Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 06:41

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 19 sep 2007, 14:29 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 23 maj 2004, 22:25
Indlæg: 37
Geografisk sted: Østjylland
Hejsa.

Jeg er ved at renovere en Volvo B23E motor, og jeg har fået købt mig en ny oliepumpe af mærket Febi-Bilstein.

Ifølge Volvos værkstedsmanual skal spillerummet mellem gearhjulene være mellem 0,15mm og 0,35mm.
På den originale oliepumpe er afstanden 0,25mm, men på den nye er den under 0,05mm!
Vil dette give et probelm?
Jeg ved ikke hvilke ændringer dette giver? Hjulene kører fint rundt uden at skære mod hinanden og med olie i pumpem kører den da også fint rundt!
Vil denne MEGET mindre afstand mellem gearhjulene give:
- Højere olietryk?
- Mere volumen?
- Ødelægge lejer?
- Give andre problemer?
- Noget helt femte?

Jeg vil tro at MortenVJ og HenrikGM kunne give nogle inputs her :wink:

På forhånd tak for svarene :D

Mvh.
Peter Damgaard

_________________
Volvo 360 GLT med B230 motor, K-knast og Megasquirt, http://www.volvo300.dk


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 sep 2007, 20:39 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Vil denne MEGET mindre afstand mellem gearhjulene give:
- Højere olietryk?

Nej, dikteret af din reduktionsventil(fjeder,shims,etc)

- Mere volumen?

Nej; dikteret af pumpens displacement x rpm

- Ødelægge lejer?

Næppe, ikke hvis der er sørget for forsyning til pumpens lejer(slør v. lejerne)

- Give andre problemer?

Det kan forårsage at pumpen bliver følsom overfor skidt. 0,05mm er ikke meget skidt i bilsammenhæng, og partikler større giver dig indtryk i tandhjulet, plus en meget højere belastning af lejer.

Du vil se en mindre lækage(pumpens indre tab falder/pumpen bliver mere effektiv), og som følge heraf kan den godt ende med at levere lidt mere tryk og volumen, men næppe et stort problem

Med det lille spillerum ville jeg nok lige tjekke at den stadig løb frit efter den var monteret, og ellers ikke være så pokkers bange for den. Men husk renhed, ellers er den fine tolerance ikke noget plus længere.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 sep 2007, 21:17 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 23 maj 2004, 22:25
Indlæg: 37
Geografisk sted: Østjylland
Hejsa Henrik.

Tak for svaret.
Jeg vil følge dit råd og lige kontrollere pumpen en ekstra gang for skidt!

Takker endnu en gang.

Mvh.
Peter Damgaard

_________________
Volvo 360 GLT med B230 motor, K-knast og Megasquirt, http://www.volvo300.dk


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 52 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team