Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 03 mar 2025, 15:53

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Sydsjælland
Da jeg har købt hus med en dejlig forholdsvis stor garage til, skal jeg til at kigge efter noget forskelligt udstyr dertil.

Jeg står og skal bruge et godt svejseværk. Det vil primært skulle svejse karosseriplade men også lidt tykkere gods til at svejse bur, rammer osv. Jeg går ud fra at der er gode penge at spare ved at købe det brugt, men hvad skal jeg kigge efter?

Står også og skal bruge en kompressor. Vil gerne kunne bruge den til at male og da også gerne arbejde med luftværktøj, men som jeg forstår bruger især luftværktøj rigtig meget luft. Men hvad skal man kigge efter her? Tryk, tankstørrelse eller andet? Her kan det vel igen svare sig at købe brugt? Jeg vil muligvis lade kompressoren stå udenfor i en kasse så den kan larme derude istedet.

Erfaringer, råd etc. er meget velkomne og spørg endelig hvis jeg mangler at forklare noget for at man kan skyde sig ind på hvad jeg skal bruge.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønshøj/Husum
Udstyr:

TV, stort musikanlæg og PC med internetopkobling er i mine øjne uundværlige!

Titel:
Medlem

duckstar skrev:
Udstyr:

TV, stort musikanlæg og PC med internetopkobling er i mine øjne uundværlige!

De er bestemt også i tankerne. Det vil kunne skabe lidt god stemning.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
køb en svejser af kendt mærke så du kan få stumper til den

ESAB,Migatronic eller lign.

ang. kompressor købte en brugt stenhøj på dba til mit værksted og den står i min grav for ikke at støje for naboerne, igen gælder det at du skal købe kendt, så kan du få stumper hvis der sker noget.

SLOW EYES WILL KILL YOU

Titel:
Medlem

xxblade skrev:
køb en svejser af kendt mærke så du kan få stumper til den

ESAB,Migatronic eller lign.

ang. kompressor købte en brugt stenhøj på dba til mit værksted og den står i min grav for ikke at støje for naboerne, igen gælder det at du skal købe kendt, så kan du få stumper hvis der sker noget.

Hvad skal jeg så ellers kigge efter af specifikationer på et ESAB eller Migatronic?

Ja kender desværre ikke så mange mærker indenfor kompressorer men stenhøj er da noteret. Nogen idé til størrelse på tanken? Og hvor stor betydning har det?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
tja, jeg har en ældre (+10år) Migatronic 200xe og den har brændt adskillelige ruller tråd af uden andet end alm. service. Jeg bruger 6mm tråd da jeg svejser en del i karroseriplade og sådan en tror jeg du kan finde til ca 3000 brugt.

ESAB er jeg ikke lige så godt inde i rent modelmæssigt, men min kones svoger har en som jeg har svejset en del med og især til karroseri/rust arbejde synes jeg den var helt kanon at bruge.

Ang.kompressor kan den næsten ikke blive for stor, dog skal du jo lige være sikker på at du har strøm til den.

Den jeg har er en 2 cylindret stenhøj med 300 liters tank og den dækker ethvert behov vil jeg mene, jeg bruger den til luftværktøj og en dækmaskine.
Få den udstyret med en god vandudskiller og hvis du bor i byen så ville jeg overveje at få den indenfor eller måske loftet da den ikke er lydløs sådan en.

Og så få lavet noget ordentlig lys, da jeg lavede mit værksted (150kvm/4 meter til loft) fik jeg en elektrikker til at lave lys og jeg synes han var vanvittig med alle de armaturer han monterede, men hold da op hvor har jeg været glad for det siden.

Hva med varme ??? indtil jeg fik fundet et oliefyr (dantherm) brugte jeg en Zibro kamin og det kan også godt gå, men det lugter altså uanset hvad sælgeren siger.
En ven har monteret en brændeovn der kører på træpiller og det fungere også kanon.

hvor stor er værkstedet ???

SLOW EYES WILL KILL YOU

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
Ja, masser af lys. Masser af lys. Kan nok ikke siges nok, men har man først prøvet at have 1000 watt lys over en lift, så skal man ik have mindre.

Ang. svejseværk, så er ældre migatronic lettere at få stumper til end ESAB. Og min erfaring siger man også at ældre migatronic køre bedre end ældre ESAB.

Ang. Kompressor, kan ik blive mere enig med xxblade. Men skal den bruges til luftværktøj så skal du op i en 2 cylinderet.

Ville nok anbefale dig et bord med skruestik :D Nu ved jeg ik hvor meget plads du har, men en søjle borer masikne er guld værd. Gør altså livet meget lettere...

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fårup i den umiddelbare nærhed af Hobro
Motorhejs/kran.
Bukke.
Lift eller rullebrædt
Udtag til luft, der er inter værre end luftslanger overalt, det samme gælder for strøm.

Som nævnt før, installer en stikdåse til internet, det er uundværligt når man lige skal tjekke noget teknisk.

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Da jeg var på kig efter et svejseværk fandt jeg et Migatronic MIg svejseværk (brugt) på 400 Ampere til 2500 Kr.

Købte en ny slange til, som kostede 500 spir, så alt i alt 3000 Kr.

Det viker upåklageligt, og så er det til at få stumper til anlægget.

Jeg havde klart lagt mig på et Migatronic anlæg, hvis jeg var dig.

Det gør absolut ingenting at det er brugt. Det skal dog være i orden.

Selvgjort er velgjort....og nogen gange meget dyrt...
Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget!

Nuværende biler:
Alfa 166 2,5 V6 - sugesekser til cruiserstilen
Alfa 155 Q4 - brutal turbo m. 4 hjulstræk til ræs

Titel:
Medlem

Tusind tak for de mange gode svar!

Det lyder som om at jeg skal på udkig efter noget Migatronic svejseværk.

Og kigge efter en god stor kompressor. Det er heldigvis i landzone med lidt god plads mellem naboerne. Så kan nok slippe afsted med at lave en lydisoleret kasse den kan stå i bag garagen. Som én af jer er inde på havde jeg også tænkt på at føre rør rundt med luften i. Kan nemlig heller ikke klare at have 100m slange at ligge og krølle sammen.

Med hensyn til varme er den isoleret med 100mm isolering både i vægge og loft. Den er i 2 plan med 56kvm grundplan og vel omkring 35-40kvm på 1. salen. Der er brændeovn både i stueplan og på første sal. Min tanke var lidt at jeg ville nøjes med et lille arbejdsbord i stueplan for at have god plads til mine 2 "projekter" og endvidere have vaskemaskine og tørretumbler her også. Der skal så nok også være et fjernsyn samt et godt anlæg. Vil nok også sætte søjleboremaskine her.

1. salen vil jeg både bruge som opbevaring samt have forskellige andre former for værktøj. Regner med at skulle have fat i en rørbukker, pladebukker, valse osv som jeg havde tænkt mig at stille heroppe. Jeg overvejer så at lave en lem i gulvet så man kan hejse moterer osv op på 1. salen og arbejde med dem hér.

Min tanke er så at have trådløst net både inde i huset og ude i garagen.

Godt med input omkring lys. Den havde jeg lige overset, så må hellere sørge for at få rigeligt af det.

Er der forresten nogen der kender til et godt sted at kigge efter inventar til værkstedet, såsom skabe, borde reoler osv? Hvad med maling til gulvet? Ville gerne male det hvidt med epoxy maling, men så vidt jeg ved er det ret dyrt? Men er der andre gode bud på belægning til gulvet? Sort og hvidternet linoleum?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time