Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 mar 2025, 09:31

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 318 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 32  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
morten jønsson skrev:
ToLa skrev:
Hvordan ser det ud rent juridisk at få tilladelse til fx biler ned til 9,99 sek? Kræver det "kun" øger redningsberedskab eller er der også skærpede forhold omkring banen? Og hvordan er de økonomiske konsekvenser? For mig som deltager i "ung rod" klassen er det ikke helt uinterssant om det koster 200kr eller 800kr at brænde benzin af en dag, og om man får 4 ture på banen eller 15.
Tobias

Se - DET er et godt spørgsmål. Og måske er det også det der kommer til at afgøre hvad der køres i 2008. Jeg har fuld forståelse for at de "unge rødder" selvfølgelig ikke vil betale 800,- for at køre. Jeg ved ikke om det er dyrere at lave et "10.00 sek. arrangement" end et "11.00 sek. arrangement."
Er det det?

Punkt 1.
Det er ikke dyrere at afvikle et 5 sekunders løb end et 15 sekunders løb, hvis altså man blot henholder sig til den gældende lovgivning, som slet ikke forholder sig til tider.

Punkt 2.
Hvis man derimod vælger at supplerer sit arrangement med f.eks. et DASU reglement, så er det dyrere at afvikle et under 11 sekunders arrangement for både deltagere og arrangører. For arrangørernes vedkommende ligger merudgiften i prisniveauet kr. 25.000 - 30.000.

Punkt 3.
Der hvor det virkelig koster knaster er hvis man vil have tilskuere ind, og det er den vej vi hidtil har satset på og som vi syntes gavner sporten mest. Her kan merudgiften nemt ligge i niveauet kr. 40.000 - 50.000.

Vi har også valgt, at vi ikke vil snyde lovgivningen på dette punkt ved f.eks. at tillade et urealistisk højt antal "mekanikere" og "hjælpere" at komme ind sammen med deltager bilerne.

Dette er ikke en "vi er bedre end de andre" holdning, vi har taget vores knubs for det manglende krav om hjelm i 2007, men det er blot den sikkerhedsafvejning vi har valgt, har vi ikke råd til forsvarlig publikums sikkerhed med beredskab, afspærringer og vagtfolk mv. så vil vi hellere lade være. En simpel risikoanalyse er at en deltager uden hjelm sandsyndligvis kun påfører sig selv skade, hvorimod en bil inde blandt tilskuerne kan ramme 100'vis af tilskuere.

Men det er måske endnu et punkt til et fælles grundreglement for 2008 :?:

/Hartvig

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Ølholm
Hartvig skrev:

Punkt 2.
Hvis man derimod vælger at supplerer sit arrangement med f.eks. et DASU reglement, så er det dyrere at afvikle et under 11 sekunders arrangement for både deltagere og arrangører. For arrangørernes vedkommende ligger merudgiften i prisniveauet kr. 25.000 - 30.000.

Punkt 3.
Der hvor det virkelig koster knaster er hvis man vil have tilskuere ind, og det er den vej vi hidtil har satset på og som vi syntes gavner sporten mest. Her kan merudgiften nemt ligge i niveauet kr. 40.000 - 50.000.

Men det er måske endnu et punkt til et fælles grundreglement for 2008 :?:

/Hartvig

Jeg kan godt se, at du er sur på DASU og deres priser, det er jeg også.
Men hvis man selv gør noget, så kan man godt "prutte" dem ned i pris.
Her tænker jeg f.eks. på DHB, ved at søge om pris nedsættelse, så faldt forsikrings delen ved DASU fra 250,- pr deltager til kun 75,- pr snude. Det er en stor forskel når man står med 200+ deltagere.
Så kan man selv begynde med lommeregneren, og hvis man havde valgt at køre DHB uden publikum, så havde prisen været 3000,- uanset antal deltagere.
Dertil kommer så udgifter til beredskab, anbulancer osv.
I min tankegang, så kan der altså ikke spares så meget som Hartvig ellers gerne vil påstå.
Det eneste der kan spares ved at køre uden publikum er ambulancen og det kan der kun hvis der køres udenom DASU.
Men en ambulance er efter min bedste overbevisning en uundværlig del.
Jeg ved at en ambulance koster i omegnen af 10.000 kr,- for et 3 dages arrangement, så det beløber sig altså ikke til 40 - 50K.
Hvad angår beredskab, så er det korrekt, at her kan man også spare ved at købe sin forsikring ude i byen.
MEN jeg vil sgu´ være lidt træt af at have sparet på dette område for at kunne stå og se på at en bil brænder midt på banen, og derved måske ødelægge resten af dagen og måske også banen.

Konklusion:
Jeg ved, at der kan laves billigere ræs end DASU løb, men jeg ved også, at man kan lave DASU ræs på Sindal for ca. 70K for et 2 dages arrangement. Hvis man så som Hartvig skriver skulle kunne spare 25 - 30K ved ikke køre under 11.00 sekunder og 40 - 50K ved ikke at lukke publikum ind, så må det jo næsten være gratis at lave 11.00 sekunders ræs på Sindal, så kan jeg sgu´ikke forstå, at man ikke gør det meget mere end i dag?

Fælles reglement? JA endelig, kom nu med noget ordentligt.
Men tænk jer nu godt om inden i får lavet noget ged i den.
En vågen jurist ville nok på et tidspunkt undre sig hvis man bevæger sig alt for langt væk fra de store internationale reglementer. Desuden, bare fordi en jurist har sagt god for et regelsæt, behøves de jo ikke være brugbare. Og hvorfor slække på reglerne, DASU´s reglementer er jo i det store hele nogle gode regler, som bunder i det aller helligste indenfor dragracing, menlig NHRA´s mange erfaringer. Jeg er da godt klar over at det ser undeligt ud, at man skal have 11 brandmænd for at køre under 10.00 sekunder, men sådan er det fordi, at reglerne byder at de skal kunne slukke 2 brande samtidig og der er næsten ingen restriktioner på hvilket brændstof man må bruge. Derved så siger jeg så, hvis man begrænser det til kun "gade benzin", så kunne man måske godt fjerne 2 mand, men det er sgu´ ikke dem der koster, det er alt deres grej.

Brug nu krudtet der hvor det vil gavne mest, og få lavet nogle klasseregler, so 100% beskriver teknikken i de her klasser grundigt.

OG please, lad den der ide med baneadskillelese på midten være et surt opstød, og glem det, det er bare endnu farligere.

Feldthaus

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

@ Michael

Se svar nedenunder :D

/Hartvig

Senest rettet af Hartvig 24 nov 2007, 20:37, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Kære Michael...

Nå..... så fik jeg lige læst dit indlæg helt igennem, du skal da være politiker sådan som du evner at blande tingene totalt sammen :wow:

@ Michael

Jeg er slet ikke sur eller ude med riven - så det læser du helt forkert - heldigvis

Jeg bruger blot noget af den viden og kendskab jeg har til at besvare Morten og Tobias.

P.S. jeg har besvaret din mail men ikke fået noget svar retur ?

Men lad mig nu, på trods af din totalle sammenblanding, alligevel forsøge at besvare dig.

Punkt 1:
Vi tegner en publikumsforsikring som er markant billigere end selv din DASU rabatpris (forøvrigt spøjst, man har "variable" reglementer og "variable" forsikringspriser i den forening). Alle vores officials er hyret ind på dagen og dækket ind via Racetiming.dk's erhvervsforsikring.

Jeg udtaler mig af samme grund på intet tidspunkt om at det er forsikringspræmier der er omkostningskrævende.

Punkt 2:
Hvis du kan skaffe ambulance i 3 dage til kr. 10.000,- så lejer vi af dig fremover.

Punkt 3:
Undskyld - jeg fatter simpelthen ikke din måde at regne på i konklusionen :!:

Du kan da ikke bare tage 2 af hinanden uafhængige omkostninger og så lægge dem sammen, for derefter at trække denne sum fra basisomkostningerne ved at lave selve arrangementet :idea:

Men hvis du vil give mig kr. 100.000,- og dermed lade dem udligne de kr. 100.000,- jeg skylder dig i forvejen, så skal du ikke høre nogen klagen fra min side :grin:

Eksempel:

Basisomkostning ved at lave lovligt streetrace 1½ dag på Sindal f.eks., er måske kr. 35.000,- uden publikum.

Skal der så publikum på banen og etableres autoværn osv. osv. så kommer der nemt en meromkostning på kr. 40.000 - 50.000.

Skal der så samtidig køres dragrace (race under f.eks. 11 sekunder) med beredskab fra Norge, trackbit og fjernelse osv. osv. så er dette nemt en yderligere merudgift på kr. 25.000 - 30.000.

Altså kan et publikumsløb med nemt løbe op i kr. 100.000,- eller mere.

Men så er der jo også den mulighed, at der kommer 2.000 tilskuere på en god dag - men nogen skal altså være villige til at investere i f.eks. regnvejr !

Punkt 4:
Alt det andet - læs mit indlæg - vi laver ikke dragrace som udgangspunkt men lovligt streetrace (også selvom disse biler kan køre 9 sekunders tider), men kun såfremt det er med det sikkerheds beredskab - som passer til det givne arrangement.

Så min konklusion til dig er (når du ellers har fået styr på 1. klasses skoleregning), jeg er ikke efter DASU mere end jeg plejer, og kan sagtens se fornuft i at genbruge mange af deres gode ting, men vi laver som sagt primært lovligt streetrace, og det syntes jeg i alt beskedenhed, at vi er mindst lige så kompetente til som enhver DASU klub i Danmark p.t.

/Hartvig

Titel:
Medlem

Hartvig skrev:
Kære Michael...

Skal der så publikum på banen og etableres autoværn osv. osv. så kommer der nemt en meromkostning på kr. 40.000 - 50.000.

Skal der så samtidig køres dragrace (race under f.eks. 11 sekunder) med beredskab fra Norge, trackbit og fjernelse osv. osv. så er dette nemt en yderligere merudgift på kr. 25.000 - 30.000.

Altså kan et publikumsløb med nemt løbe op i kr. 100.000,- eller mere.

Så min konklusion til dig er (når du ellers har fået styr på 1. klasses skoleregning), jeg er ikke efter DASU mere end jeg plejer, og kan sagtens se fornuft i at genbruge mange af deres gode ting, men vi laver som sagt primært lovligt streetrace, og det syntes jeg i alt beskedenhed, at vi er mindst lige så kompetente til som enhver DASU klub i Danmark p.t.

/Hartvig

Hvis jeg skal starte fra toppen:
Der er kun pligt til autoværn hvis der skal køres under 7.5 sekunder.
Ellers er det nok med en afskærmning.

Med hensyn til din regning omkring trackbite og beredskab fra Norge, så er det absolut slet ikke nok. 50K ca. for trackbite og ca. det halve for normændene.
Dog glemmer du, at streetrace ikke kræver trackbite, der skal du igen ned under 7.5 sekunder.
Hvad angår beredskab, så er det slet ikke noget man i mine øjne sparer på. Jeg mener det er pisse billigt, at de kommer herned med 2-3 biler med alt grej på og det nødvendige antal brandmænd for ca. 25K.

Jeg ved, at et DASU løb i Sindal for et 2 dages arrangement ikke koster mere end ca. 70K.
Så når du tager ned på skolen for at lære at læse, så kan du ringe så vi kan få kigget på min matematik. :wink:

Til sidst:
Jeg mener absolut IKKE i er inkompetente, mener bare ikke at den dybe tallerken skal opfindes endnu en gang.
Det jeg absolut ikke forstår, er hvorfor man ikke kan bruge DASU´s reglementer som de er nu?
Hvorfor sidder i og tror at i kan lave dem bedre?
Har i mere erfaring med streetrace end folkene i NHRA?
HVAD ER DER GALT (ud over priserne)?

Min pointe er, at DK er et lille land, det er sgu´ ikke stort nok til alt for mange forskellige regelsæt for den samme ting. Det i måske kunne gøre, var at nøjes med at plukke det ud, som gælder for lige netop de biler der deltager til streetrace, og så udelade det andet. Men lad være med at ændre på noget for så er det lettest for alle parter, her tænker jeg især på os officials, som gerne vil hjælpe til i begge lejre.
Jeg vil ikke opfattes som fan af DASU, for det er jeg ikke.

Feldthaus

P.S.
I må ikke tage mig ilde op, jeg er ikke ude på at lave splittelser og kampe. Det har der været nok af indenfor dragrace/streetrace sporten.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Horsens
Hartvig skrev:
Punkt 2.
/Hartvig

Det er vel ikke dyrere hvis man bare "låner" reglementet, men ikke kører gennem DASU? De har vel ikke patent på reglerne...
Kopier lortet - og lad os køre ned til 10.00 - no problemo... :up:

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

@ Michael

Jeg er bange for at vi bare misforstår hinanden på kryds og tværs. Men det er jo risikoen når kommunikationen kun sker på skrift :wink:

Du tager udgangspunkt i DASU's reglementer, og jeg tager udgangspunkt i lovgivningen, snusfornuft og vores egen standarder, som bl.a. har været en vigtig faktor i forbindelse med den dispensation vi har kørt på i 2007.

Vi er ikke underlagt DASU's regler og kan derfor lave nøjagtig de regler og det banereglement der passer til vores afviklingsform.

Uden at skulle trætte alle andre med vores skolekundskaber, hvis I har lavet et DASU løb over 2 dage på Sindal for kr. 70.000, så skal der da ikke megen matematik til at regne ud at det er i samme prisniveau vi opererer, så der er da ikke megen uenighed der :?:

P.S. Men var der tale om et publikumsarrangement og var det ikke i en klub som nærmest er gået fallit ?

Forskellen er måske at vi lader kørerne deltage for et symbolsk beløb (i bedste streetrace ånd), mens man i f.eks. NDCD har man forsøgt at finde økonomi ved lade deltagerne betale ~ kr. 1.000,- for at deltage. Vi vil hellere have 100 biler til start og +2.000 tilskuere, fordi det passer til kulturen i lovligt streetrace.

Vi har absolut ingen ambitioner om at blive målt på, om vi er bedre end NHRA (helt ude i skoven sammenligning) eller for den sags skyld nogle af de mere kompetente danske DASU klubber, som f.eks. ASK eller MNJ.

Vi har allerede et banereglement til godkendelse for 2008, og det tager udgangspunkt i netop streetrace sporten krav og betingelser. Der er lagt en del timer i det projekt, men det har været sjovt for det meste af tiden, og jeg føler ikke, at det på nogen måde er at opfinde det hjulet eller den dybe tallerken igen, det er bare en del af det organisatoriske arbejde der skal laves i enhver forening eller klub, som beskæftiger sig med motorsport i Danmark.

Og naturligvis er der lånt fra både DMU, DASU og SBF m.fl. vi er jo ikke totalt novicer :wink:. Men det er lidt ligesom at sammenligne fodbold med håndbold, begge har en rund bold som omdrejningspunkt (læs: fire hjul og en motor) og en masse fælles begreber som f.eks. indkast, straffe(kast) osv., men alligevel har begge sportsgrene deres egen hovedorganisation og regelsæt - dette er kun et eksempel ikke en opfordring til en diskussion om forskellen på håndbold og fobold - men jeg håber du forstår min point :D

@ Morten
Det er ikke de 89 (92) sider papir med tekst der er omkostningen, det er den praktiske efterlevelse af indholdet. Som du kan læse ovenfor er der allerede kopieret på livet løs :P

/Hartvig

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Horsens
Hartvig skrev:

@ Morten
Det er ikke de 89 (92) sider papir med tekst der er omkostningen, det er den praktiske efterlevelse af indholdet. Som du kan læse ovenfor er der allerede kopieret på livet løs :P
/Hartvig

jeg mente ikke at man skulle kopiere ALT - kun det der var godt.
jeg opgiver at føre debatten videre her - vi bliver bare ved med at misforstå hinanden. :damn:
hold et møde istedet for..... :D

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

@ Morten

Jeg håber ikke du syntes vi misforstår hinanden ?

Men for klarhedens skyld, vi har styr på alt det formelle med banereglement etc. og kan afvikle 2008 sæsonen fuldkommen som i 2007 (på nær et par smarte nye features i tidtagningen).

Så det der mangler for at kunne afvikle en 2008 Cup i streetrace er en rammeaftale om klasser og tidsgrænsen.

Vi må så se om der på sigt kan opnås en tilsvarende rammeaftale omkring f.eks. afvikling, beredskab, officials, hovedsponsor, osv. osv. gerne organiseret i Dansk Legal Streetrace Union.

Så Morten - bliv inde i kampen, dine input og meninger er lige så værdifulde som alle andres :!:

/Hartvig

Titel:
Medlem

Hartvig skrev:
@ Michael

Jeg er bange for at vi bare misforstår hinanden på kryds og tværs. Men det er jo risikoen når kommunikationen kun sker på skrift :wink:

Du tager udgangspunkt i DASU's reglementer, og jeg tager udgangspunkt i lovgivningen, snusfornuft og vores egen standarder, som bl.a. har været en vigtig faktor i forbindelse med den dispensation vi har kørt på i 2007.

Vi er ikke underlagt DASU's regler og kan derfor lave nøjagtig de regler og det banereglement der passer til vores afviklingsform.

Uden at skulle trætte alle andre med vores skolekundskaber, hvis I har lavet et DASU løb over 2 dage på Sindal for kr. 70.000, så skal der da ikke megen matematik til at regne ud at det er i samme prisniveau vi opererer, så der er da ikke megen uenighed der :?:

P.S. Men var der tale om et publikumsarrangement og var det ikke i en klub som nærmest er gået fallit ?

/Hartvig

Fra toppen:

Jeg tror egentlig også vi misforstår hinanden. Når jeg husker tilbage på vores tidligere fysiske møder, så mindes jeg ikke at vi skulle være så fundamentalt uenige.

Selvfølgelig tager jeg udgangspunkt i et stort levende reglement, som bliver brugt nærmest verden over. Jeg siger heller ikke de er perfekte.
Det jeg siger, er at vi skal passe gevaldigt på, at springet fra streetrace til dragrace ikke er for stort. Der er en naturlig udvikling i og med at bilen bliver hurtigere at man tager springet fra streetrace til dragrace, og det spring skal helst ikke være for stort.
Hvis det spring er for stort er jeg bange for at det vil afskrække flere.
Jeg er også klar over at det er ikke alle der vil tage dette spring allerede som det er nu, og det er der rigtig mange grunde til.

Med hensyn til økonomien på Sindal, så er prisen jeg har opgivet et billigt løb, og en pris, som lige nøjagtig kunne løbe rundt. Intet uderskud og intet overskud. Og det var med publikum.
Om klubben var ved at gå fallit, det tror jeg ikke. (har ikke været med i den klub siden juni 2006, men det er en helt anden historie)

Du skriver til Morten:
hartvig skrev:
Så det der mangler for at kunne afvikle en 2008 Cup i streetrace er en rammeaftale om klasser og tidsgrænsen.

Der kan du bare se, vi er næsten enige.
Her er det så igen mit forslag kommer igen.... Brug DASU´s reglement som baggrund og så lav nogle klasse regler ligesom de selv gør i f.eks DASU cup.
De behøves ikke være så komplicerede, de skal bare fortælle lidt om afvilkingen, og en lidt større del om teknikken.
Dem kan man let lave, ja, de kan endda laves her igennem et forum. :wink:
Og tidsgrænsen, ja den snakkede vi jo om tidligere, og vi er vel næsten alle enige om, at den bør ligge omkring de 10.00 sekunder.

Feldthaus

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 318 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 32  Næste

Alle tider er UTC + 1 time