Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 jul 2025, 20:57

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 02 nov 2007, 07:42 
Offline

Tilmeldt: 30 okt 2007, 14:24
Indlæg: 5
jeg skulle lige høre om der er nogen herinde der har meget erfaring med weber karb.

hvor ligger problemet når mine karb. ikke kan komme under 1000-1500 o/min i tomgang når motoren er varm?

er det spjældene der bare har en dårlig pasform eller kan de blive utæt ved akslen til gasspjældene?

_________________
oldschool tuning .... forever


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 nov 2007, 09:18 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Det kan sagtens være utætheder - det lyder mest realistisk - prøv at holde dem op mod lyset. Ellers kan du i tomgang sprøjte lidt med noget dieselstart rundt omkring for at vurdere evt. læk.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 nov 2007, 09:34 
Offline

Tilmeldt: 30 okt 2007, 14:24
Indlæg: 5
har du erfaringer med samme problemer?

jeg fik engang fortalt at man kunne evt. file spjældene til så de passede.

jeg synes bare at hvis der ikke skal mere til , for jeg nemlig prøvet både med lys og diesel start, så må det værre på my man skal stille tomgang med tomgangs skruen

_________________
oldschool tuning .... forever


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 nov 2007, 09:46 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
weber skrev:
har du erfaringer med samme problemer?

jeg fik engang fortalt at man kunne evt. file spjældene til så de passede.

jeg synes bare at hvis der ikke skal mere til , for jeg nemlig prøvet både med lys og diesel start, så må det værre på my man skal stille tomgang med tomgangs skruen


Ja jeg har oplevet det - men det har mest skyldtes dårlig synkronisering.
Er din synkronisering ok?

Hvad var resultatet af dine forsøg med lys og dieselstart?

Nu er jeg ikke 100-meter-mester i trim af Webere - men jeg mener at der også er noget med en luftomløbsskruen - er det den du beskriver som tomgangsskruen - eller snakker du spjældstoppet? Det er to forskellige ting. I princippet skal spjældstoppet ikke bruges som jeg har forstået det.

Kender du dette site: http://members.aol.com/dvandrews/

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 nov 2007, 10:50 
Offline

Tilmeldt: 30 okt 2007, 14:24
Indlæg: 5
det var spjældstoppet jeg mente ,
luftomløbet det er den med kontramøtrikken på ikke?
det kan sku godt være de ikke er ordentlig synk.
den hjemmeside er det en udførlig vejledning?

jeg synes nemlig der er lidt forskellige svar på hvordan man trimmer dem, har sådan en weber bog og de skriver man skal bruge spjældstoppet mens andre siger at de bare skal lukke tæt , hvilket lyder mest logisk da spjældene jo giver omdr. lige så snart man linder dem

_________________
oldschool tuning .... forever


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 nov 2007, 11:42 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
weber skrev:
det var spjældstoppet jeg mente ,
luftomløbet det er den med kontramøtrikken på ikke?


Mnaaaj... det MENER jeg ikke. Jeg kan ikke huske det 100% - for det er noget tid siden jeg sidst har skruet på sådan et par. Men jeg mener at det er sådan en nåle-skrue der sidder lige ved svømmerhuset. Fjederbelastet...
Jeg mener faktisk at der er en oversigt på førnævnte link.

Citat:
det kan sku godt være de ikke er ordentlig synk.


Det er så absolut en forudsætning - kan klares med et stykke haveslange og gode ører. Jeg blev helt ferm til det til sidst - kunne gøre det på 15-20 minutter inkl. af- og påmontering af filtre.
Ellers kan man jo blive magelig og købe sådan en flow-måler.

Citat:
den hjemmeside er det en udførlig vejledning?


Der er masser af info - kig selv på den. Bl.a. noget om at komme nogenlunde fra start mht. dysestørrelser osv.

Citat:
jeg synes nemlig der er lidt forskellige svar på hvordan man trimmer dem, har sådan en weber bog og de skriver man skal bruge spjældstoppet mens andre siger at de bare skal lukke tæt , hvilket lyder mest logisk da spjældene jo giver omdr. lige så snart man linder dem


Du skal starte med at være 112% sikker på synkroniseringen...
Den kan kun laves når det hele sidder på plads - og regn med at den skal laves igen hver anden måned eller noget. Monteringen med fjederskiver gør at karburatorene kan flytte sig lidt rundt, hvilket gør at synkroniseringen ryger.... sådan er livet med dobbelte karburider - thank heaven for spjældhuse....

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 nov 2007, 13:58 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 16 sep 2007, 21:51
Indlæg: 66
Du må endelig ikke begynde at file på dine spjæld ...det eneste du får ud af det er en weber brevvægt! ;-)

Hvis ellers ikke dine karbs er slidt helt i smadder så er der med 95% sandsynlighed luftomløbskrueene den er gal med (hvis ellers stopskruerne er skruet ud så dine spjæld er helt lukkede).
Som udgangspunkt skal alle 4 luftomløbsskruer være helt i bund (lukkede) for at karburatorerne overhoved kan justeres ordenligt.
Du skal justere blandingen på hver cylinder før du begynder at pille ved synkroniseringen da synkroniseringen først kan stilles perfekt EFTER blandingen på alle 4 cylindere er lige i øjet.

Hvad er det for nogle webere du har og hvilken motor/bil?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 nov 2007, 14:14 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
warp skrev:
Som udgangspunkt skal alle 4 luftomløbsskruer være helt i bund (lukkede) for at karburatorerne overhoved kan justeres ordenligt.
Du skal justere blandingen på hver cylinder før du begynder at pille ved synkroniseringen da synkroniseringen først kan stilles perfekt EFTER blandingen på alle 4 cylindere er lige i øjet.


Øh - det er ikke lige Dave Andrews' tilgang til tingene - og jeg synes heller ikke det giver så meget mening.

Omløbsskruen er kun for blandingen i tomgang - synkroniseringen påvirker over det hele. Hvis et spjæld er mere åbent i tomgang end et andet, så vil den cylinder trække mere luft og dermed mere benzin ind. Da det kører via hoveddyserne så vil en justering af blandingsskruen give et skævt indtryk af blandingen som jeg ser det.

Eller tænker du på: Begge spjældsstopskruer helt ud - løsne synkroniseringen - få motoren op og gå i arbejdstemperatur og så stille på omløbet eller hvordan?
Derefter kan der så synkroniseres?

Jeg må tilstå at jeg synes at det virker bøvlet, for det er svært at trimme uden at synkroniseringen er rigtig.
Selve det at stille synkroniseringen gør man jo heller ikke efter blanding, men efter flow (om man så enten måler det eller lytter sig frem til det) - det har ikke meget at gøre med luftomløbet...

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 nov 2007, 20:46 
Offline

Tilmeldt: 30 okt 2007, 14:24
Indlæg: 5
det er weber 40 mm idf på opel 1600 sh ohc,

_________________
oldschool tuning .... forever


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 nov 2007, 01:37 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 16 sep 2007, 21:51
Indlæg: 66
Wildert: Det kan godt være vi snakker lidt forbi hinanden ...eller jeg fik skrevet det lidt upræcist.
Nu har jeg lige nedskrevet den fremgangsmåde jeg selv bruger når jeg justere mine IDF'er:

Udgangspunkt:
- Fjern luftfilterne.
- Fjern speedertrækket fra karburatorerne.
- Skru tomgangs stopskruerne ud så de ikke har kontakt med linket, check at
spjældene er helt lukkede og at de ikke binder, dette SKAL være i orden inden du fortsætter.
- Skru tomgangs stopskruerne ind til de præcis røre linket, og derefter 1 omgang
Mere. Dette er udgangs punktet for justeringen

Flow(synk):
- Monter en syncro tester (eller noget andet til syncroniseringen som måler flow)
- Start motoren og vær sikker på at speedertrækket IKKE er monteret.
- Løsn låsemøtrikken på luftomløbskruerne og skru alle skruerne helt i bund.
- Brug nu syncro testeren til at finde den indsugning på hver karburator med det største flow (alle luftomløbskruerne helt i bund), og juster så den modsatte indsugning (altså den med det laveste flow) på hver karburator, med luftomløbskruen, så begge indsugninger på hver karburator har samme flow. Nu skulle de 2 trakte på hver karburator gerne flowe ens. (husk at spænde låsemøtrikkerne igen)
- For nu at få de 2 karburatorer til at flowe ens så justeres på tomgangs stopskruerne, indtil der er ens flow på de to karburatorer. Der skulle gerne være præcis det samme sug i alle 4 trakte nu. Hvis det ikke er tilfældet startes der forfra igen. (man skal gøre det mange gange før man bliver god til det og det kan godt tage noget tid, men bliver det ikke gjort ordenligt kommer motoren aldrig til at gå ordenligt og man vil opleve ”flat spots” op gennem omdrejningerne.)

Blanding:
- Start motoren og lad den blive driftsvarm.
- Skru de 4 blandings skruer helt i bund og derefter 1 omgang ud hver.
- Følgende er for én cylinder ad gangen: Skru blandingsskruen IND ¼ omgang ad gangen indtil der er en tydeligt ændring i tomgangen hvor motoren begynder at gå dårligere. (den ene cylinder falder ud). Skru nu blandingskruen langsomt ud , indtil motorgangen bliver rolig og jævn igen- prøv at opnå den laveste indstilling som ikke påvirker tomgangen. (dette gøres på hver cylinder en efter en)

Synkronisering:
- Når blandingen er justeret kan du indstille tomgangen på tomgangs stopskruerne så begge karburatorer flower HELT ens og du får den ønskede tomgangshastighed.
- Stop motoren.
- Monter speedertrækket igen og vær MEGET grundig med at justere speedertrækket så det trækker 100% ens på begge karburatorer.
- Monter luftfilterne igen.

Weber: Håber du kan bruge det ...det er sQ lidt svært lige at få formuleret så det bliver forståeligt. :-)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team