tonnilerche skrev:
Hej.
Nu laver den gamle japaner bøvl igen.. altid så dejligt
Nåmen... engang imellem vil den ikke i 1. og 2. gear.. den blokerer ligesom hvis man havde slubbet koblingen. Nogle gange kan jeg presse den ned i 2. gear når den gør det.. andre gange ka jeg nøjes med at putte den i et højere gear og derefter ned i 1./2. gear uden problemer.
Lyder som om synkro ringe.
tonnilerche skrev:
Tror ikke det er syncromesse-ringene der er slidte da gearkassen har kørt 100.000, købt hos forhandler, og da vi havde den skilt ad for et halvt års tid siden og skifte differentiale så den yderst nydelig ud.. pæne skarpe kanter på alle tænderne og ingen afhakkede kanter eller noget.. der var ingen tvivl om at km tal i hvertfald er lavt.
Tænderne har ik det store at have sagt når det gælder om at få den i gear. De har kun noget at sige omkring at holde den i gear, og hvor meget den kan holde til.
Selve synkro ringen er faktisk en bremse med en bremse belægning inde i skiftemuffen. Den bremser gearet så den er til at få i gear uden dobbelt udkobling og mellemgas.
Det du oplever med at sætte den i et højere gear og derefter kan sætte den i 1-2 gear, er fordi gearkassen er bremset i det andet gear, og derfor er det lettere at få i gear.
tonnilerche skrev:
Gearkasseolien er 80w90 IQ-X / Thansen.. viskositeten er den korrekte ifølge min motor-manual... mængden er i orden.. Dog blandede vi IQ-X og noget pennzoil og hældte på, men blev enige om at det var "fint nok" da bilen ikke er en F1 racer.
Uden at vide hvor gammel bilen er, så kan forkert olie faktisk godt smadre bremse belægningerne. Altså forkerte additiver... Aner ik hvad pennzoil og IQ-X er, men det kan evt. godt være her fejlen ligger.
tonnilerche skrev:
Det er kommet inden for et par de sidste par dage.. Den gør det både når den er varm og kold.. og kun engang imellem.. Ved at daihatsu-gearkasserne kan finde på det, når koblingen og gearkassen er godt varm ( fx trackdays ) men det er jo ikke tilfældet her.
Det skal siges at man ka høre 1. gear arbejde når man driller i det.. men det er vel pga det er synkroniseret med bak-gearet at man ka høre den slags.
Tja, synkro ringe går jo ikke bare lige sådan, og hvis den ik har været svær at få i gear før hen, så kunne det igen tyde på en olie, gearkassen ik kan lide... I øvrigt er det ik synkroniseret med bak-gearet. Det lidt forskelligt hvad bakgear deler skifte muffe med, nogle gange 1, andre 5 gearet. Kommer an på hvordan kassen er bygget op.
tonnilerche skrev:
Nogle forslag til hvad jeg prøver først? Gerne noget der ikke koster voldsomt mange penge
Prøv at lege lidt med dobbelt udkobling og mellemgas... Så skal du nemlig kunne få den i gear uden problemer, da en dobbelt udkobling for gearkassen ned/op i fart...