Jeg var i går til et velbesøgt arrangement på Sindal Flyveplads.
Der var nogle få andre, fra dette forum, der også var repræsenteret.
Fin afvikling og timeslippen fik man før man nåede at stoppe motoren for enden af banen ved opsamlingen.
(nå ja - publikum stod for tæt ved dækopvarmningen)
MEN: det er første gang overhovedet at jeg de 8 år jeg har deltaget i et arrangement, hvor der ikke var krav om styrthjelm og minimum heldækkende bommulds beklædning.
Da det altid blæser og er koldt på en flyveplads havde folk da lange benklæder på; men måske halvdelen kørte uden styrthjelm. - og yderst få med handsker -
Ved afslutningen af arrangementet skete så det, at en meget kraftig og modificeret bil gik i brand lige efter at have passeret målstregen og branden slog ind i kabinen.
Jeg kender ikke alle detailer men har hørt, at føren fik svitset skæg og hår og kørte de sidste meter med hænderne ude af vinduet. Og bilens loft samt højre siderude var alvorligt medtaget, kunne man se efterfølgende.
Ikke for at forsætte i 10- sek tråden, som vist er lang nok: men lidt opmærksomhed på personlig beklædning:
En brandsikker dragt behøver ikke at koste mere end 1600 kr og så er den rar at have på på en kold flyveplads
Et sæt tynde arbejdshandsket med manchetter, der dækker håndled koster vel under 80 og så en full face styrthjelm, hvor man kan slå visiret ned og få lidt afstand til flammer og røg, hvis det går galt.
Det er jo i omkostninger småting i forhold til hvad det koster at bygge motorer til 50 - 200% mere end originalen.
Og bare en god vane at bruge det HVER gang.
Claus (med sin første 11 sek tid)