Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 03:27

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 29 okt 2007, 21:38 
Offline

Tilmeldt: 15 jul 2007, 23:27
Indlæg: 12
Geografisk sted: København
Hej alle kloge hoveder!

Jeg står desværre i den situation at jeg har et problem med min motor ( EW10J4 ) , og da jeg ikke har kunne finde svar eller løsningen andre steder, håber jeg at kunne få hjælp her på det efter sigende bedst vidende fora for motorer.

Problemet startede med at jeg fik en "anti polution fault" meddelse. Jeg ringede til Peugeot som netop havde lavet et stort eftersyn, der sagde at hvis den ellers kørte normalt var det ikke noget problem. Nogle dage senere begyndte motoren efter en kort tur pludseligt at sætte ud, og det lød som om at den kun kørte på 3 cylinder. På hjemturen nogle timer efter kørte jeg stadig med hakken og svag motorkraft. Kun lige når jeg ramte ca 3000 omdrejningen kørte den normalt, for derefter at lyde som en fiskekutter ved alle andre omdrejninger. Efter 1 km kørsel blev motoren normal og ved fuld kraft igen.

En uge senere kørte jeg fra kbh til roskilde. På motorvejen med 140 km/t mistede motoren pludselig pusten og kunne max køre 100. Så altså ingen forskel om motoren er kold eller varm. Jeg får kørt den til Peugeot NV i KBH, Kim Ejlertsen. Her udlæste de fejlkoder, som viste forskellige periodiske og permanente fejl ( Se billede ). Derefter gik de igang med at teste tændrør, tændspole, kompression osv. De konstaterer så til sidst at det er styreenheden der ikke sender alle de nødvendige signaler ud. Og at løsningen er at montere en ny motorstyring til 5500,- og med montering, kodning af bosk osv. for ca. 2500,- De kan dog ikke forklare nærmere hvorfor fejlen er opstået, af hvad eller hvor i boksen det er galt. :grr:

Da jeg kørte hjem fra værkstedet 2500,- fattigere følte jeg mig lidt snydt. Og med tanken i hovedet, at så ville jeg hellere invistere i en alternativ motorstyring ( MS, Omex eller andet ) Hellere noget nyt og bedre end en standard original løsning, så jeg i det mindste får forbedret bilen for pengene. En anden fordel kunne også være at min mekaniker og jeg, selv kunne "chippe" motoren når en skarpere knast skulle i i fremtiden, hvis vi vel at mærke fik lært tingene af kende. Ved nærmere undersøgelse og forespørgsler har jeg kunne komme frem til at dette hurtigt bliver en dyrere og/eller mere besværlig løsning for en dødelig som mig. Hvad er Jeres vurdering af dette?

Jeg har så idag fået en anden mekaniker til at kigge på motoren, og han mener det er 2 af dyserne, som ikke åbner. Starter man motoren og hiver stikket ud til den ene dyse, ændre motorgangen sig ikke. Den forsætter med at hakke, uden nogen ændring. Og samme udfald når vi prøvede med den anden dyse. ( Det drejer sig om dyse nr. 1 og 4 fra venstre, når man står og kigger ned i motorrummet ) Jeg kan ikke få det til at gå op. Jeg har haft motorstyringen ude og åbnet op, og her ser alt okey ud. Hvis det kun er galt her mod forventning, burde fejlen vel ikke komme og gå periodisk Jeg tror uden at kunne begrunde det, at det er en typisk fransk ledning/kontakt/el fejl, der er skyld i problemerne. Motoren kører nu konsekvent dårligt og bilen har derfor stået stille i flere uger.

Jeg håber virkelig der er nogen som har nogle gode råd til hvad det kan skyldes, inden jeg bliver nød til at gå med til Peugeots kedelige løsning..


Vedhæftede filer:
20071028_174250.jpg
20071028_174250.jpg [ 109 KiB | Vist 3490 gange ]
Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 okt 2007, 22:44 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
dyse + kortslutning til stel ?... hvad hvis du hiver pludsen ud af de "dårlige" dysser og hiver en ledning direkte fra batteriets + kører den så (for at teste om den giver ingen eller for lidt + til de 2 dysser) ?

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
 Titel: ...
Indlæg: 29 okt 2007, 23:44 
Offline

Tilmeldt: 15 jul 2007, 23:27
Indlæg: 12
Geografisk sted: København
Tak for dit hurtige svar! Jeg sætter stor pris på alle de input jeg kan få..

Og det her har vi bestemt ikke prøvet af endnu. Jeg håber jeg kan lokke min mekaniker ud snarest, så vi kan finde ud af det var her fejlen ligger.

Jeg giver melding tilbage så snart jeg ved nærmere. :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 okt 2007, 00:35 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Hvis det er tændingen som er galt så gør det heller ingen forskel om i hiver stikkene til dyserne. Interessant er det dog at du neto nævner cyllinder 1 + 4. De kører sammen. Lyder meget som en styringens eller stelfejl et sted. Har i prøvet at fjerne hætter til tændrørerne på cyl. 1+4 - ændre det på løjerne?
Lyder som en større fejlfindingsproces der skal i gang, men den kan blive drilsk da det ikke lyder som om den er kontinuerlig men opstår pludselig.

Prøv evt. at låne en anden tilsvarende bils motorstyring. Er der ingen forskel, så kig godt på stel, stik mm. En måling på blandingen vil være en god start....


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 okt 2007, 07:11 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 jan 2006, 21:21
Indlæg: 84
Geografisk sted: Fyns land
Køre den med BSI boks, canbus, skal du nok ikke begynde at bytte rundt på motor computerne. Mener de skal kodes, og sådan noget som km tallet vil ændre sig til højeste værdig..

Kan du provokere fejlen frem ved at lade den sejtrække i længere tid, kunne godt lyde lidt som en tændspole, ellers så forsyning til dyser. Vær obs på det også sagtens kan være en føler, eller giver et sted der æder strømmen periodisk. Har lige haft et sådan tilfælde, pisse svær fejl at finde. Find dig et lednings dia og gå slavisk frem.. :wink:


Top
 Profil  
 
 Titel: a
Indlæg: 30 okt 2007, 15:54 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
prøv at tage dyse 1/4 og smide i 2 eller 3 - for at teste om det er dysen eller ledningen - hvis det er ledningen, må du igang med at finde det stik der er irret eller mørt.

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 nov 2007, 17:06 
Offline

Tilmeldt: 15 jul 2007, 23:27
Indlæg: 12
Geografisk sted: København
I skal have mange tak for Jeres svar tilbage. :)

Man kan som nævnt desværre ikke ligge en tilsvarende motorstyring i min bil, da den er kodet til startspærren og en bsi boks fik jeg fortalt af Peugeot.

Så jeg må prøve mig frem med en ombytning af dyserne, eftercheck af ledningsværket osv. Min ven som skal hjælpe mig med det har desværre meget andet at se til for tiden, så jeg må væbne mig med tålmodighed.

Kan i evt anbefale en person/firma der kan hjælpe med at finde fejlen, hvis det trækker ud med min ven? Jeg vil smadder gerne snart ud at køre igen, og har ikke noget imod at betale for hjælpen...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 nov 2007, 17:23 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Har rodet lidt med bokse da jeg gik på skole i min læretid. Hvis en computer/boks, ik for den strøm ind den skal have på hovedstrømmen, eller hvis der er for meget modstand i stel ledning, ca. omkring 1 ohm, så laver boksen alle mulig fejl, som ik er til at blive kloge på...

Vil helt sikkert anbefale dig at finde et diagram over ledningsnettet og så få udmålt forsynings spændingen og stel siderne. Hvis boksen melder fejl 2 steder eller mere, som ik passer, så tjekker man forsyning til og fra boksen...

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 nov 2007, 21:54 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 jan 2006, 21:21
Indlæg: 84
Geografisk sted: Fyns land
Cyberhippie skrev:
I skal have mange tak for Jeres svar tilbage. :)

Man kan som nævnt desværre ikke ligge en tilsvarende motorstyring i min bil, da den er kodet til startspærren og en bsi boks fik jeg fortalt af Peugeot.

Så jeg må prøve mig frem med en ombytning af dyserne, eftercheck af ledningsværket osv. Min ven som skal hjælpe mig med det har desværre meget andet at se til for tiden, så jeg må væbne mig med tålmodighed.

Kan i evt anbefale en person/firma der kan hjælpe med at finde fejlen, hvis det trækker ud med min ven? Jeg vil smadder gerne snart ud at køre igen, og har ikke noget imod at betale for hjælpen...


Har du prøvet at forhøre dig på Highspeed.dk det ku være det var en klassiker af en slags :wink:

Ellers så husk at tjek E-samlingerne når du finder et lednings diagram..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 nov 2007, 11:29 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 14:26
Indlæg: 310
Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
Det er ikke første gang en 206 GTI brænder en styre boks af - MEN du skal lige være helt sikker på at boksen har den strøm/stel den skal bruge (også under belastning) og at map sensoren virker, det er ikke længe siden at jeg rodede med en der havede brændt boksen af, så der så havede brændt map sensoren af også

_________________
Mvh Kenneth

Alt under 800Nm burde være 2 takt


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 45 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team