådan, at bare de var oversat, så havde vi et reglement.
Mit tilbud går på at de skal kunne bruges som skabelon for hvordan vi kan gøre. Så har vi jo netop set hvad de gør i andre lande, og de kører altså bare så meget mere "over there" end vi gør her i Europa. Vi kan så måske få et lille indblik i hvad fremtiden bringer os, for der er ingen tvivl om, at de er foran os.
Vi behøver jo netop ikke lave regler for en 7 sekunders gadebil, for den findes jo slet ikke endnu.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Horsens
efterz skrev:
Feldthaus skrev:
Hvorfor er det du mener der ikke er plads til jer i dragracing? Prisen? For mange regler? Hvad? :?:

Læs nu lige Reglement 8 igennem endnu engang. Specielt ET reglementet. Ingen af disse ikke-amerikaner-biler der kører 9-10-11sek kan overholde dette reglement.
Eksempelvis findes der ikke godkendte trækaksler til f.eks. en BMW, en Supra eller min egen SEAT for den sags skyld...
Feldthaus, jeg kan ikke forstå hvorfor du bliver ved med at ophøje reglement 8, når det bare slet ikke svarer til nutidens ikke-amerikaner-street-race biler.

Jeg har spurgt lidt rundt omkring, og et af svarene var dette:

Det går att beställa axlar från tex Mark Williams :
Mark Williams Enterprises produces many special splined shafts. Our facility has specialized equipment that allows fast production of special splined shafts. For example a shaft was re-produced from a broken sample. The entire project included reverse engineering, creating a three-dimensional model with shop drawings,CNC programming, process development and part completion in less than two weeks. Our complete in-house CNC turning, spline cutting, heat-treating and CNC grinding allow special part deliveries that are unrivaled in the industry

Er der overhovedet nogen der har FORSØGT at få aftermarket axler til deres biler?

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Horsens
Og her er reglerne for Black Race i Sverige - læg mærke til breakout på 7,5 på 200meter:

BLACKRACE - Var & Hur?

Dessa regler gäller
1. Körningen genomförs på en sträcka av max 201 meter.
2. Ingen vinnarindikering får förekomma.
3. För att bereda alla möjlighet till start körs sträckan med två bilar vid varje start.
4. Sträckan, belägen på upplåten allmän väg* får inte avverkas fortare än 7,5 sekunder
5. Bilarna skall vara besiktigade och godkända ( i det utförande som gäller vid körtillfället) samt skattade och försäkrade.
6. Bilarna skall vara utrustade med minimum ett trepunktsbälte på förarsidan samt dot-märkta gatdäck, min 2 mm mönsterdjup.
7. Däck med tun sida förbjudna oavsett märkning.
8. Passagerare ej tillåtet under körningen.
9. Förare skall vid körningen bära hjälm, handskar samt skor som inte kan lossna från foten.
10. Godkänt, giltigt körkort krävs.
11. Endast tidkortskörning är tillåten. (utesluter tävling)
12. Bilar av cabriolet typ skall ha båge om de ej är utrustade med rundslagningsskydd i original.
13. I startområdet skall finnas minst 40 kilo släckmedel fördelat på minst 4 släckare.
14. Ansvarig körledare skall finnas.
15. Tidskortlistor över alla deltagares bästa tider publiceras på www.blackrace.nu.
16. Åskådare skall hållas på behörigt avstånd från den använda sträckan. Se skiss.
17. Tillstånd för körningen skall sökas hos respektive polisdistrikt eller länsstyrelse.
18. Tillfällig försäkring skall lösas av alla deltagare (görs på plats), tecknas hos Blackrace Sverige (Kontaktman Peter Kurtén).
19. * Vid körning på sträcka som ej är allmän väg benämns denna som Blackrace Pro. Tider och regler rörande detta anpassas från fall till fall, tex. Vid körning på flygfält. För mer info gällande Blacrace Pro, kontakta någon i Blackrace Sverige.
20. Innan körning skall kontroll av fordon och förare genomföras av därtill utsedd person. Föraren skall även skriftligen underteckna besiktningsprotokoll där han/hon även godkänner ovanstående regelverk och intygar att fordonet överensstämmer med svensk lagstiftning.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
morten jønsson skrev:
efterz skrev:
Feldthaus skrev:
Hvorfor er det du mener der ikke er plads til jer i dragracing? Prisen? For mange regler? Hvad? :?:

Læs nu lige Reglement 8 igennem endnu engang. Specielt ET reglementet. Ingen af disse ikke-amerikaner-biler der kører 9-10-11sek kan overholde dette reglement.
Eksempelvis findes der ikke godkendte trækaksler til f.eks. en BMW, en Supra eller min egen SEAT for den sags skyld...
Feldthaus, jeg kan ikke forstå hvorfor du bliver ved med at ophøje reglement 8, når det bare slet ikke svarer til nutidens ikke-amerikaner-street-race biler.

Jeg har spurgt lidt rundt omkring, og et af svarene var dette:

Det går att beställa axlar från tex Mark Williams :
Mark Williams Enterprises produces many special splined shafts. Our facility has specialized equipment that allows fast production of special splined shafts. For example a shaft was re-produced from a broken sample. The entire project included reverse engineering, creating a three-dimensional model with shop drawings,CNC programming, process development and part completion in less than two weeks. Our complete in-house CNC turning, spline cutting, heat-treating and CNC grinding allow special part deliveries that are unrivaled in the industry

Er der overhovedet nogen der har FORSØGT at få aftermarket axler til deres biler?

Ravnen har...

Problemet er ikke at få nogle aksler der kan holde men at få nogle med en godkendelse...

Billede

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 318 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 ... 32  Næste

Alle tider er UTC + 1 time