Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 07:47

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 08 sep 2007, 17:33 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 06 mar 2005, 14:38
Indlæg: 112
Geografisk sted: Nordjylland
Hej PP folks

Fik endelig rullet det gamle Caddy oliefyr idag ! da jeg ikke har nogen omdtæller og der ikke lige var mulighed for at måle omd (da den puls fætter til dyserørene var gået til) kunne vi ikke rigtig gøre andet end at bruge omdrejningstallet fra den golf 4 tdi som der blev rullet lige inden min.

Spørgsmålet er så den momentkurve jeg har her, hvordan afspejler den virkeligheden ? da de brugte data er fra en tdi som er lidt højere gearet ?

Forskellen mellem Caddyen og Golfen er godt og vel 300 omd ved 100 kmt i 5. men målingen blev foretaget i 4. så vi kunne sku ikke rigtig overskue hvordan vi regnede det om..

Mit gæt er at Caddyen går 2400 omd/min ved 100 kmt i 5. og tdi´eren tjekkede vi og den snorrede 2100 omd/min

Kan nogen hjælpe ?

[img][img]http://img508.imageshack.us/img508/9412/08092007009kw8.jpg[/img]
Billede[/img]


[img][img]http://img508.imageshack.us/img508/1566/08092007008bi9.jpg[/img]
Billede[/img]

Billederne er lidt dårlige men kan laves bedre når jeg kommer i nærheden af en scanner hvis det er nødvendigt ?
Der står 142.4 hk ved 3347 omd
303.8 nm ved 3072 omd

Data på Caddyen:

GKB Typ 1. Gang 2. Gang 3. Gang 4. Gang 5. Gang Achse

4S 020 3,455 1,944 1,286 0,909 0,745 3,941

Dæk: 195/40-17
Rulledia:1846,6 mm

_________________
MVH
Heine


Senest rettet af TDtweeks 09 sep 2007, 08:29, rettet i alt 1 gang.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 sep 2007, 20:46 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 sep 2003, 15:01
Indlæg: 562
Geografisk sted: kbh
det er en 1,9 ? og hva står der ved momentkurven? kan ikke læse tallet

_________________
Diesel!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 sep 2007, 21:32 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 06 mar 2005, 14:38
Indlæg: 112
Geografisk sted: Nordjylland
Nej det er en 1.6 td ... er jo ikke sikker på om momentkurven er korrekt men der står 303 mn ved 3072 omd ! målt efter udvekslingen fra en 1.9 tdi

_________________
MVH
Heine


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 sep 2007, 21:48 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 sep 2003, 15:01
Indlæg: 562
Geografisk sted: kbh
:shock: hmm har ikke lige >"tid"< :lol: til at sætte mig ind i den formel men her er nok noget der kan få dig på rette spor ...eller mere på afveje...
http://wotid.com/content/view/13/36/

_________________
Diesel!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 sep 2007, 08:27 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 06 mar 2005, 14:38
Indlæg: 112
Geografisk sted: Nordjylland
der er ikke rigtig noget brugbart i det link :damn:

Det er vel simpelt nok ! beregningen af kurven er forkert da den er lavet efter en højere gearing... kan bare ikke finde ud af hvordan jeg lige regner det om til når effekten kommer igennem den lavere gearing, ud over at momentet ligger før og er højere.. ik ?

_________________
MVH
Heine


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 sep 2007, 12:14 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Syntes data blev lidt uoverskueligt der... MEN -

Find ud af hvor mange omdrejninger der reelt har været i forskel på de to biler kørt på feltet i de gear de nu blev rullet i...

Her under et eksempel:

Golf = 2500omdr ved 100kmt
Caddy = 2800omdr ved 100kmt

Moment aflæst på momentkurven = 300nm

Virkeligt moment = 2500/2800*300 = 267nm

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 sep 2007, 16:21 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 06 mar 2005, 14:38
Indlæg: 112
Geografisk sted: Nordjylland
Hej christian

ja det ser lidt rodet ud, det ved jeg godt, men det er jo ossen en ordentlig smørre.

Jeg kan nok finde de 2 omd tal på de 2 forskellige gearinger men er bare lidt på vildspor da jeg ikke er helt med på hvordan en effekt igennem en højere gearing kan givet et højere moment end samme effekt igennem en lavere gearing ?

_________________
MVH
Heine


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 sep 2007, 20:30 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
TDtweeks skrev:
Hej christian

ja det ser lidt rodet ud, det ved jeg godt, men det er jo ossen en ordentlig smørre.

Jeg kan nok finde de 2 omd tal på de 2 forskellige gearinger men er bare lidt på vildspor da jeg ikke er helt med på hvordan en effekt igennem en højere gearing kan givet et højere moment end samme effekt igennem en lavere gearing ?


Nu bliver der hurtigt en masse misforståelser i sådan noget her for når du skriver:

"gearing kan givet et højere"

"Kan give" Mener du så målt på rullefeltet eller hvordan tingene udarter sig i virkeligheden?

Moment, omdr. og heste hænger matematisk uløseligt sammen. Derfor ændre tingene sig jo, hvis man angiver andre/forkerte omdrejninger.

Eksempel med to motorere, hvor begge yder 200kw (272hk):

1. 200kw ved 6000rpm og her er momentet så 318nm
2. 200kw ved 3000rpm og her er momentet så 636nm

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 sep 2007, 08:46 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 06 mar 2005, 14:38
Indlæg: 112
Geografisk sted: Nordjylland
Hej Christian

JA det du kan vist nemt se at jeg var rodet mig ud på lidt dybere vand end hvad godt er :?

Men ja den matematiske udregning er jo som verden på rullefeldet er det er vi helt enige om og efter den udregning ved de 267 nm ligge ved 3372 omd ikke ?

Når du skriver at virkeligheden kan være anderledes, hvordan skulle det ske ? når det er et feldt med bremse skulle man jo få ladetrykket på nogenlunde på samme tidspunkt, så kurven vil da blive tæt på ens.

_________________
MVH
Heine


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 sep 2007, 09:33 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
TDtweeks skrev:
Hej Christian

JA det du kan vist nemt se at jeg var rodet mig ud på lidt dybere vand end hvad godt er :?

Men ja den matematiske udregning er jo som verden på rullefeldet er det er vi helt enige om og efter den udregning ved de 267 nm ligge ved 3372 omd ikke ?

Når du skriver at virkeligheden kan være anderledes, hvordan skulle det ske ? når det er et feldt med bremse skulle man jo få ladetrykket på nogenlunde på samme tidspunkt, så kurven vil da blive tæt på ens.


3072 omdr. Forudsat at dine gearing spekulationer er korrekte.

Det jeg mener med virkeligheden var egneligt bare korrekt angivne omdrejninger i forhold til forkerte.

Men virkeligheden mht. sådan noget rullefelt kan jo være lidt en gråzone hvad angår motorydelse, men det er en hel anden diskusion.

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 47 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team