Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 mar 2025, 00:45

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 156 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 16  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Wildert skrev:
Ravn jeg forstår godt din holdning situationen og de mekanismer du forsøger at fremlægge.
Udover at jeg naturligvis håber at du aldrig nogensinde kopierer musik med mindre du har kunstneres udtrykte lov til at gøre det, så synes jeg at du glemmer en væsentlig ting.

Problemet er jo netop ikke så skide langt fra det her med musikkopieringen - hvis én eller anden bumset 13-årig teenager sidder derhjemme og har samlet sig 2000 forskellige CD'ere kopieret i MP3-format, så får han med dagens straffelov et erstatningskrav der lyder på noget i retning af nypris på 2000 CD'ere. Det kan man synes om hvad man vil i sig selv - problemet er at argumentationen for at erstatningskravet har den størrelse er udtænkt af jurister, og jurister aner ikke en daddel om økonomi. I juristernes "argument" er at den 13-årige har snydt kunsterne og pladeselskaberne for indtjening fra de 2000 CD'ere. Problemet er at det argument forudsætter at hvis ikke knægten kunne kopiere musikken, så ville han med 100% sikkerhed havde været gået ud og havde købt de 2000 CD'ere til fuld pris.
Enhver kan se at en 13-årig ikke har råd til at købe 2000 CD'ere, så det ville han naturligvis aldrig have gjort i første omgang, ergo er der ikke mistet indtægt fra salg af 2000 CD'ere.
Der kan argumenteres for at han måske ville have købt NOGLE af de 2000 CD'ere, og det vil så - set med en økonoms øjne - være det tab som kunstere og pladeselskaber har lidt.

Det er selvfølgeligt kropumuligt at opgøre hvor mange CD'ere knægten reelt ville have haft købt hvis ikke kopiering var en mulighed, så derfor er man rent juridisk nødt til at trække én eller anden streg i sandet for hvad straffen skal være - men selskaberne skal ikke pr. automatik bruge det økonomiske argument i debatten mod piratkopiering.

Og hvad har det så med kopietuningsstumper at gøre? Jo, det har det med det at gøre at en ret stor andel af dem der køber Kina-stumperne ALDRIG ville købe den "originale" stump alligevel. De har måske ganske enkelt ikke råd overhovedet, eller også synes de ikke de vil bruge pengene.
Alternativet kan således være at de ikke bruger en skejs, og af ingenting kommer som bekendt ingenting - undtagen lommeuld.

Det kan man så synes er poetisk retfærdighed, men jeg synes at man skylder branchen at kigge på det i et lidt mere nuanceret perspektiv.

Dels så kunne man måske tænke sig at producenterne som kopierer en mærkevare og rykker den ud af bagdøren har den fidus ud af det at de tjener nogle penge på de store billige serier som rent faktisk kommer mærkevarernes mindre men dyrere serier til gode rent prismæssigt. Det ville ikke undre mig om en kinesisk producent kan give en lidt bedre pris på produktionen af en given del, fordi de kalkulerer med at de på den måde nemt kan kopiere delen. De giver lidt rabat, men får adgang til noget de kan kopiere og dermed tjene omkostningerne ved rabatten hjem igen. Det er til mærkevarens fordel....
Husk på at for at kunne kopiere delen kræves ikke bare at man går ned og køber et eksemplar - der er investeringer i forme, krav til materialer osv. som mærkevare-udvikleren kender og kan stille til producenten.

Dertil kommer hele spørgsmålet om synergi - hvis ikke der var prisbillige alternativer som gjorde at en større andel af bilentusiaster kunne være "med på bølgen" og være med til at gøre den bølge større, så er det tvivlsomt om de dyre mærker ville være lige så langt fremme i dag - kopiering eller ej. Det er velkendt indenfor stortset alle "bevægelser" at for at toppen af isbjerget kan trone, så skal græsrødderne i bunden være godt med (ok, dårlig analogi - hvem har hørt om græs på et isbjerg :-)).

Jeg forstår som sagt dine etiske betragtninger - men jeg tror som sagt ikke at du skal være så forfærdeligt bange for udviklingen - alternativerne er næppe ret meget bedre.

Til slut vil jeg lige komme med et lille "hip" til den her med at f.eks. en no-name undervogn produceret samme sted som de dyre grejer skulle være lige så godt - alene fordi den er produceret samme sted.
Det er naturligvis noget sludder - for samme fabrik kan naturligvis sagtens lave både gode og mindre gode produkter. Det er kun et spørgsmål om hvad kravene er til kombinationen af pris og kvalitet. At det er lavet samme sted er ikke det samme som at det er samme produkt - de har bare kunnet kigge over på hinanden på samlebåndet.
En gammel træt malkeko bliver heller ikke til et stykke lækkert kalvekød bare fordi den har gået på samme gård som de køer som det gode kød kommer fra...

Det var da rart at i det mindste er en "kopitilhænger" herinde der har gjort sig nogle tanker om mekanismerene bag kopivarer, at jeg ikke vil give dig ret er noget andet, at mærkeleverandørerene ligefrem skulle tilskynde procucenterene til at sælge deres varer ud af bagdøren er langt ude.
Problemet jeg indledningsvis påpegede var at, når folk bliver tilskyndet til at ALTID vælge den billigste løsning læs: kopivarer, så ender det med at tuningsbranchen i Danmark ender med kun at være en masse "tosser" der ligger og skruer bil på ude på lars tyndskids marker, sammen med Thansen, JEG mener at de færreste om nogle SERIØSE værksteder/foretninger ville blive ved med i længden at konkurere på disse ulige vilkår, se på et land som USA hvem er der fører an? er det tossen der lever i sin egen bobbelverden ude på heden eller er det de store speedshops/garager, hvis folk ikke bakker op om dem som tager teten hvem gør så? det er der de store inputs kommer fra, når folk kan diskutere om hvad der bedst, kuglelejelader eller 360 graders, er det så kineserene eller det det firma der opfandt kuglelejeladeren der gav os denne mulighed? Hvem tror i ligger inde med rullefelterene - kineserene, næppe, det er igen værkstederene der investerer i at kunne yde en service, når værkstederene investerer i deres kunder, og kunderene investerer i kineserene hvor er vi så henne? et rullefelt betaler jo ikke sig selv, og kopivarene hjælper altså ikke til, hvor meget fortjeneste kan der være på en turbo til 2000kr som måske brækker sig to dage efter kunden har købt den? et værksteds halve indtjening ligger jo som bekendt i reservedelssalg og når det er kineserene der har overtaget reservedelssalget så må værkstedet hæve prisen til det dobbelte, det hænger jo ikke sammen vel, for nu smutter kunderene, for hvem kender ikke en der bor ude på lars tyndskids marker som arbejder næsten gratis.. uden rullefelt..

Det er nemligt rigtigt! ingen græsrødder ingen elite - og uden elite vil græsrødder altid være græsrødder!

Jeg ved godt at jeg ikke kan stoppe kopivarer og det er heller ikke min hensigt med denne tråd, det jeg derimod prøver på er at folk i det mindste stopper op og tænker på hvilke eventuelle konsekvenser deres valg med kopivarer kunne have på sigt, her i Danmark..

Billede

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
kolermanden skrev:
Det jeg mener er jeg tro det er meget lidt de tjener der , i forhold til motorsport og div

Nåh, ja det ved jeg sgu' ikke - måske. Det skal jeg sådan set ikke kunne sige. Men motorsportsdelen er for så vidt også "bare" en del af hele kulturen omkring modificerede biler - om de er modificeret efter stylertrenden, gadetunertrend eller til ægte race, så hænger det jo i nogen grad sammen, og det smitter af på hinanden.
Når gadetunertrenden vinder indpas så er der også nemmere flere der gider komme glo på race for det er trods alt nært beslægtet. Alt i alt handler det om at fremdyrke kulturen generelt. Det er til alles fordel.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland (Fiskebyen)
Se det er hvad der sker når man købe thansen dele .....

http://videos.streetfire.net/video/a077 ... 7df4fe.htm

:up: :up:

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Wildert jeg kan godt lide din vippe terori, for den gør det nemt for mig at forklare hvor jeg vil hen med det her, vippen har efter min mening svært overvægt i kvantitets enden i disse år og diverse kopivarer præger i den grad tuningsverden her i landet, så meget at kvalitetes varene er ved at blive skubbet ud - hvem gider at have 1 kvalitets turbo på lager når man kan have 10 kvantitets turboer liggende for den samme pris, netop ville nogle måske sige, men hvad tror du det gør ved prisen på den ene kvalitets turbo når man så endelig for brug for den og den skal bestilles hjem alene...

Det hele hænger sammen siger du, og det har du ret i, det siger jeg også, MEN jeg påpeger også at det er ved at løbe løbsk, det er min holdning..

Billede

Titel:
Mester Medlem

Ravnen skrev:
Det var da rart at i det mindste er en "kopitilhænger" herinde der har gjort sig nogle tanker om mekanismerene bag kopivarer,

Nu er jeg faktisk ikke specielt "kopitilhænger" - personligt tror jeg på "different strokes for different folks" - det er en lidt anden tilgang.
Jeg ved hvad jeg kan klare mig med, men jeg ved dælme også hvad jeg ikke kan klare mig med - og det shopper jeg efter (og vurderer fejl af og til :-)).
Men jeg har slet slet ikke gang i så store og omfattende projekter som mange af de "fremtrædende" herinde, så jeg kan som sådan ikke siges at være tilhænger af hverken det ene eller det andet - der gøres ganske enkelt for få indkøb af undertegnede til at kunne vurdere det på :-).

Meeen, dem jeg har foretaget har skam været i begge ender af skalaen alt efter hvad jeg har vurderet mine behov har været.

Citat:
at jeg ikke vil give dig ret er noget andet, at mærkeleverandørerene ligefrem skulle tilskynde procucenterene til at sælge deres varer ud af bagdøren er langt ude.

Det var sådan set heller ikke det jeg mente. Jeg mente at producenten (fabrikken) måske giver en lidt god pris på fremstillingen til dem der har udviklet produktet - baseret på at det er givet godt ud for at komme i nærheden af specifikationerne. Altså den anden vej rundt :-).

Det er - uanset hvad - til fordel for dem der har udviklet produktet. Det er ren spekulation - men det er ikke nødvendigvis urealistisk at hvis der ikke kunne sælges kopiversioner til lavere priser men i større mængder, så kunne der ikke opretholdes en produktionspris på "den ægte vare" som ville være brugbar. Så var alternativet at produkterne aldrig kom på markedet alligevel.

Citat:
Problemet jeg indledningsvis påpegede var at, når folk bliver tilskyndet til at ALTID vælge den billigste løsning læs: kopivarer,

Jamen det har du fuldstændig ret i - min påstand er bare at det vil ALDRIG gå sådan at ALLE ALTID vælger den billigste løsning.
Du har fuldstændig ret i din årsagssammenhæng derfra - jeg tror bare ikke at præmissen for den - nemlig at alle altid vælger billigst - overhovedet opfyldes.
Hvis det generelt var sådan at alle folk altid generelt kun ville vælge det billigste, så havde vi ikke set så mange store BMW'er, Audi'er osv. som folk kører rundt i, der ville aldrig være solgt så mange super lækre kæmpe fladskærme, aldrig være solgt så meget B&O-anlæg, aldrig være lavet så mange hamrende lækre køkkener rundt omkring i husene, aldrig være købt så mange fede både, osv. osv.
Der er talrige eksempler på luksusting vi omgiver os med og som folk gladeligt giver kassen for på trods af at der findes billigere alternativer der løser det praktiske formål præcis lige så godt.
Der er selvfølgeligt også dem der kun kører Lada 1.1, ser TV på 20" billedrør, hører radio på en no-name mono-transistor fra lossepladsen, laver mad på et campingblus og aldrig nogensinde har været i noget større søfartøj end en gummibåd fra BR - de findes da - og de findes også i tuningsbranchen. Men den anden gren findes bestemt også indenfor tuningsbranchen, og forsvinder bestemt ikke fordi der kommer lidt flere af nærigrøvene.

Citat:
JEG mener at de færreste om nogle SERIØSE værksteder/foretninger ville blive ved med i længden at konkurere på disse ulige vilkår, se på et land som USA hvem er der fører an? er det tossen der lever i sin egen bobbelverden ude på heden eller er det de store speedshops/garager, hvis folk ikke bakker op om dem som tager teten hvem gør så? det er der de store inputs kommer fra, når folk kan diskutere om hvad der bedst, kuglelejelader eller 360 graders, er det så kineserene eller det det firma der opfandt kuglelejeladeren der gav os denne mulighed? Hvem tror i ligger inde med rullefelterene - kineserene, næppe, det er igen værkstederene der investerer i at kunne yde en service, når værkstederene investerer i deres kunder, og kunderene investerer i kineserene hvor er vi så henne? et rullefelt betaler jo ikke sig selv, og kopivarene hjælper altså ikke til, hvor meget fortjeneste kan der være på en turbo til 2000kr som måske brækker sig to dage efter kunden har købt den? et værksteds halve indtjening ligger jo som bekendt i reservedelssalg og når det er kineserene der har overtaget reservedelssalget så må værkstedet hæve prisen til det dobbelte, det hænger jo ikke sammen vel, for nu smutter kunderene, for hvem kender ikke en der bor ude på lars tyndskids marker som arbejder næsten gratis.. uden rullefelt..

Der er marked til hvad der er marked til - det er en konstant, og jeg har ikke ondt af at vi ikke har 150 markedsledende store speedshops her i landet. For hvis markedet ikke vil aftage den mængde, ja så er markedet bare ikke stort nok - sådan er det nu en gang. Det er jo altså ikke et projekt for de værdigt trængende biltunere det her.
Markedet skal nok indrette sig - sådan fungerer markedsøkonomi sådan set. Og det er altså ikke nok at sige at det KUN er dem der køber kopivarers skyld hvis det er svært at leve af at være seriøs tuner i DK.
For alle dem herinde som har købt kopivarer ville IKKE have købt det lækre grej hos dig som alternativ hvis de ikke kunne have købt kopivarer - de ville intet have købt, og så var interessen for kulturen have været det mindre, hvilket ikke er i din interesse heller.... det er et tveægget sværd, og min holdning er at det nok skal finde sit leje - der er i hvert fald ikke ret meget andet at gøre end at stole på markedskræfterne.

Citat:
Jeg ved godt at jeg ikke kan stoppe kopivarer og det er heller ikke min hensigt med denne tråd, det jeg derimod prøver på er at folk i det mindste stopper op og tænker på hvilke eventuelle konsekvenser deres valg med kopivarer kunne have på sigt, her i Danmark..

Nobelt initiativ - men jeg føler faktisk at du maler fanden lige rigeligt på væggen. Netop fordi kopivarer ikke kun er ondt, og fordi der altid er dem der efterspørger "det rigtige".

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem

Wildert: Med hensyn til det med undervogn, er det noget du ved, eller noget du har hørt...Ved ikke med andre undervogne, kan kun udtale mig om D2/HKS..

Titel:
Mester Medlem

Ravnen skrev:
Wildert jeg kan godt lide din vippe terori, for den gør det nemt for mig at forklare hvor jeg vil hen med det her, vippen har efter min mening svært overvægt i kvantitets enden i disse år og diverse kopivarer præger i den grad tuningsverden her i landet, så meget at kvalitetes varene er ved at blive skubbet ud - hvem gider at have 1 kvalitets turbo på lager når man kan have 10 kvantitets turboer liggende for den samme pris, netop ville nogle måske sige, men hvad tror du det gør ved prisen på den ene kvalitets turbo når man så endelig for brug for den og den skal bestilles hjem alene...

Det hele hænger sammen siger du, og det har du ret i, det siger jeg også, MEN jeg påpeger også at det er ved at løbe løbsk, det er min holdning..

Jeg forstår din bekymring - og hvis det skulle være sådan at der fortsætter med at være en overvægt i den ene ende, så har du helt ret.
Min påstand er bare alt den fokus på billige varer på sin vis er en god ting. For det får folk ind i gamet fordi det er overskueligt, og dem der virkeligt mener noget med det får så de erfaringer der gør at de "siver opad" til de lidt mere oplyste luftlag hvor mange kan skelne mellem hvornår man behøver "guldet" og hvornår man behøver de andre ting.
Tænk hvis alternativet er at de folk (altså dem der "bliver klogere") aldrig var kommet ind i gamet fordi de slet ikke kunne overskue det økonomisk - det er heller ikke en god ting vel?
Der er ALTID nogen der vil noget mere end bare det billigste - og der skal nok være leverandører til dem også.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem

Finn T Pedersen skrev:
Wildert: Med hensyn til det med undervogn, er det noget du ved, eller noget du har hørt...Ved ikke med andre undervogne, kan kun udtale mig om D2/HKS..

Jeg udtalte mig ikke specifikt om D2/HKS som sådan - min pointe er derimod at selvom at to varer er lavet under samme tag så er de ikke nødvendigvis identiske og dermed lige gode.... De KAN være det, men er det ikke nødvendigvis.

Bare fordi jeg f.eks. tappede maling til Flügger efter Flüggers super-duper opskrift var det ikke det samme som at det maling jeg lavede for Ling-Langs farveladehandel i Tørre Røvelse efter Ling-Langs egen opskrift var lige så godt - det var bare lavet samme sted - ikke en dyt andet.

Min pointe er at adressen er temmeligt irrelevant for kvaliteten - opskriften og råvarerne er derimod altafgørende.

Lad os forestille os at Bilstein udviklede en undervogn til en bil af samme model som din, og brugte tonsvis af timer på testbanen for at få lortet til bare at spille HELT rigtigt, og herefter sendte specifikationerne ud til Dingelings fabrik i Kina for at få det produceret herude.
Ville du så mene at den undervogn var lige så god som et eller andet baggårdsfirma der havde sjusset sig frem til nogle fjederhårdheder og dæmperværdier og havde sendt specifikationerne til Dingelings fabrik i Kina for at få den produceret derude?
De er jo lavet på samme fabrik?...

Get the point?

Jeg aner INTET om om D2 og HKS er sammenligneligt - jeg siger bare at det er sgun'te nok at de er produceret under samme tag for at skulle overbevise mig. Der skal ligesom lidt mere til.
Hvis de i test viser sig at være lige gode, eller det kan bevises at de er lavet efter samme specifikationer eller noget andet, så fint med mig....

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem

Ja det er jeg med på...

Lige med D2 er det lidt sjovt, da mange var efter dem da det startede her i dk,sagde KSPORT er meget bedre, da det kostede ca. dobbelt så meget, det sjove er, det er 2 brøde der har det, en laver KSPORT til USA marked(tror jeg) den anden laver D2 til EU/japans(tror jeg).
Det er 2 linjer i samme fabrik med NØJAGTIG samme materialer.
Eneste forskel er farve...

Titel:
Mester Medlem

Finn T Pedersen skrev:
Ja det er jeg med på...

Lige med D2 er det lidt sjovt, da mange var efter dem da det startede her i dk,sagde KSPORT er meget bedre, da det kostede ca. dobbelt så meget, det sjove er, det er 2 brøde der har det, en laver KSPORT til USA marked(tror jeg) den anden laver D2 til EU/japans(tror jeg).
Det er 2 linjer i samme fabrik med NØJAGTIG samme materialer.
Eneste forskel er farve...

Jamen hvis det forholder sig sådan, så er det jo fint - men så er der også lidt mere kød på end "De er produceret på samme fabrik" :-).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 156 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 16  Næste

Alle tider er UTC + 1 time