Der er en vigtig ting I begge glemmer!
Her i Danmark - hvor også I bor - har vi et retssystem der er bygget op af tre instanser. (Ligesom i USA)
Ordensmagten, anklagemyndigheden, og den dømmende magt, domstolene.
Kun en af disse instanser har ved grundlov, ret til at afgive dom og straf. Det er domstolene.
Ordensmagten kan dermed ikke give sig selv ret til at eksekvere den straf De mener er sømmelig (eller andre herinde for den sags skyld)
Laver du noget snavs, har du KRAV på at blive stillet for en dommer!
Sådan er grundloven nu en gang strikket sammen!
Ikke at blive nakket af en triggerhappy betjent, som mener at han har været i livsfare og derved tømt sit magasin i dig.
Er man politibetjent er man som udgangspunkt i livsfare hele tiden.
Det er et hårdt job, og man bliver udsat for lort 24/7 - men det berettiger ikke til at handle ud over kompetencer (og grundloven)- fordi man har været i "livsfare".
Det er desværre ved at blive til en kliche - udtrykket "livsfare".
Med hensyn til kampvognen, og hvorfor jeg mente at det var i orden at dræbe føren der, er fordi at man virkelig her kan tale om at kampvognen ved sin blotte tilstedeværelse og qua sin vægt og størrelse, bringer alle den kommer i nærheden af, i livsfare. Det er ubestridt. Og når man fører sådan et køretøj - så skal man stoppes.
Nu var det også en unik situation hvor en masse ejendom var blevet ødelagt og indtil flere civille havde været i direkte livsfare - og det kun er held og et mirakel at ingen kom til skade.
I en biljagt, udsætter du ikke nødvendigvis alle du kommer i nærheden af, for livsfare.
Man skal skelne imellem situationerne - alt er sgu ikke sort og hvidt.
Spøgelsesbillisten som i sin brandert på broen, dræbte en hel eller halv famillie - er en idiot, en uansvarlig stodder, en skamplet for det mandlige køn, men stadigvæk - er han berettiget til at blive stillet for en dommer, uanset hvor mange han har slået ihjel.
Som jeg forstå jeres udlæg, så ville det i sådan en situation, havde været i orden for ordensmagten at have stoppet ham med dødelig magt?
(Såfremt de havde haft muligheden for det!)
Er det sådan jeg skal forstå det?
Det virker blot for mig, sort og hvidt.
Og jeg vil gerne bede mig fritaget for at blive sammenlignet med personager af radikal afstamning.
Jeg kan personligt ikke komme mere til højre!
Men jeg lever i et retssamfund, og det må jeg således forholde mig til, og acceptere.
Ellers har vi jo anarki - og det er jeg sgu ikke tilhænger af.