Wildert: Det kan godt være vi snakker lidt forbi hinanden ...eller jeg fik skrevet det lidt upræcist.
Nu har jeg lige nedskrevet den fremgangsmåde jeg selv bruger når jeg justere mine IDF'er:
Udgangspunkt:
- Fjern luftfilterne.
- Fjern speedertrækket fra karburatorerne.
- Skru tomgangs stopskruerne ud så de ikke har kontakt med linket, check at
spjældene er helt lukkede og at de ikke binder, dette SKAL være i orden inden du fortsætter.
- Skru tomgangs stopskruerne ind til de præcis røre linket, og derefter 1 omgang
Mere. Dette er udgangs punktet for justeringen
Flow(synk):
- Monter en syncro tester (eller noget andet til syncroniseringen som måler flow)
- Start motoren og vær sikker på at speedertrækket IKKE er monteret.
- Løsn låsemøtrikken på luftomløbskruerne og skru alle skruerne helt i bund.
- Brug nu syncro testeren til at finde den indsugning på hver karburator med det største flow (alle luftomløbskruerne helt i bund), og juster så den modsatte indsugning (altså den med det laveste flow) på hver karburator, med luftomløbskruen, så begge indsugninger på hver karburator har samme flow. Nu skulle de 2 trakte på hver karburator gerne flowe ens. (husk at spænde låsemøtrikkerne igen)
- For nu at få de 2 karburatorer til at flowe ens så justeres på tomgangs stopskruerne, indtil der er ens flow på de to karburatorer. Der skulle gerne være præcis det samme sug i alle 4 trakte nu. Hvis det ikke er tilfældet startes der forfra igen. (man skal gøre det mange gange før man bliver god til det og det kan godt tage noget tid, men bliver det ikke gjort ordenligt kommer motoren aldrig til at gå ordenligt og man vil opleve ”flat spots” op gennem omdrejningerne.)
Blanding:
- Start motoren og lad den blive driftsvarm.
- Skru de 4 blandings skruer helt i bund og derefter 1 omgang ud hver.
- Følgende er for én cylinder ad gangen: Skru blandingsskruen IND ¼ omgang ad gangen indtil der er en tydeligt ændring i tomgangen hvor motoren begynder at gå dårligere. (den ene cylinder falder ud). Skru nu blandingskruen langsomt ud , indtil motorgangen bliver rolig og jævn igen- prøv at opnå den laveste indstilling som ikke påvirker tomgangen. (dette gøres på hver cylinder en efter en)
Synkronisering:
- Når blandingen er justeret kan du indstille tomgangen på tomgangs stopskruerne så begge karburatorer flower HELT ens og du får den ønskede tomgangshastighed.
- Stop motoren.
- Monter speedertrækket igen og vær MEGET grundig med at justere speedertrækket så det trækker 100% ens på begge karburatorer.
- Monter luftfilterne igen.
Weber: Håber du kan bruge det ...det er sQ lidt svært lige at få formuleret så det bliver forståeligt.