Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 08:48

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem

Jeg har købt et air/fuel meter af de billge auto gauge. Der ver ikke lambda sonde med, men der er beskrevet hvordan man kobler den på den som sidder i forvejen.
Er det noget vær eller skal jeg købe sådan en wide-band lamba sonde før jeg kan regne med det?
Eller virker en standard labda sonde fint nok?

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Admin
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Borup
Det skal være en wideband ellers er det ikke godt nok.

.

Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
flyby skrev:
Jeg har købt et air/fuel meter af de billge auto gauge. Der ver ikke lambda sonde med, men der er beskrevet hvordan man kobler den på den som sidder i forvejen.
Er det noget vær eller skal jeg købe sådan en wide-band lamba sonde før jeg kan regne med det?
Eller virker en standard labda sonde fint nok?
det er jo nok til din nye supra. så køb en med wideband sonde hvis du vil tune den .

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Ebeltoft
Jeg synes, at bredbåndslambda er lidt opreklameret. Har i hvert fald 2 dårlige erfaringer med en Innovative LC1.
Den første, jeg fik hjem ville slet ikke justeres ind og programmeres (så dens udgang passer til min ECU.
Det ville nr 2 så godt men efter et startforsøg, hvor starteren bare klikkede gr. halvdødt batteri tabte den programmeringen og skulle programmeres igen.
Jeg er i hvert fald glad for, at jeg har en gl. lambda siddende også med en manuel udlæsning - selv om den ikke er nøjagtig (kun 3 dioder) så fortæller blinkmønstrer mig, når den er fed / mager. Jeg har således 2 Lamda sonder monteret og jeg vil ikke bruge udgang 2 på LC1 til den visuelle udlæsning, selv om det er muligt grundet ovenstående.

Titel:
Moderator

Jeg har selv haft fingrene i en lille flok produkter fra Innovate. Har aldrigt haft problemer med dem.

Har fastmonteret LC1+XD16 i bilen, fast fortrådet til MS, og to LM1ere som testtool. Har altid fungeret perfekt.

Tidligere brugte jeg alm Lambdasensorer. Vi troede faktisk at blandingsforholdet bare svingede helt vildt, måske pga styring, eller noget andet?, men den dag vi fik Bredbåndslambda ændrede den opfattelse sig drastisk.

Alm lambdasensorer er bedre end at kigge på tændrør, men stabilitet og karaktermæssigt er det næppe muligt at ramme meget bedre end +/- 1,5AFR.
Wideband giver trods alt en noget bedre opløsning, og mulighed for at ramme bedre end 0,2AFR.
Man kan så lægge værdien i det forskelligt, men jeg spilder ikke 5sek på NB sensorer mere.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
En NB sensor svarer til at sætte hånden på en kogeplade og tænde for den.
Først virker den kold, så behagelig, og så av hånd.
En WB sensor måler temperaturen nøjaktigt, som et thermometer ville måle temperaturen.

NB sensorer har forvirret mig tilstrækkeligt.
Og min nuværende WB sensor Har overbevist mig om at henriks konklusion er den riktige.
Bortset fra jeg vil ikke spilde 1 sekundt på en NB sensor.
Kører pt på 4 år med en LM1, og har kun loddet 3 gange, og har lidt problemer med udgangen, Læs dårlig forbindelse som løses ved en simpel rensning af stikket.

WB er vejen frem.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Senior Medlem

Det er rigtigt, at NB' er længe om at varme op selv med varme legeme og give ordentlige værdier. Jeg har nu haft en slave udlæsning fra sådanne siden ca 2000 på forskellige motorer og det giver trods alt en god ide om, hvor man ligger.
Men er glad for at høre, hvor jeg kan finde hjælp til WB næste gang den driller og ikke vil lade sig kalibrere. :idea:

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Tiden er underordnet, i mit eksempel.
Det var et simpelt spørgsmål om hva man kan føle og hvad man kan måle.
En NB føler og en WB måler :wink:

Og hvis du ikke tror på det, så læs lidt om hvordan de forskellige typer sensore virker.

En nb sensor kan man bruge som en indikation, lige som vejrudsigten for i morgen.
De lover solskin, men det pisseregner næste morgen. Jeg vælger nu at gå i t-shirt, og korte bukser, da de vejrforhold ikke eksisistere ifølge meteologerne.

Og hvis du vælger at stole på 3 dioder styret af en simpel kontakt, så fred være med det.
Jeg ville ikke satse min motor på den indikation.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Senior Medlem

Ja Ja
Jeg skrev jo netop, at jeg brugte begge typer samtidigt.
WB til computeren og en NB til visuel kontrol af, at det ikke gik helt galt.
(hvad det jo havde gjort, da WB' var følsom over for svagt batteri/spændingsimpulser)
NB er blevet anvendt de sidste 20 år på flere hundrede Mill biler, så helt galt kan det vel heller ikke være.
2 sonder giver endvidere den mulighed, at når man er til mapning på et rullefelt, så kan feltets lambda monteres i stedet for NB'en.
Min 3-dioders (ja savner et par ekstra) er en Holley, monteret ved indhug i org. ledningsnettet
på min 200 20V da jeg kørte med lattergas på den, kunne udmærket fortælle, om jeg var på den fede side - som jeg skulle være ved fuld pedal
- eller ej. Enheden er tilsyneladende tilpas højimpedanset, da jeg ikke har indtryk af, at den påvirker den originale Motronic styrebox.

Titel:
Moderator

audi_claus skrev:
NB er blevet anvendt de sidste 20 år på flere hundrede Mill biler, så helt galt kan det vel heller ikke være.
.

Claus; Årsagen til at NB er brugt på millioner af biler ligger begravet i krav om emisionsværdier. Man ville køre 14,7 for at få emissionerne ned. Man skulle bruge en sensor. Man opfandt en 14,7sensor, nemligt NB sensoren. Sensoren er designet til at reagere skarpt på skiftet over/under 14,7, og det er den glimrende til.

Hvad "garagetunere" ikke kan bruge til en skid, er en sensor der kun er præcis ved 14,7. Her forudsætter jeg naturligvist vi ikke ønsker at køre et "emissionsløb" :gnaek:

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time